Pozdravljeni,
zanima me kako začeti samostojno življenje. Stara sem 20 let, dve leti nazaj (pri 18-ih) sem se prvič odselila od doma, k takratnemu fantu. Nekaj mesecev sva skupaj živela v stanovanju, tako da sem spoznala to plat samostojnega življenja, ki je vezana na lastno stanovanje ter stroške (elektrika, najemnina, hrana, itd.) Zanima me druga plat, ki se pritiče npr. zdr. zavarovanja in ostalih podobnih stvari, za katere poskrbijo naši starši (mojedva mi žal ne povesta nič o tem-niti kadar vprašam). Odkrita bom-o teh stvareh vem tako zelo malo da niti vprašanja ne znam konkretno zastaviti. Skratka, če bi šla na svoje, kaj bi poleg zdr. zavarovanja še morala urediti za samostojno življenje (stanovanje in s tem povezani stroški so izvzeti iz vprašanja)?
Hvala za odgovor in usmeritev :)
Uredništvo
Tina Toman

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Na začetku ti moram napisati, da je zelo pohvalno, da si kljub temu, da doma nisi dobila nobene informacije, naredila ta korak in šla živeti na svoje. Je velika sprememba, ki za seboj potegne dobre in tudi kdaj slab(š)e stvari. Kot si napisala, veš kaj predstavljajo stroški za stanovanje in hrano. Ostali stroški pa so zelo odvisni od posameznika. Kaj in koliko si želi in potrebuje. Urejeno moraš imeti dodatno zdravstveno zavarovanje (mesečni strošek je približno 35 evrov). Brez naročnine za telefon, si praktično tudi več ne znamo predstavljati življenja. Napisala si lastno stanovanje. Če sta bila s fantom v najemu, vama vseeno najverjetneje ni bilo potrebno plačevati stroškov zavarovanja stanovanja. To sicer ni obvezno, je pa zelo priporočljivo. Zraven je dobro vedeti, da občasno nastanejo tudi stroški s kakšnim popravilom v stanovanju oziroma, če boš živela v bloku, se mesečno plačuje določena vsota denarja v rezervni sklad, ki je namenjen večjim popravilom (zamenjava kritine, obnova fasade, ….). Vendar je strošek zavarovanja in različnih popravil v stanovanju načeloma odgovornost lastnika stanovanja. Tako da, če razmišljaš o najemniškem stanovanju, so to stroški, običajno vezani na lastnika in ne najemnika. Naslednja stvar, ki predstavlja tudi razmeroma velik strošek je avto. Sicer nisi napisala, če ga boš potrebovala vendar vseeno. Avto je potrebno obvezno zavarovati, registrirati, plačati cestni sklad (vse to enkrat letno) in gorivo.
Upam, da te z vsem tem nisem prestrašila. Če imaš redni mesečni zaslužek in z dobro organizacijo se vsekakor da. Seveda je lažje, če sta dva. Vsekakor pa ti želim, da slediš svojim sanjam.
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
Sv
Svoja
Najlepša hvala za pomoč. Vsekakor me niste prestrašila, pravzaprav sem zdaj mirnejša ker mi je bolj jasno na kaj moram biti pozorna. Bi na tej točki lahko vprašala še nekaj v zvezi z zaposlitvijo? Kolikor sem do zdaj ugotovila obstaja več različnih pogodb za zaposlitev, mi morda lahko razložite katere to so in kaj so razlike med njimi?
Ar
Arči
Drži, za sklepanje delovnega razmerja obstajajo različne pogodbe o zposlitvi. Za kakšno delovno razmerje gre, je razvidno iz razpisa delodajalca po potrebi delavca. In glede na razpis se tudi sklene pogodba o zaposlitvi (pod pogojem, da si izbrana, seveda). Pogodba mora biti sklenjena v pisni obliki. Obstajajo izjeme, da velja pogodba tudi če ni sklenjena v pisni obliki, vendar o tem kdaj drugič. Potrebujem več časa in prostora, da bi to obrazložil.
Praviloma se sklene pogodba za nedoločen čas s polnim delovnim časom 40 ur tedensko. To je tudi ena za delavca najbolj varnih pogodb o zaposlitvi.. Običajno je v teh pogodbah določilo o poskusnem delu. Če delavec poskusnega dela ne opravi preneha veljati pogodba o zaposlitvi (delavcu preneha delovno razmerje kot rečemo v pogovornem jeziku).
Če je potreba po delavcu, da se opravi samo neko delo, se sklene pogodba o zaposlitvi za določen čas. Če v pogodbi ni naveden čas trajanja, šteje, da je pogodba sklenjena za nedoločen čas.
Da smeš skleniti pogodbo o zaposlitvi (pričeti delati) moraš biti stara najmanj 15 let. Kot vidim, ta pogoj že izpolnjuješ.
Delodajalec mora delavcu izročiti pisen predlog pogodbe o zaposlitvi najmanj 3 dni pred predvideno sklenitvijo, pisno pogodbo o zaposlitvi pa mora delodajalec delvcu izročiti ob njeni sklenitvi. Izročitev pogodbe lahko delavec zahteva kadarkoli (če mu je delodajalec ni izročil ob sklenitvi), tudi sodno. Zakonsko je tudi določeno kaj vse mora pogodba vsebovati, vendar menim, da ta trenutek to ni pomembno.
Drži tudi, da obstajajo različne vrste pogodb. Razen zgoraj omenjenih dveh, obstaja še n. pr. podjemna pogodba ali pogodba o delu. Pa še nekaj jih je. vendar je tema preobsežna, da bi vse našteval in opisoval.
Moj nasvet:
Zasleduj razpise prostih delovnih mest in če ti je katero všeč in boš izpolnjevala razpisne pogoje, se prijavi. Če boš prišla v ožji izbor te bo delodajalec povabil na razgovor. Udeleži se ga. Na tem razgovoru poskušaj izvedeti čim več o tem kaj boš delala, koliko časa v katerem delu dneva (dopoldan, popoldan, ponoči, deljeno) boš delala in koliko boš plačana za svoje delo. pa še kaj poskušaj izvedeti, n. pr. kakšne so razmere med delavci in podobno.
Če boš sprejeta, preden podpišeš pogodbo o zaposlitvi se posvetuj še s kom. Če podpišeš pogodbo in si potem premisliš lahko nastanejo težave.
Saj bi ti napisal bolj kratko, pa to ni mogoče. Še z napisanim ti nisem povedal veliko o pogodbah o zaposlitvi, kar te zanima.
Uredništvo
Tina Toman
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Me veseli, da sem ti z odgovorom pomagala in osvetlila zadevo.
Kar se tiče pogodb o zaposlitvi je to resnično kompleksna zadeva. Obstaja veliko različnih pogodb, znotraj njih pa tudi veliko variacij. Ti bom poskušala na najbolj razumljiv način predstaviti lastnosti vsake izmed njih:
-pogodbama za določen in nedoločen čas je skupno to, da si v delovnem razmerju (se pravi gre za delovno razmerje med teboj in delodajalcem). To pomeni, da vsak mesec, ob dogovorjenem roku, prejmeš na svoj transakcijski račun plačilo, imaš pravico do koriščenja dopusta, v primeru bolezni / poškodbe koristiš bolniško odsotnost, vse pogodbe imajo tudi odpovedni rok – to pomeni, da če ti želiš zamenjati zaposlitev, podaš odpoved in če se z delodajalcem ne dogovoriš drugače, moraš ta čas (po navadi je to mesec oziroma nekaj mesecev) še delati v tem podjetju, isto velja za delodajalca, če želi prekiniti zaposlitev s teboj.
Za čas opravljanja dela ti teče delovna doba. Delodajalec plačuje zate tudi vse potrebne prispevke (zavarovanje, zpiz), ki jih mora po zakonu. Ko si enkrat zaposlena, se ti letno odmeri dohodnina (to je davek od prejetih dohodkov). Ti pa moraš pred zaposlitvijo opraviti zdravniški pregled in varstvo pri delu – na oboje te napoti delodajalec in pregleda tudi on plača.
Primeri pogodb:
- pogodba za nedoločen čas: pomeni, da te delodajalec zaposli za stalno. Ta pogodba ni časovno omejena. Prednost je ta, da ne rabiš skrbeti in spremljati datumsko kdaj pogodba poteče. Je nekakšna »varovalka«. Prednost pa je tudi ta, da na podlagi takšne pogodbe dobiš kredit v banki brez težav, če si kreditno sposobna,
- pogodba za določen čas: ta pogodba je časovno omejena. Točno veš, kdaj bo zaposlitve konec. Je pa možno, da po izteku te pogodbe dobiš novo pogodbo, lahko tudi za nedoločen čas. Zakonsko lahko za isto delovno mesti pri istem delodajalcu prejmeš pogodbo za določen čas za maksimalno dve leti, potem pa ti mora dati pogodbo za nedoločen čas.
Pri zgoraj opisanih pogodbah je tvoj delovni čas načeloma 40 ur tedensko. Možna pa je tudi oblika pogodbe za (ne)določen delovni čas za krajši delovni čas od 40 ur.
Potem pa so še ostale možnosti: avtorska pogodba, podjemna pogodba, popoldanski s. p. (samostojni podjetnik ) in zaposlitev preko s. p.
Te pridejo v poštev, kadar se ti ponuja dodaten zaslužek izven delovnega razmerja. Na razpolago imaš več možnosti. Odpreš lahko tako imenovani popoldanski s. p., vendar ga je smiselno odpreti zgolj v primeru, če prejemaš redne mesečne dohodke v daljšem časovnem obdobju. V ostalih primerih večinoma ostane izbira med podjemno in avtorsko pogodbo.Avtorska pogodba je zelo podobna podjemni pogodbi, od nje se loči le po predmetu pogodbe. Avtorska pogodba se torej lahko uporablja samo takrat, kadar je njen predmet določeno avtorsko delo, v vseh ostalih primerih pa pride v poštev podjemna pogodba.
Obe zgoraj omenjeni pogodbi sta namenjeni delu, ki ga opravljaš občasno oziroma samo nek določen čas. Tu ne gre za klasično delovno razmerje.
Zaposlitev preko s. p. pa pride v poštev kadar si sama »svoj šef« in te drugi najamejo za opravljanje nekega dela. V tem primeru si moraš prispevke plačevati sama, prav tako nimaš določenih dni dopusta, ampak si sama razporejaš delo. V poštev pride takrat, ko že imaš neka znanja in poznaš naročnike. Saj v primeru, da ne najdeš naročnikov, za katere boš delo opravljala, nimaš nobenega prihodka. Kljub temu pa imaš določene mesečne stroške.
Upam, da sem bila dovolj razumljiva. Če te še kaj zanima, kar napiši.
Veliko uspehov!
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
Sv
Svoja
Najlepša hvala obema :)