Pozdravljeni,
Star sem 20 let. Čez teden sem na faksu v Ljubljani (študentski dom). Za vikend pa se družim z punco. Z starši nimamo prav dobrega odnosa, ker se mi zdi da vsak živi v svojem svetu in nismo prav nič povezani, kot da nebi bili družina. Že od kadar se spomnim imam težave z samopodobo. Bil sem debel in sedaj sem sicer kar dosti shujšal (visok sem 182cm, težek 70kg). Še nikoli v življenju si nisem bil prav všeč (telesno). Sedaj pa se mi zdi, da je še huje, ker sem velikokrat slabe volje brez razloga oz imam občutek da sem zelo grd in debel. Imam trenutke ko sem zelo vesel, čez par minut pa postanem žalosten. Imam tudi punco, ki sem ji povedal o svojih težavah. Ker se v svojem telesu slabo počutim, sem na čase zaradi tega nesramen, česar me je zelo sram. Ko se zjutraj zbudim nimam energije. Spim okoli 8 ur, vendar se počutim, kot da nebi skoraj nič. Ko sem na faksu in z prijatelji večino časa ne razmišljam o svojih težavah in se počutim uredu. Ko pa sem sam začnem razmišljati o tem, da v življenju nisem skoraj nič dosegel. Zdi se mi, da ustali vrstniki so (imajo avto, nekateri motorje, dosti več si lahko privoščijo). Nekajkrat na teden obiščem tudi fitnes, kjer pa se samo primerjam z ostalimi. Punca je enkrat izpostavila, da nisem prav visok in me to žalosti iz dneva v dan, ko hodim po svetu in vsak trenutek primerjam ljudi okoli sebe z mano. Velikokrat nimam volje do življenja in bi najraje prespal cel dan, ob tem pa spet prejmem občutek krivde, da nič ne delam. Zanima me kakšno pomoč bi mi svetovali.
Hvala za odgovor.
• Uredništvo
Zala Tacol

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen!
Če prav razumem, te najbolj teži to, da se v svojem telesu ne počutiš dobro.
Izgleda, da veliko vlogo pri tem igro dejstvo, da se primerjaš z drugimi – s sošolci, prijatelji ali športniki v fitnesu. Primerjanje z drugimi je nekaj običajnega, predvsem v najstniških letih z opazovanjem drugih in sebe pravzaprav oblikujemo svojo identiteto. Znotraj opazovanja in primerjanja z drugimi odkrivamo sebe, svoje interese in želje.
Primerjanje nam tako lahko pomaga spoznati različne načine razmišljanja, čutenja, delovanja in življenja ljudi po svetu, služi nam lahko kot vzor za določene vidike ali stvari, ki se jih želimo naučiti ali jih spremeniti. Primerjanje pa ima lahko tudi negativne posledice, kadar ob tem podcenjujemo sebe ali ljudi v naši okolici, kadar sebe ali druge ocenjujemo kot predmete ali kadar je naše blagostanje odvisno od drugih. V kolikor prepoznavaš, da primerjanje z drugimi nate ne vpliva dobro, se poskusi temu izogniti. Lažje reči kot storiti, vem. Ko se boš naslednjič zalotil pri tem, da se primerjaš z drugimi, poskusi svojo pozornost usmeriti drugam – lahko na primer v mislih našteješ tri stvari, na katere si pri sebi v tistem dnevu ponosen (na primer: ponosen sem na to, da sem vstal iz postelje pred osmo uro zjutraj, ponosen sem na to, da sem bil danes prisoten na vseh predavanjih na faksu, ponosen sem na to, da sem starejši gospe v trgovini pridržal vrata … ) in se osredotočiš na te tri dobre stvari, okolico pa poskusiš popolnoma odmisliti.
Napisal si, da si večkrat utrujen in brez energije, kljub temu, da spiš dovolj. Zima je za vso naravo čas počitka in regeneracije, zato ni nič nenavadnega, če smo v teh mesecih nekoliko bolj utrujeni in brezvoljni. Vseeno pa lahko poskusiš uvesti nekaj sprememb v svoj življenjski slog, ki bodo mogoče pripomogle k tvojemu dobremu počutju. Potrudi se, da se vsak dan najmanj pol ure gibaš na svežem zraku – možgani z dovolj kisika so budni in bistri, v intenzivnem telesnem gibanju namreč teče kri po žilah do petkrat hitreje kot v mirovanju, zato veže do petkrat več kisika. Naše celice in možgani se »prezračijo« in osvežijo ter sproščajo hormone sreče za dobro počutje. Poleg tega bodi pozoren na uporabo mobilnega telefona, prenosnega računalnika in ostalih naprav pred spanjem – priporočljivo je, da za bolj kakovosten spanec naprav ne uporabljamo najmanj eno uro pred odhodom v posteljo. Poskrbi tudi za ustrezno, zdravo in raznoliko prehrano.
Upam, da ti bodo nasveti vsaj malo v pomoč. V kolikor ti je bolj prijeten pogovor v živo, se lahko oglasiš v Psihosocialni svetovalnici za študente UL ali v svetovalnici Posvet v Ljubljani (več informacij brez težav najdeš na spletu). Če želiš, pa mi lahko o svojem počutju napišeš kaj več in nato skupaj raziskujeva naprej.
Vse dobro ti želim,
Zala Tacol, univ. dipl. socialna pedagoginja