Zdravo!
Moj brat je star 9 let in sem ga en dan videla v njegovi sobi kako se samozadovoljuje. Pri tem je uporabljal različne predmete. Tega da sem ga videla nisem povedala nobenemu, niti njemu. Zanima me, kaj si vi mislite o tem, glede na to da je star komaj 9 in še niti ni v puberteti ali kaj podobnega. Ker meni se zdi veliko premajhen da bi za to vedel, kaj šele delal.
Hvala za vaše nadaljne odgovore...
• Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Opazila si, da se in kako se tvoj devetletni brat samozadovoljuje. Sprašuješ, kaj si mislimo o tem glede na to,da je star komaj devet let in da niti še ni v puberteti. Tebi se zdi veliko premajhen, da bi za to vedel, kaj šele delal. Strinjam se s tabo, da do samozadovoljevanja pri tvojem bratu najverjetneje ni prišlo zaradi nastajanja spolnih potreb v začetku pubertete, zato morava pogledati nazaj v preteklost, kjer so najverjetneje vzroki za samozadovoljevanje pri tvojem bratu. O samozadovoljevanju v zgodnejši otroški dobi sem našel zanimiv prispevek strokovnjakinje na naslednji povezavi:
https://www.bibaleze.si/malcek/samozadovoljevanje.html
Da se boš lahko bolj podrobno seznanila s pojavom masturbacije pri otrocih, ta prispevek v nadaljevanju povzemam.
Otroci vse od rojstva raziskujejo svoje telo, v predšolskem obdobju pa lahko starši opazijo, da je otrok spoznal, kakšno ugodje mu povzroča stimulacija spolnih organov. Kako v takšnih primerih ravnati?
Otrok se že rodi kot spolno bitje, to ne »postane«  šele s spolnim zorenjem. Od rojstva raziskuje svoje telo in njegovo delovanje.  Kmalu odkrije ugodje, ki mu ga daje stimulacija spolnih organov z roko ali s predmetom, zato ga začne ponavljati. Najpogosteje se samozadovoljevanje začne v obdobju navajanja na kahlico, saj so do takrat genitalije običajno skrite v plenički in se stopnjuje med tretjim in petim letom.  Samozadovoljevanje je torej povsem normalno in običajno, slej kot prej ga odkrije vsak otrok. Otroci se samozadovoljujejo, ker jim to nudi ugodje, vendar ga ne povezujejo s predstavami o spolnem odnosu.  Namenjeno je užitku, sproščanju napetosti (npr. vznemirjenja, razburjenja…).
Neustrezne in neprimerne reakcije odraslih lahko vodijo do resnih škodljivih posledic za otrokov čustveni razvoj, če so šokirani in  jezni ob otrokovem samozadovoljevanju ali pa zaradi tega otroka zasramujejo.  S takimi odzivi namreč otroku sporočajo, da je spolnost nekaj umazanega, grdega in grešnega, kar lahko izkrivi otrokov čustveni razvoj – opremi ga z občutki krivde in sramu, kar vodi v spolno zavrtost.  Na ta način starši lastno spolno zavrtost prenašajo na otroke, saj gre za njihove občutke sramu in krivde, ki jih vsilijo otroku ob povsem naravnem in zdravem početju.
Samozadovoljevanje je otrokova zasebna stvar in kot tako bi jo morali starši sprejemati. Pretirana pozornost in opazovanje otroka med samozadovoljevanjem ali celo »lovljenje« otroka pri tej dejavnosti pomeni vdiranje v njegovo zasebnost, obenem pa tudi pridaja pretirano pomembno mesto spolni aktivnosti. Otrok svojega početja ne doživlja kot »neustreznega,« zato se lahko zgodi, da se začne samozadovoljevati kjerkoli. Osnovna naloga staršev v tem primeru je, da otroku dajo vedeti, da njegovo vedenje ni napačno, vendar tega ne delamo kjerkoli (kot tudi ne lulamo kjerkoli), temveč obstajajo za to bolj primerni zasebni kraji (npr. spalnica, kopalnica).
Včasih je dotikanje genitalij lahko tudi posledica infekcije rodil ali sečil, zato naj starši preverijo, ali je videti znake vnetja, izpuščaje, oziroma če morda otroka ti organi pečejo ali srbijo. Takrat je seveda potrebno obiskati zdravnika.
Dokler je samozadovoljevanje le ena od otrokovih dejavnosti, ne posegajte vanj, zlasti otroka nikdar ne kaznujte ali celo ustrahujte, da bi samozadovoljevanje ukinili! Otrok se bo sicer skril pred vami, vaše zavračanje pa bo povzročilo predvsem to, da se bo kasneje, kot odrasel, sramoval svojega telesa in svojih spolnih želja in bo zato imel težave pri normalnem navezovanju partnerskih stikov. Če vas otrokovo samozadovoljevanje moti, se morate zavedati, da je to posledica vašega (zavrtega) dojemanj spolnosti  in ne otrokovega neustreznega vedenja.
Kadar se otrok samozadovoljuje pred vami, ga skušajte zlepa zamotiti in preusmeriti k drugim prijetnim aktivnostim in se z njim pogovorite o razliki med zasebnim in javnim početjem. Tako se boste lahko izognili lastnim občutkom sramu in neugodja, ne da bi jih prenašali na otroka, obenem pa jih boste učili realnosti, da je za vsako početje potrebno poiskati primeren kraj in čas, ker s tem preprečimo negativne  odzive okolja na naše ravnanje.
Draga Larisa, vidiš torej, da je samozadovoljevanje v otroški dobi povsem normalen pojav, je pa tudi popolnoma normalno, če do masturbacije pride v času pubertete zaradi nastajajočih spolnih potreb in sproščanja napetosti.
Brane But, univ. dipl. psiholog
• Kd
Kdo
Tvoj odgovor smo spremenili v samostojno vprašanje. Najdeš ga lahko tukaj.
• Ma
MaliBrat7866
Torej če prav razumem se že petletni otrok "igra" s penisom, da bi mu prišlo, da bi doživel orgazem?
Lp.
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Dragi fant!
O samozadovoljevanju pri otrocih sem, kot si prebral zgoraj, podal obširno in podrobno pojasnilo. Na tvoje dodatno vprašanje pa naj pojasnim, da se npr. petletni fantek samozadovoljuje zaradi občutka ugodja, ne pa zato, da bi mu prišlo, da bi doživel orgazem, do tega lahko pride šele v puberteti.
Brane But, univ. dipl. psiholog