Pozdravljeni,
moje mišlenje in občutenje sta precej čudna in nenavadna zadnjih nekaj dni. Ne znam pojasniti, zakaj je temu tako, zato bom prešla na to kar se je zgodilo.
Preden začnem; znam biti precej ambiciozna in stroga sama do sebe, še posebej, ko mi nekaj ne uspe. Do srednje šole mi je vse kar sem si zadala uspelo, zdaj pa temu ni več tako.
Takole je bilo, moj "firbec", ki iz dneva v dan narašča mi ni dal miru, pa sem šla na informativni dan na svojo sanjsko fakulteto. Pred informativnim dnevom te fakultete še nikoli nisem videla v živo ali pa preko spleta, saj sem želela imeti svoj prvi vtis v celoti in v živo. Ob vstopu v to gromozansko stavbo, me je preplavil občutek deja vu. Dobila sem ga že večkrat prej, ampak nikoli tako intenzivnega in pomirjujočega. Ponavadi sem ob spoznavanju novega okolja precej nervozna, tokrat pa sem bila pomirjena, kot da bi mi bilo že vse poznano in domače. Med poslušanjem predavanja nisem čutila niti najmanjšega pritiska.
V trenutku, ko sem zapustila fakulteto, so moje misli spet prišle na plan: "Kaj če je bilo to prvič in zadnjič, ko bom vstopila v to fakulteto?" "Kaj, če mi ne uspe?" "Kaj naj naredim, če mi ne bo uspelo dvigniti ocen?" "Kje bom našla dovolj motivacije, da se bom lotila vsega dela?", in še bi lahko naštevala.
Trenutno se čisto iskreno povedano, ne vidim nikjer drugje kot pa na ti fakulteti, čeprav imam še 2 leti in pol do končne odločitve.
Zdaj se že verjetno sprašujete, zakaj si pa potem že zdaj pod stresom, če si komaj v drugem letniku?- Ker bodo moje trenutne učne navade (čeprav se ocene še nikamor ne štejejo) vplivale tudi na moj uspeh v 3. in 4. letniku.
Okoli učnih navad imam po počitnicah daljši pogovor s profesorjem, ki je tudi del šolske svetovalne službe, tako, da sem problem malce zmanjšala.
Zanima me torej, kako ravnati s takšnimi mislimi in kje naj najdem vso motivacijo, ki jo bom potrebovala za doseg cilja.
Vesela bom vsakega napotka, ki mi bo pomagal na poti do cilja!
Lep pozdrav,
samnekdo
Uredništvo
Katja Nastran

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Najprej hvala za zaupanje, da si se svojim vprašanjem obrnila na našo spletno svetovalnico. Lepo je prebrati, da te je fakulteta, ki si jo obiskala, navdušila in se želiš potruditi, da boš čez nekaj let nanjo tudi sprejeta.Napisala si, da si »iz firbca« obiskala to fakulteto in te je potem čisto navdušila in si sedaj želiš tam tudi študirati. Si kar predstavljam, kako si vstopila v to stavbo in začutila, da je je »to to«. Sama sem imela zelo podobno izkušnjo pri izbiri srednje šole ter tudi kasneje pri izbiri študija. In to je super občutek, ko najdeš šolo, ki te zanima in se tam tudi dobro počutiš. Zato sem res vesela zate.
Kot si napisala, imaš do izbire študija še dve leti časa. Zato se mi zdi vseeno smiselno, da imaš v mislih tudi to, da se boš mogoče v dveh letih lahko tudi premislila. Mogoče pa ne. Menim, da bi bilo koristno, da trudiš za čim boljše znanje in ocene ter da spoznaš poklic, za katerega te bo željena fakulteta izobrazila.
Glede učenja si napisala, da se boš posvetovala z učiteljem oz. svetovalnim delavcem. To se mi zdi dober načrt in sem prepričana, da boš dobila koristne napotke. Potem bo tvoja naloga le, da jih upoštevaš.
Sprašuješ se, kako ohraniti motivacijo za učenje ter kako »utišati« negativne misli. Motivacija za učenje ter samo učenje (kot dejanje) sta med seboj povezana in prepletena. Hkrati pa sama po sebi tudi težko obstajata. Če si nečesa samo želiš, a ničesar ne narediš, tega ne boš dosegla. Obratno pa, če samo delaš in v tem ne najdeš veselja in smisla, boš tako delo hitro opustila.
Zato ti svetujem, da razmisliš in si napišeš, zakaj in za kaj se učiš. Kaj želiš z učenjem doseči. Kaj bi rada postala po poklicu. Lahko si nad svojo pisalno mizo narediš plakat, kamor si nalepiš slike bodoče fakultete in poklica ter kakšne misli za motivacijo. Tako se boš med pisanjem domače naloge in učenjem, ko boš utrujena ali ti bo težko, hitro spomnila, čemu je tvoj trud namenjen. Da boš res prepričana, ali bo željena fakulteta prava zate, ti priporočam, da si pridobiš čim več informacij tako o fakulteti (npr. o predmetih, ki jih poučujejo) kot tudi o poklicu, za katerega izobražujejo. In si poskusi predstavljat, da opravljaš ta poklic. Mogoče poznaš koga, ki ta poklic opravlja, in ga lahko prosiš, da ti poklic predstavi ali pa da ga obiščeš na delovnem mestu. Mogoče bi ti tukaj lahko pomagali starši pa v vaši šolski svetovalni službi. Ko boš vedela, za kaj se učiš, boš tudi bolj motivirana in zagnana za učenje.Tukaj je še nekaj nasvetov glede motivacije za učenje: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/kako-lahko-izboljsas-svojo-motivacijo-za-ucenje/
Po drugi strani pa kot veš, so tudi dnevi, ko se kljub želji težko spraviš k učenju. Sedaj si že dovolj stara, da razumeš, da so v življenju stvari, ki jih moraš narediti, čeprav ti niso všeč, se ti ne da, si utrujena ipd. Tudi, ko boš odrasla in boš hodila v službo, ne bo vse rožnato in bodo stvari, ki jih boš morala narediti ne glede na motivacijo. Mogoče se sliši nasprotujoče, ampak pogosto je tako, da ko se nečesa lotiš, potem dobiš motivacijo za delo. Motivacija sama od sebe ne bo prišla, ampak to, da začneš nekaj delati, pa je nekaj, na kar ti lahko 100% vplivaš. Na svoja občutja težko neposredno vplivamo, na svoja dejanja in misli pa lažje direktno vplivamo. Sama sebi težko ukažeš, da se boš počutila motivirano, lahko pa se usedeš za pisalno mizo, odpreš zvezek in začneš pisati domačo nalogo ipd. In ko boš delala za šolo, se boš počutila dobro, saj boš vedela, da slediš svojim ciljem, da si z vsakim dnem bližje željeni fakulteti in poklicu, in boš potem tudi bolj motivirana za učenje. Tako se potem vzpostavi nekakšna pozitivna povratna zanka oz. dober začaran krog. In ta krog lažje začneš s spremembo vedenja (torej, da začneš s šolskim delom) kot pa s spremembo občutij in misli, saj bodo tvoja občutja in misli sledila tvojim dejanjem.
Pri učenju in želji, da bi bila sprejeta na željeno fakulteto je v pomoč tudi, da o tem govoriš s svojo družino in prijatelji. Da te tudi oni podpirajo pri tvojih željah ter te spodbujajo pri učenju. Obdobje šolanja v srednji šoli je naporno, saj je veliko učenja in hkrati tudi skrbi glede nadaljnjega študija. In vse to je lažje prenašati, če ti ob strani stojijo družina in prijatelji. Povej jim, česa si želiš in kako potrebuješ, da ti pomagajo in so ti v oporo. Npr. da s tabo spoznavajo tvoj željeni poklic; da ti med odmori med učenjem skuhajo čaj; da grejo s tabo na sprehod, da si prezračiš glavo; da greste med vikendom skupaj v kino; da s tabo delijo svoje načine učenja in motiviranja; da te spomnijo, če zapravljaš čas na telefonu; da te pohvalijo za dobre ocene; da te tolažijo, ko ti ne gre; da ti povedo, da zaupajo vate …
Kar pogumno! Navijam zate!
mag. Katja Nastran, univ. dipl. psihologinja