Mene pa zanima ali je možno, ko nekaj sanjaš, da se ti tisto zares dogaja? Imel sem sanje, da se dušim in ko sem se zbudil sem težje dihal, in nism mogel vdihniti tako kot ponavadi... In v sanjah sem podolzivljal isti obcutek, kot mi je enkrat zacelo primanjkovati kisika v vodi... Torej, ali je mozno da sm se v resničnem zivljenju tudi dusil?
Hvala za odgovor v naprej
Lep pozdrav -
Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Dragi fant!
Morda te bo zanimalo, če ti malo več napišem, kaj so pravzaprav sanje, zakaj sanjamo in kaj lahko sanje pomenijo. Pojav sanj je namreč že kar precej raziskan. Tako boš tudi lahko bolje razumel odgovor na svoje vprašanje.
V spanju se sanjsko stanje pojavi tedaj, ko so izklopljene motorične funkcije in vsa višja duševna dejavnost s kritičnim mišljenjem, ni pa izklopljena docela vsa duševna dejavnost (spomin, fantazije, asociacije in nekontrolirane misli). Zato človek sanja, predstave se mu neurejeno podijo »po glavi«, kar prikazuje tudi EEG (elektroencefalogram – grafični prikaz električnih tokov v možganih) s tipično sanjskimi valovi. Sanje so namišljeno doživetje zvokov, slik ali drugih občutkov med spanjem (vid, sluh, voh, tip, okus). Sanje se pojavljajo pri ljudeh, večini sesalcev (npr. pri psu, ki v sanjah cepeta, cvili ipd.) in pri nekaterih ptičih.
Raziskave kažejo, da se sanje pojavljajo v tako imenovanem REM spancu. REM spanec je stanje, ko sicer spimo, vendar smo najbližje tistemu stanju, ko smo budni. V tem stanju so sanje najmočnejše ali pa se teh sanj najbolj spomnimo. Predvidevajo, da človek sanja približno 2 uri vsako noč.
Posameznik ponavadi ne more izvajati kontrole nad svojimi sanjami. Izjema tukaj je tako imenovano lucidno sanjanje, v katerem posameznik spozna, da sanja in lahko do neke mere kontrolira sanjsko okolje. Posamezniki lahko občutijo močne občutke med sanjanjem. Sanje, ki povzročijo občutek strahu/nelagodja, imenujemo nočne more.
Sanje same imajo lahko različne izvore, na splošno pa lahko navedemo naslednje vzroke sanj:
1. Vzrok sanj je lahko v nadaljevanju dnevne duševne dejavnosti, interesov in želja, zato človek pogosto sanja o tem, kar je prejšnji dan doživel ali o čemer je prejšnje dneve premišljeval.
2. Vzrok sanj je lahko tudi spomin; zanimivo je, da segajo sanje tem globlje v preteklost, čim globlje je spanje.
3. Pogosti vzroki sanj so fiziološki dražljaji . Če ima npr. človek mrzle noge, lahko sanja, da plava; če leži na roki, tako da ovira kroženje krvi, lahko sanja, da ga nekdo preganja, a ne more zbežati, ker je privezan ipd. Znane so npr. mučne sanje (boji z divjimi zvermi, s strahotnimi prividi ipd.).
4. Posebni vzroki sanj so budilni dražljaji (npr. budilka, ropot, govorjenje), ki so večkrat združeni z nasprotno željo, da bi ne bilo treba vstati.
5. Pogosto sanja človek o tem, kar si želi, da bi se zgodilo. Freudu so npr. sploh vsake sanje izpolnjevanje (podzavestnih) želja.Vzrok tvojih sanj, ki jih opisuješ, je lahko v spominu na dejanski dogodek v tvojem življenju, ko te je nekaj dušilo, kot že tudi sam sklepaš. Lahko pa je vzrok tudi v tem, da se ti je rjuha ali oblačilo zavilo okoli vratu in te je dejansko začelo dušiti, kar se je preneslo v tvoje sanje.
Brane But, univ. dipl. psiholog
11
11letnica
Tudi meni se zdi, da je to mozno. Ce npr sanjas da padas v morje, v resnici si se pa polulal in zato obcutek mokrote ????