Pozdravljeni, zadnji teden vsako noc sanjam neke cudne sanje. Ne v smislu, da me tlaci mora pac pa bolj vsakodnevne stvari, npr da je nekdo prisel domov ob polnoci in se sel tusirat. Pa temu ni bilo tako. Ali pa sanjam da je nekaj ful pocilo, ko sem vklopila mikrovalovno pecico. Pac take bedarije no. In ko se zbudim ne locim ali so bile sanje ali se je res zgodilo. Sele cez par ur se zacnem zavedati, da so bile samo sanje in nic od tega ni bilo res.
Kaj se mi dogaja, zakaj, ali postajam nora?
• Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Poglejva si najprej na kratko, kaj so pravzaprav sanje, zakaj sanjamo in kaj lahko sanje pomenijo.
V spanju se sanjsko stanje pojavi tedaj, ko so izklopljene motorične funkcije in vsa višja duševna dejavnost s kritičnim mišljenjem, ni pa izklopljena docela vsa duševna dejavnost (spomin, fantazije, asociacije in nekontrolirane misli). Zato človek sanja, predstave se mu neurejeno podijo »po glavi«, kar prikazuje tudi EEG (elektroencefalogram – grafični prikaz električnih tokov v možganih) s tipično sanjskimi valovi. Sanje so namišljeno doživetje zvokov, slik ali drugih občutkov med spanjem (vid, sluh, voh, tip, okus).
Raziskave kažejo, da se sanje pojavljajo v tako imenovanem REM spancu. REM spanec je stanje, ko sicer spimo, vendar smo najbližje tistemu stanju, ko smo budni. V tem stanju so sanje najmočnejše ali pa se teh sanj najbolj spomnimo. Predvidevajo, da človek sanja približno 2 uri vsako noč.
Sanje same imajo lahko različne izvore, na splošno pa lahko navedemo naslednje vzroke sanj:
1. Vzrok sanj je lahko v nadaljevanju dnevne duševne dejavnosti, interesov in želja, zato človek pogosto sanja o tem, kar je prejšnji dan doživel ali o čemer je prejšnje dneve premišljeval.
2. Vzrok sanj je lahko tudi spomin; zanimivo je, da segajo sanje tem globlje v preteklost, čim globlje je spanje.
3. Pogosti vzroki sanj so fiziološki dražljaji . Če ima npr. človek mrzle noge, lahko sanja, da plava; če leži na roki, tako da ovira kroženje krvi, lahko sanja, da ga nekdo preganja, a ne more zbežati, ker je privezan ipd. Znane so npr. mučne sanje (boji z divjimi zvermi, s strahotnimi prividi ipd.).
4. Posebni vzroki sanj so budilni dražljaji (npr. budilka, ropot, govorjenje), ki so večkrat združeni z nasprotno željo, da bi ne bilo treba vstati.
5. Pogosto sanja človek o tem, kar si želi, da bi se zgodilo. Freudu so npr. sploh vsake sanje izpolnjevanje (podzavestnih) želja.
Ni mogoče razložiti, kaj bi naj tvoje sanje pomenile. Sanje, ki jih navajaš, se ti dogajajo samo v zadnjem tednu, poleg tega pa sanje nimajo vedno tudi nekega posebnega pomena. Za natančno in strokovno razlago sanj je treba narediti analizo osebnosti in poznati okoliščine, v katerih je oseba, ki sanja. Brez tega lahko o pomenu sanj le ugibamo. Določene simbole oz. določene sanje je sicer možno pojasniti, vprašanje pa je, katere razlage oz. pomeni sanj in v kolikšni meri veljajo v konkretnem primeru.
Pa še nekaj o tem, da ko se zbudiš, sprva ne veš, ali so bile le sanje, ali je bila resničnost. Kot si prebrala zgoraj, največkrat sanjamo v polsnu, v REM-spanju, ko si tudi sanje najbolj zapomnimo. Naš spanec ni več trden, smo v polsnu, že zelo blizu budnemu stanju, torej blizu resničnosti. Zato se lahko zgodi, da za te vsebine nismo gotovi, ali je šlo za sanje, ali pa je že bila resničnost. Se pa ti nato zaveš, da so to bile le sanje in torej nikakor nisi nora, kot pišeš. Gre za popolnoma normalni pojav, ki se lahko zgodi vsakemu.
Brane But, univ. dipl. psiholog