Stara sm 14 kmalu 15 in men se je ze dvakrat zgodil da sm nekaj sanjala in se je pol to zgodilo ... enkrat sem sanjala nekaj teden ali dva preden smo sli na morje sanjala da sva z bratrancem igrala eno igro in je povedal en stavek in poten je ta isti stavek povedal tudi v realnosti. Poten se mi je pa se danes naredilo, ko smo v soli nekaj delali po skupinah in je ena iz nase skupine nekaj brala in sem se spomnila da mi je to nekaj znano in to je bilo v mojih sanjah. Ne vem ali se mi to samo zdi ali ne kar dvomim ker potem bi za skoraj vse stvari mislila da sem sanjala ker samo za neke nepomembne stvari. To mi je zelo zanimivo in me zanima ce je to mozno al pa sm mal cudna hahaha????aja pa k smo lih pr tem pol me se zanima zakaj clovek sploh sanja? A sanjajo tut zivali zuzelke? Ajaaaaa pa neki me pa ful ful ful najbol zanima!!! A mi loh razlozite o nosenju lune ce se po nosenju lune sploh zavedas d te je nosila pa zakaj do tega pride pa ce loh umres pr tem ce npr. Po strehi hods al neki ... hvala????k enkt se spomnm k sva se z bratom skup sobo mela je reku d me je luna nosila d sm u kuhni neki kakav stresala al kaj no js ne vem hahaha pa nevem a se je zmislu al je res ... stara sm bla pa trkrt nevem zagotovo sem bila mlajsa od 4. razreda ker od 6. Razrda imam svojo sobo u 5. Pa mislm d nism no k se mi doug nazaj zdi ... hvala????
• Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Natrosila si kar nekaj vprašanj. Najprej sprašuješ, zakaj ljudje sanjamo, v zvezi s sanjami pa te zanima, ali se lahko stvari, o katerih sanjaš, kasneje v realnem življenju tudi uresničijo, torej o možni jasnovidnosti sanj oz. o njihovem uresničevanju. Sprašuješ pa še, ali tudi živali sanjajo.
Najprej ti naj odgovorim, zakaj ljudje sanjamo, kaj so sanje. Sanje se pojavljajo pri vseh ljudeh, zanimivo je, da se pojavljajo tudi pri večini sesalcev (npr. pri psu, ki v sanjah cepeta, cvili ipd.) in celo pri nekaterih ptičih. V spanju se sanjsko stanje pojavi tedaj, ko so izklopljene motorične funkcije in vsa višja duševna dejavnost s kritičnim mišljenjem, ni pa izklopljena popolnoma vsa duševna dejavnost (spomin, fantazije, asociacije in nekontrolirane misli). Sanje so namišljeno doživetje zvokov, slik ali drugih občutkov med spanjem (vid, sluh, voh, tip, okus).
Predvidevajo, da človek sanja približno 2 uri vsako noč, zapomni pa si manj kot 10% sanj. V glavnem ne sanjamo takrat, ko imamo globok spanec, ampak takrat, ko smo že bolj v polsnu, ko sicer spimo, vendar smo že bližje budnemu stanju. V tem stanju so sanje najmočnejše ali pa se teh sanj najbolj spomnimo.
Ena od možnih razlag »jasnovidnosti« sanj in njihovega »uresničevanja« je naslednja:
Vsebina sanj je praviloma pogojena z nečim, kar se dogaja v notranjosti. Človek pogosto sanja o tem, kar si (zavestno ali podzavestno) želi, da bi se zgodilo, lahko pa sanja tudi o tem, česar si (zavestno ali podzavestno) ne želi, da bi se zgodilo, nadalje o tem, o čemer večkrat razmišlja, kar ga tako ali drugače (zavestno ali podzavestno) bega ipd. Ko se pa kakšna takšna sanjska vsebina uresniči, pa imamo občutek, da so se uresničile naše sanje. Človekov spomin pa je zelo selektiven, lažje in rajši si zapomnimo stvari, ki so nam všeč, ki nas zadovoljujejo, ki se skladajo z našimi željami in pričakovanji, prej pa (na srečo!) pozabljamo stvari, ki nam niso všeč, ki se ne skladajo z našimi željami in pričakovanji. Bolj smo pozorni in si zapomnimo tudi nenavadna naključja, ki smo jih intenzivneje čustveno doživeli. Pri »uresničevanju« naših sanj pa je možen tudi pojav, da različne podrobnosti iz sanj ali predstav, ki se jih spominjamo, (podzavestno) prilagajamo kasnejšemu dejanskemu dogajanju, da je podobnost med sanjami in kasnejšim dogodkom čim večja.
Menim pa, da v tvojem primeru, ko opisuješ, da se ti je dvakrat zgodilo, da si nek dogodek (izgovorjen stavek oz. branje neke vsebine) že doživela v svojih sanjah, najverjetneje ne gre za uresničevanje sanj, ampak za drug pojav.
Gre za pojav, ko imamo včasih občutek, kot da se je nekaj, kar smo pravkar doživeli, enkrat že zgodilo oz. da smo to nekoč že doživeli (tebi se je zazdelo, da si to doživela v svojih sanjah). Zaznavanje oziroma prepoznavanje nekega dogodka, neke situacije, kar je pravzaprav posploševanje pretekle izkušnje, utegne biti zmotno, tako da nekaj, česar še nikoli nismo videli, prepoznamo kot že znano, že videno. Takšnemu pojavu pravimo »že videno« (»déjà vu« - izg. dežá ví). Gre torej za občutje, pri katerem se zdi, da se je pravkar videno dogodilo že prej, čeprav se zagotovo ni.
Tak pojav ni redek in se dogaja v okviru popolnoma normalnega, vendar zmotnega doživljanja. Velikokrat npr. človek na cesti sreča osebo, ki jo nagovori kot starega znanca, a se mora v naslednjem trenutku opravičiti, ker se je zmotil. Prav tako lahko npr. ponovno doživimo, da pridemo v kak kraj, kjer še nikoli nismo bili, a se nam zdi tako do podrobnosti in v živo znan, da začnemo resno misliti, da smo ga že večkrat videli.
Obratni pojav je »nikoli videno« (»jamais vu« - izg. žame ví). Gre za doživljanje napačnega občutka, ko oseba sedanje dogajanje občuti, kot da ga opravlja prvič, vendar ga je zagotovo že opravljala, doživela v preteklosti. Doživimo občutek, kot da se nekaj, kar smo pravkar doživeli ali pravkar doživljamo, še nikoli ni zgodilo oz. da tega še nikoli nismo doživeli, čeprav se je to zagotovo že zgodilo oz. smo zagotovo že doživeli.
Oba pojava sta popolnoma normalna, ko pa takšen pojav doživimo, nas obidejo precej neprijetna občutja.
Da ne bo odgovor na tvoja vprašanja predolg, pa ti bom o tem, ali luna nosi človeka, posredoval posebni odgovor.
Brane But, univ. dipl. psiholog
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Zdaj pa še naj odgovorim na tvoja zanimiva vprašanja o mesečnosti.
Mesečnost ali somnambulizem, kot pojav imenujejo strokovnjaki, ni redka. Vsak mesec, ko se na nebu zadebeli luna, mnogi starši potarnajo, kako 'otroke nosi polna luna'. Po podatkih raziskav naj bi bilo kar 30 odstotkov otrok začasnih mesečnikov – to pomeni, da jih nočna hoja začne mučiti med tretjim in četrtim letom, kar pa se navadno konča do štirinajstega leta starosti.
Zakaj nas nosi luna? Za mesečnost strokovnjaki pravijo, da so v veliki meri kriva podedovana nagnjenja – v družinah, kjer sta mesečnika oba starša, ima težave kar 60 odstotkov otrok. Pomemben in velik dejavnik pa so duševne obremenitve, kot so stres, strah in pritiski iz okolice.
Kako prepoznati mesečnost? Mesečnika boste prepoznali po tem, da se bo sredi noči zbudil in se bo z odprtimi očmi sprehajal po stanovanju ali pa bo sedel na primer na postelji in se pogovarjal. Nekateri premikajo predmete, drugi vsebinsko nepovezano govorijo, če pa bomo takšnega človeka zbudili, bomo dobili nesmiselna pojasnila. Otroci zelo velikokrat kričijo ali jokajo. Vsem pa je enako to, da se zjutraj ne spomnijo nočnega dogajanja.
Zakaj je mesečnost nevarna? Mesečnost sama po sebi ni nevarna, je pa zelo nevarno, če imamo doma nezavarovane predele. Zato je pomembno, da na vrh stopnic nastavimo ograjo, da so okna ponoči zaklenjena ali zaprta tako, da jih otrok ne more odpreti, da zapiramo balkonska vrata itd. Miren spanec si bodo starši zagotovili, če bodo pred spanjem pregledali, ali je vse zaščiteno in varno, če bi se otrok, ki ga nosi luna, odpravil na 'nočni pohod'.
Ali naj mesečnika zbudimo? Strokovnjaki svetujejo, da mesečnika nikoli ne zbudimo, saj se bo ustrašil. Najboljša rešitev je, da ga tiho odpeljemo nazaj do postelje. Oseba, ki se med mesečnostjo zbudi, se navadno odzove zmedeno in neusklajeno, zelo redko burno ali celo nasilno.
Brane But, univ. dipl. psiholog
• Gg
Ggdsn
Hvala za odgovor :D ko smo pa ze lih pr polni luni zakaj to sploh vpliva na nas?? Oprostite k skos sprasujm ampak mi je to ful zanimiva tema:)
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Sprašuješ še, zakaj luna vpliva na nas.
Za mesečnost je kriv preskok v možganih. Zdravniki pravijo, da je pri mesečnikih motena struktura spanja. Navadno je tako, da je prehod iz globokega spanja v fazo REM postopen, pri mesečnikih pa pride do nenadnega preskoka. Za fazo REM vemo, da pomeni fazo lahnega spanca, za katero sta značilna hitro premikanje oči in zelo intenzivne sanje. Ta nenadna menjava možgane preseneti. V sanje morajo nenadoma priklicati akcijske prizore, ob tem pa blokirati gibalni center, kar jih preobremenjuje. Posledica dogajanja v možganih pa je, da zapornice gibalnega centra ostanejo odprte in prepuščajo v mišice živčne signale, zaradi katerih se potem speči odpravi na pot.
Več o vplivu lune na naše obnašanje pa si lahko prebereš na naslednji povezavi:
http://www.viva.si/Psihologija-in-odnos ... %C5%A1anje
Brane But, univ. dipl. psiholog
• Aa
Aaaaaa
Prebrala sem to temo in še katero ker mi je zelo zanimivo
Zanima me ali je možno mama pravi da velikokrat pojem v sanju in kaj mene najbolj skrbi da fušam
Drugače me je zelo strah pet če me kdo posluša in takrat pojem slabo ko pa sem šla letos poleti na prijavo za glasbeno šolo so me ful pohvalili in sprejeli pač igram kitaro ampak preverjajo vse petje ritem idk čeprav sem imela manjše možnosti ker sem stara 12 in kitaro igram že od malega
Včasih tudi hodim v spanju se odpravim in sedem za mizo je to mogoče povezano s tem da sem ponoči lačna bolj ko je pozno zvečer bolj sem lačna
Tudi govorim v spanju in redko jočem
Recimo vsaj enkrat na mesec delam nekaj od tega
Zdaj pa še zakaj sem sploh šla danes brati imela sem tako rečeno čudne sanje in me zanima ali lahko to kaj pomeni
Ok vem da bo zaj to čudno ampak večkrat sanjam da sem noseča nikoli kako sem zanosila ali s kom samo da sem noseča malo v prvih treh mescih recimo
Danes pa sem sanjala da naenkrat sem že imela otroka dojenčka(dobro vem kako zgledajo in vse ker imam 5 mescev starega nečaka(sestra je odrasla)) in sploh nisem sanjala da bi rodila ali kaj takega in pol sem vmes sanjala da imam seznam stvari ki je bil ful čuden kaj rabim za dojenčka recimo več kot eno obleko to se spomnim
Pa sanjala sem da sem se igrala na računalnik in je bil kot v takem zelo nizkem plastičnem stojalu ki je bil tak živo moder (bolj svetlo moder) ki sem ga imela ob sebi na kavču spomnim se da sta bila brat in mama tako začudena da sem bila prvo noseča zdaj pa imam že otroka sanjala sem še da me je nekdo spraševal ali sem ga ponoči previla pa sem rekla ja da sem se zbudila da enkrat pa še da sem ga narobe/nepravilno dvigala in da sem bila ful srečna vesela in da sem ga objemala/cartala
Oprostite za celoten roman ampak so se me sanje zelo dotaknile in so bile zelo žive
Hvala vnaprej vesela bi bila tudi odgovorov vrstnikov
• Aa
Aaaaaa
Mene samo zanima kako dolgo bom še verjetno rabila čakati na odgovor?
Hvala vnaprej
• Uredništvo
Uredništvo
Pozdravljena,
opravičujemo se ti, ker že dolgo čakaš na odgovor.
Žal je tvoje vprašanje pomotoma pristalo v napačnem nabiralniku.
Zdaj smo ga poslali svetovalcu, ki bo na to vprašanje kmalu odgovoril.
Lep pozdrav iz uredništva.
• Aa
Aaaaaa
Hvala
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Pišeš, da si že marsikaj prebrala o sanjah in da te ta tema zelo zanima. Pa si še midva najprej poglejva nekaj več o sanjah.
Na TSJ sem že večkrat odgovarjal na razna vprašanja o sanjah. Mnoge mladostnike zanima, kaj so pravzaprav sanje, zakaj sanjamo in kaj lahko sanje pomenijo. Da ti pa ne bo potrebno brskati po TSJ, kaj sem že pisal o sanjah, ti bom bolj obširno odgovoril.
V spanju se sanjsko stanje pojavi tedaj, ko so izklopljene motorične funkcije in vsa višja duševna dejavnost s kritičnim mišljenjem, ni pa izklopljena docela vsa duševna dejavnost (spomin, fantazije, asociacije in nekontrolirane misli). Zato človek sanja, predstave se mu neurejeno podijo »po glavi«, kar prikazuje tudi EEG (elektroencefalogram – grafični prikaz električnih tokov v možganih) s tipično sanjskimi valovi. Sanje so namišljeno doživetje zvokov, slik ali drugih občutkov med spanjem (vid, sluh, vonj, tip, okus). Sanje se pojavljajo pri ljudeh, večini sesalcev (npr. pri psu, ki v sanjah cepeta, cvili ipd.) in pri nekaterih ptičih.
Raziskave kažejo, da se sanje pojavljajo v tako imenovanem REM spancu. REM spanec je stanje, ko sicer spimo, vendar smo najbližje tistemu stanju, ko smo budni. V tem stanju so sanje najmočnejše ali pa se teh sanj najbolj spomnimo. Predvidevajo, da človek sanja približno 2 uri vsako noč.
Posameznik po navadi ne more izvajati kontrole nad svojimi sanjami. Izjema tukaj je tako imenovano lucidno sanjanje, v katerem posameznik spozna, da sanja in lahko do neke mere kontrolira sanjsko okolje. Posamezniki lahko občutijo močne občutke med sanjanjem. Sanje, ki povzročijo občutek strahu/nelagodja, imenujemo nočne more.
Sanje same imajo lahko različne izvore, na splošno pa lahko navedemo naslednje vzroke sanj:
1. Vzrok sanj je lahko v nadaljevanju dnevne duševne dejavnosti, interesov in želja, zato človek pogosto sanja o tem, kar je prejšnji dan doživel ali o čemer je prejšnje dneve premišljeval.
2. Vzrok sanj je lahko tudi spomin; zanimivo je, da segajo sanje tem globlje v preteklost, čim globlje je spanje.
3. Pogosti vzroki sanj so fiziološki dražljaji . Če ima npr. človek mrzle noge, lahko sanja, da plava; če leži na roki, tako da ovira kroženje krvi, lahko sanja, da ga nekdo preganja, a ne more zbežati, ker je privezan ipd. Znane so npr. mučne sanje (boji z divjimi zvermi, s strahotnimi prividi ipd.).
4. Posebni vzroki sanj so budilni dražljaji (npr. budilka, ropot, govorjenje), ki so večkrat združeni z nasprotno željo, da bi ne bilo treba vstati.
5. Pogosto sanja človek o tem, kar si želi, da bi se zgodilo. Freudu so npr. sploh vsake sanje izpolnjevanje (podzavestnih) želja.
Eden od možnih vzrokov vsebine naših sanj je torej v tem, da človek pogosto sanja o tem, kar si (zavestno ali podzavestno) želi, da bi se zgodilo, lahko pa sanja tudi o tem, česar si (zavestno ali podzavestno) ne želi, da bi se zgodilo, nadalje o tem, o čemer večkrat razmišlja, kar ga tako ali drugače (zavestno ali podzavestno) bega ipd.
Vzrok tvojim sanjam, da si dobila dojenčka in da skrbiš zanj, je dokaj razumljiv. Dejstvo, da ima tvoja sestra dojenčka, buri – zavestno in/ali podzavestno – tvojo domišljijo, kar se odraža v tvojih sanjah. V domišljiji oziroma sanjah si predstavljaš, kako bi bilo, če bi ti sama imela dojenčka. Pri tem ni pomembno, kako si ga dobila, ampak, da ga imaš.
Tvoja hoja, govorjenje in petje v spanju, zagotovo ni povezano s tem, da si zvečer lačna in to tem bolj lačna, čim bolj pozno je. To so pojavi, ki se dogajajo med spanjem v zvezi s sanjami.
Brane But, univ. dipl. psiholog
• Ja
Jaz
Vsebina je skrita.
• Uredništvo
Uredništvo
Spoštovani,
spletna svetovalnica je namenjena mladostnikom in njihovim težavam pri odraščanju.
Morda poskusite poiskati svetovalca, ki se bo z vami poglobil v razlago sanj, v Centru za psihološko svetovanje Posvet. Psihološka pomoč je na voljo brezplačno in brez napotnice.
Lep pozdrav iz uredništva.