Kje naj sploh začnem.. že kakšne 2 leti se borim z samomorilnostjo.
Letos sem bil parkrat zelo blizu temu, da bi poskusil narediti samomor. In zadnja dva tedna sta spet kar težka. Z psihologinjo in psihijatrijno sem dogovorjen da če bo hudo glede samomorilnosti, grem v urgentno ambulanto (CMZ).
Nekaj dni nazaj sem staršema poskušal povedati da sem spet slabo in, da mislim da bi mogoč moral iti. In onadva sta rekla, da ni tako slabo, da ne rabim it, da to ni "rešitev", da bo samo še slabše če grem, itd. Isto sem jima rekel 2 krar v dveh dneh.
Potem sem si 07.07, prvič poskusil prerezati zapestja. Poškodba ni huda, je čisto površinska, ampak vseeno je to bil poskus. Vse sem imel pripravljeno, pisma, gesla do naprav, ...
In danes, 10.07, sem spet poskusil. Še vedno daleč od tega, da bi bil hud, globok rez; samo površinski rez. Po tem sem staršema spet rekel, da mislim da bi moral iti. In onadva sta spet rekla isto, da sem bil že slabše, da ne rabim iti, ... itd. Strah me je povedati, da sem poskusil narediti samomor. Enostavno jima ne morem povedati. Čez 2-3 dni imam termin pri psihijatrinji, kateri bom vse to povedal, in upam, da bo šlo v redu.
-Maks
Te
Temina
Hej, Maks
Zal mi je, da to slišim.
Naj povem še svojo izkusnjo.
Zdaj hodim k psihologinji, ker je prišlo že tako daleč, da nisem mogla več naprej.
Od prvega letnika se borim s paniko, anksioznostjo, dvomi in strahom. Ljudem težko zaupam, ne maram govoriti o osebnih zadevah in se pretvarjam, da je vse v redu.
Mami me je parkrat morala izvleči iz postelje, da me je oče v solzah peljal v šolo. Naše družinske razmere so katastrofalne, nihče se z nikomer ne pogovarja, videvamo se samo na sodiščih za dediščino in pogrebih.
Očetova mama me je označila za pankrta, na njegovem abrahamu se mi je celo opravicila da je to nek nesporazum, a nisem čutila neke iskrenosti. Pred prijatelji se pretvarjam, da smo normalna družina, čeprav imam občutek, da je naokoli strupena atmosfera. Vsi se bojijo, da bo zmanjkalo denarja in ga samo še bolj kopičijo. Najbolj varno se počutim, ko zbežim od doma v gozd k jezeru in tam samo sedim brez prisiljenih pričakovanj. V razredu sem imela ene par zaveznic, a se nismo veliko družile, bolj pomagale prebroditi skozi teste in ocene. Ena zoornih sošolk mi je celo zabrusila, da sem živi mrtvec. Kako resničen je bil ta stavek. Res obstajam, živim pa ne. Ves čas imam občutke ničvrednosti, da sem grda, neumna, da si ne zaslužim lepih stvari. Padla sem maturo, ne vem kaj si sploh želim in v tem se počutim samo. Včasih je pritisk v pljučih tako velik, da bi si najraje zapičila nož in ga spustila ven.
Ali je butasto ali ne, pišem dnevnik svojih misli.
Mogoče ti pomaga odkriti izvor tvoje samomorilnosti. Moj je bil zakoreninjeni družinski vzorci sovraštva drug do drugega. Zdaj se poskušam ločiti od tega in spucati to navlako, ki so jo prilepili name.
Tudi jaz od staršev prejemam odzive, da terapija ne pomaga, da bom zapravila denar itd. Ampak kaj naj? Tlavim čustva in pristanem v bolnici, kjer bodo zdravili posledice in ne vzroka? Ni to še slabše? Če rabiš pogovor, ga rabiš. Moji niso ravno razumevajoči, zato pa rušijo vse okoli sebe s svojo negativo. Tudi prijateljica ima tudi težave v družini in zadnjič na sprehodu mi je ostala v spominu njena misel, da otroci pucamo vzorce svojih družin.
Upam, da ti je ta zapis kaj pomagal.
Uredništvo
Katja Košir

Odgovor svetovalke:
Dragi Maks,
hvala ti za tvoje zrelo in odkrito sporočilo. Težko mi je prebrati, da je tvoja stiska tako velika, da razmišljaš o samomoru in da si ga že poskusil narediti. Obenem te občudujem, kako zrelo pišeš o tem in kako smiselno razmišljaš o virih pomoči, ki so ti na voljo. Krasno je, da lahko zaupaš psihiatrinji in močno upam, da je bilo današnje srečanje z njo (saj prav sklepam, da je bilo danes?) uspešno in da si ji lahko povedal za svoje poskuse samomora.
Praviš, da te starši v tvojem načinu iskanja pomoči ne podpirajo povsem. Predstavljam si, da mora biti zelo težko, ko zbereš pogum in poveš, da ti je zelo zelo hudo in da meniš, da potrebuješ takojšnjo pomoč, pa v tem nisi slišan. Prav bi bilo, da bi ti starši prisluhnili, te poskusili razumeti in te podprli ali pa se s teboj vsaj temeljito pogovorili o drugih možnih načinih shajanja s težo, ki jo čutiš. Tako pa praviš, da poskušajo v svojih odzivih tvojo stisko zmanjšati. Predstavljam si, da ti to daje občutek, da te sploh ne razumejo.
Kar bom zapisala zdaj, je veliko ugibanje, ker ne poznam tebe in tvojih staršev. A pogosto je takšno obrambno vedenje staršev in zanikanje problema odraz njihove nezmožnosti spoprijeti se z veliko stisko otroka. Sprejeti, da je otroku zelo hudo, da celo razmišlja o samomoru, da morda potrebuje hospitalizacijo, je za starše zelo težko. Delno zato, ker si starši za svoje otroke želimo, da bi bili srečni, da ne bi trpeli, in strašno nemočno se počutimo, ko vidimo, da tega ne moremo izsiliti in da ni v naši moči, da to dosežemo. Delno morda tudi zato, ker krivdo za stisko otroka nekje globoko v sebi pripisujemo sebi ali pa se bojimo, da nam jo bodo pripisali drugi. Vse to je zelo boleče in zanikanje problema je velikokrat posledica nezmožnosti spoprijeti se s to bolečino. To seveda ni zrelo in prav, je pa človeško. In žal daje tebi občutek, da nisi slišan in da starši tvojo stisko podcenjujejo.
Verjamem, da se bodo tvoji starši ob svojem spoprijemanju s težavami, ki jih imaš, veliko naučili in da bodo postopno mehčali svoje obrambne zidove ter nazadnje sprejeli in slišali, kar jim poskusiš sporočiti. Upam le, da se bodo učili dovolj hitro, da ti bodo lahko v oporo v času, ko odraščaš. Boleče je prebrati, da nekateri starši tega tudi po več letih niso sposobni, kot v svojem senzibilnem in podpornem odzivu na tvoje pismo pravi Temina.
Upam, da ne zameriš, da v odgovoru, ki je namenjen tebi, nekaj besed namenim še njej: draga Temina, hvala za tvoj res tenkočuten podporen odziv in krasne uvide. Super je, da si se naučila, da ti sporočila, ki jih skozi odnose z družino dobivaš o sebi, škodijo in da to nisi ti. Upam, da se jih boš naučila postopno »odbijati« in da si boš uspela postopno splesti odnose, kjer boš lažje dihala in kjer boš sprejeta. Pišeš, da si padla maturo in močno ti želim, da bi se zmogla s tem konstruktivno spoprijeti. Matura ni najpomembnejša stvar na svetu; ti se v svojem odraščanju zdaj učiš pomembnejših lekcij kot so vsebine mature. Je pa vendarle pomembna zate. Držim pesti, da boš neuspeh sprejela kot povratno informacijo in poskušala znova. In res upam, da nisi povsem sama v tem. Da ti kdo stoji ob strani v tej tvoji čistilni akciji škodljivih vzorcev dojemanja sebe in odnosov, ki si jih pridobila v družini. Močno držim pesti zate.
Maks, upam, da je šlo srečanje s psihiatrinjo v redu in da sta morda skupaj staršem uspela povedati, da trenutno pač potrebuješ več pomoči in podpore kot le občasna srečanja s psihologinjo in psihiatrinjo. Zelo ti bom hvaležna, če se še oglasiš in sporočiš, kako ti gre.
Srečno,
dr. Katja Košir, univ. dipl. psihologinja
El
ElliotMax
Hvala obema za sporočili.
Današnje srečanje z psihijatrijno je šlo v redu, ampak mi ni uspelo psihijatrinji razložiti situacije, saj je bila mami veš čas zraven. Tako, da ve samo za to, da sem staršema parkrat rekel nekaj v zvezi z hospitalizacijo in to je to. Na podlagi tega je potem razložila, da če bom še v slabem stanju ob začetku šolskega leta je možna hospitalizacija na terapevtskem oddelku. In to je bilo to.
Tako da zdaj ne vem kaj naj naredim. Če še enkrat rečem staršema mi bosta rekla, da je zdravnica rekla da ni potrebno.
Uredništvo
Katja Košir
Odgovor svetovalke:
Pozdravljen, Maks,
žal mi je, da s psihiatrinjo nisi mogel govoriti zasebno. Popravi me, če se motim, a zdi se mi, da je del tvoje stiske tudi to, da pogrešaš občutek, da te starša razumeta. Da niti ne gre toliko za vprašanje hospitalizacije, ampak tega, da imaš občutek, da doma nisi slišan.
Vem, da je težko, a pomembno je, da staršema poskušaš povedati, kako ti je. To je nujno, da boste lahko ostali povezani in da ti bosta lahko v oporo. Najbrž si že kje slišal, da ne vzgajajo samo starši otrok, ampak tudi otroci vzgajajo starše. Tvojima staršema je najbrž težko slišati in sprejeti, da si v stiski. Zato je pomembno, da si v svojem sporočanju vztrajen in odkrit. To je del tega, da ti »vzgajaš« njiju oziroma da se skozi izkušnjo tvojega odraščanja in tvojih stisk učita premagovati svoje strahove, pričakovanja, predstave. Spodbujam te, da mami (lahko tudi očetu, a pretežno pišeš o mami) poveš, da ti je žal, ker s psihiatrinjo nisi mogel govoriti zasebno, ker je tvoja stiska bolj globoka, kot se morda zdi na prvi pogled. Da razmišljaš o samomoru in da si že poskušal.
Morda boš to moral povedati večkrat, da te bosta zares slišala. Morda na različne načine in v različnih okoliščinah. Lahko tudi pisno, če ti je tako lažje. Kaj bo potem, boste videli. Morda boste skupaj razmišljali o hospitalizaciji, morda pa bo že to, da se boste več pogovarjali in boste bolj pristno skupaj, prineslo malo olajšanja. Pristnost in odkritost v komunikaciji ima potencial, da vas poveže. Če boš svoje doživljanje držal zase, pa obstaja nevarnost, da se boste le še bolj oddaljevali.
Seveda, v idealnem scenariju bi idealni starši takoj slišali tvojo stisko. A idealnih staršev ni. Kar lahko narediš, je to, da postopno prevzemaš vse več odgovornosti za vašo družinsko komunikacijo in da si ti tisti, ki daje pobudo za iskrene pogovore. Včasih to pomeni, da moraš poskusiti večkrat in da moraš te pogovore celo malo izsiliti. A vsi ljudje imamo potencial, da se spreminjamo. Močno držim pesti, da bo tako tudi pri tvojih starših.
Če bo res hudo in če starši (še) ne bodo slišali, pokliči urgentno ambulanto sam.
In piši, kako ti gre. Močno držim pesti zate,
dr. Katja Košir, univ. dipl. psihologinja
El
ElliotMax
V zadnjih par dneh sem jima poskušal razloziti, da je to bolj resno kot mogoče mislita. Izvedel sem tudi, da vesta za moje poskuse. In potem sem jima rekel "torej vesta, ampak nista naredila nič". In potem sem moral svoje rezilo (za samopoškodvanje) premakniti v drugo sobo, in to je bilo vse.
Danes sem jima še enkrat poskusil povedati, da sem (zelo) slabše, da sem v hudi stiski. In odgovorila sta, da smo se o tem že pogovarjali ter končali to temo, in da naj neham.
Cr
Crsn
Hejla, te razumem, ker sem tut js bil/sem v podobni situaciji. Moja druzina je nekak podobna, navidezno me podpirajo, ko pa je kej jih pa ni tuki zame. Ful mi je blo težko sprejet, da sem dejansko samo js tisti k mu je mar zame. Povsod je samo kako majo starši otroke radi, kako ti bojo prjatli pomagal itd. Realnost pa je cist drugacna nazalost... ce zelis mi pisi na mail: lkjhg2469asdf@gmail.com. Ce rabis koga za pogovor, mejbi lohka skupi najdeva kaksno resitev, karkoli... sam nočem da si v taki situaciji al pa da si kej naredis
Sa
Sade
Max js ti svetujem da psihiatrinji poves za poskus in ob tem te takoj hospitalizirajo (vsaj mene in vse k so bili z mano so) pc na eiop pc zaprti oddelek v ljubljani pc upam da ti uspe najdt pomoc
Uredništvo
Katja Košir
Odgovor svetovalke:
Ponovno pozdravljen,
super se mi zdi, da staršema poskušaš dopovedati, da se ti zdi, da je tvoje stanje resno in da potrebuješ pomoč. Predlagam, da vztrajaš, čeprav verjamem, da te njuni poskusi zapiranja komunikacije zelo prizadenejo. Obenem pa iščeš načine, kako se s svojo stisko učinkovito spoprijemati. Kako se ti zdi predlog Temine o zapisovanju svojega doživljanja? Menim, da lahko takšno sistematično beleženje pomaga bolje ozavestiti doživljanje in ga postopno razumeti. Kaj še lahko narediš, kadar ti je zelo hudo? Greš na dolg sprehod, tek, poskušaš poslušati kak posnetek, namenjen samoumiritvi?
Skratka, komunikacija s starši je tek na dolge proge. Žal. Predstavljam si, da ti mora biti res hudo, ko tako zapirata vrata za komunikacijo. In veliko premagovanja te prizadetosti bo potrebne, da boš lahko vztrajno lahko še naprej sporočal, da želiš in potrebuješ, da te slišita.
Kot sem zapisala že prej, pa lahko pomoč in podporo pri strokovnjakih iščeš tudi sam. Tudi svojo psihiatrinjo lahko pokličeš in ji poveš, da ti je zelo hudo in da bi rad z njo govoril tudi brez mamine prisotnosti. Če se boš v prihodnjih dneh še naprej počutil zelo slabo in pogovor s starši ne bo obrodil sadov, bi bilo vsekakor smiselno, da to narediš. Če psihiatrinje ne dobiš, se lahko obrneš kar na urgentno ambulanto.
Prosim, ostaniva v stiku; poročaj mi, kako ti gre.
Vse dobro,
dr. Katja Košir, univ. dipl. psihologinja
El
ElliotMax
Hvala za vse odgovore.
Včeraj smo se še malo pogovarjali, no bolj kregali, ampak prišli smo do tega, da smo to temo zaključili. Ubistvu ni nič kaj novega.
Razmišljal sem o tem da bi moji psihologinji (pozna me bolje kot psihiatrinja) napisal mail, v katerem bi razložil situacijo, jo vprašal za mnenje in prosil če lahko staršema napiše mail.
Danes sem malo bolje, uspelo mi je zbrati energijo da sem šel risat in se malo sprostil.
El
ElliotMax
Samo kratdk updatw: Ravnokar sem psihologinji poslav mail.
Uredništvo
Katja Košir
Odgovor svetovalke:
Dragi Maks,
lepo in pomirjujoče je prebrati, da si danes malo bolje.
To, da pišeš psihologinji, se mi zdi dobra ideja. Če boš čutil, da ti je zelo hudo in da ne zdržiš več, se prosim nujno obrni kar na strokovnjake, tudi če te starši v tem ne bodo podprli.
S starši zagotovo niste zaključili s to temo. Ti jo kar odpiraj še naprej, kadar boš čutil, da jo moraš.
Naj bo to poletje čim več dni takšnih kot je današnji. Ali pa še boljših. Srečno.
dr. Katja Košir, univ. dipl. psihologinja