Zdravo!
Jaz imam težave s tem, da mi manjka samozavesti. Npr. na testih ne verjamem, da lahko dobim dobro oceno, po kruh grem raje z nami kot sama itd. Kako naj si povečan samozavest?
Uredništvo
Urška Koštomaj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
soočaš se z izzivom, ki pesti številne posameznike zlasti v obdobju najstništva. Samozavest je del samopodobe, ki je vezana na zavedanje samega sebe, svojih odzivov ter svojih občutkov. Človekova samozavest pa je vezana tudi na zaupanje da človek obvlada določena področja, da je v nečem dober.
Če se navežem na tvoje vprašanje sklepam da ti primanjkuje zaupanja v to, da obvladaš določeno situacijo, zaupanje v to da zmoreš. Sprašuješ, kaj lahko narediš. Kot prvo se moraš zavedati, da zmoreš različne stvari. Dokaz za to so vsa pretekla dejanja, predvsem uspešna dejanja. Spomni se na to, kaj vse si že dosegla. Npr. kot otrok si shodila čeprav si vmes velikokrat padla, a si se pobrala; naučila si se pisati in brati; oblikovala si prijateljstva z drugimi posamezniki; doma verjetno uspešno pomagaš pri različnih opravilih; znaš se naučiti šolsko snov; znaš ohraniti prijateljstva in imaš dobre odnose z drugimi; zagotovo si dobra na kakšnem športnem/umetnostnem področju; zmoreš prepoznati kako se počutiš itd. Poglej nazaj in pomisli kaj vse si že dosegla in uspešno opravila, poglej na različna področja (gibanje, prijateljstva, družina, šport, šola, ljubezen, hrana, pospravljanje, razmišljanje itd.). Lahko povprašaš tudi starše, prijatelje. To ti bo dalo motivacijo za prihodnje situacije. Drugič: pred naslednjim izzivom naglas izgovori da zmoreš, da je to le eden izmed mnogih zanimivih situacij, ki te čakajo in ti dajejo možnost učenja nečesa novega. Lahko poiščeš ali sama napišeš različne afirmacije, ki te bodo v prihodnje motivirale. Tretjič: ko se srečaš z novim izzivom se vprašaj kaj lahko gre narobe in kaj lahko po drugi strani pridobiš če to poskusiš? Ponavadi je prednosti več kot slabosti, slabosti ubistvu ustvarjamo sami zato ne verjemi preveč v to kaj gre lahko narobe ker ni čisto realno. In ko boš naredila prvi korak v pravo smer bo vsak naslednji lažji. In videla boš da zmoreš tudi ta izziv čeprav je na začetku izgledalo strašno. In naslednjič bo podoben ali enak izziv lažji. Če pa naletiš na izziv, na katerem si večkrat neuspešna (napisala sem večkrat ker je potrebno večkrat poiskusiti) potem je potrebno pogledati kako izziv rešuješ in kako bi ga morda lahko drugače. Ampak to je že druga tema.
Če povzamem, zaupanje v to da smo v nečem dobri, da nekaj zmoremo pridobimo preko izkušenj s katerimi se v življenju srečamo. Večkrat kot nekaj uspešno izvedemo bolj smo v lastno zmogljivost prepričani. Tako da kar pogumno naprej, zaupaj vase, upaj si in si pridobi čim več izkušenj.
Želim ti vse dobro!
Urška Koštomaj, mag. psihologije