Živjo, zavedam se da imam težavo in se jo probam rešit. Ko občutim preveč občutkov naenkrat(jezo,živčnost, žalost...), nekako se počutim preobremenjeno s čustvi, si nohte zarijem v kožo, zares močno, nastanejo modrice in dostikrat se pozna nekakšna hrasta. To delam da se nekako zaposlim in se pomirim z vsemi temi čustvi, ki se dogajajo v moji glavi. Zanima me kako se lahko še drugače umirim? Probavala sem že dihalne vaje pa mi nekako ne pomagajo.
Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
Pišeš, da se v težkih trenutkih, ko občutiš preveč občutkov naenkrat, pogosto zatečeš k samopoškodovanju. To te za nekaj časa zaposli in pomiri neprijetne občutke, toda zavedaš se, da takšen način spoprijemanja s čustvi dolgoročno ni učinkovit. Prav zato si želiš najti ustreznejših načinov za pomiritev.
Praviš, da si preizkusila dihalne vaje in ti niso pomagale. Res je, da s tehnikami sproščanja, kot so dihalne vaje, v trenutkih, ko smo preplavljeni s čustvi, včasih ne uspemo dovolj zmanjšati teh občutkov, saj so enostavno premočna. Priporočljivo je, da tehnike sproščanja izvajamo redno in tudi takrat, ko občutimo blažja ali zmerna čustva, saj se jih v manj intenzivnih situacijah lažje naučimo pravilno izvajati in najdemo načine izvajanja, ki nam najbolj ustrezajo. Obstaja veliko različnih tehnik sproščanja, zato ti svetujem, da jih še malo raziščeš in morda vendarle najdeš kakšno, ki ti bo ustrezala. Na naši strani lahko najdeš zvočne posnetke, ki te bodo vodili pri izvajanju različnih tehnik sproščanja. Še več posnetkov pa lahko najdeš na tej povezavi. Verjamem, da ti bo izmed vseh tehnik vsaj kakšna prišla prav.
V trenutkih, ko se počutiš preobremenjeno s čustvi in se ti zdi, da se nikakor ne moreš umiriti, pa si lahko pri zmanjševanju želje po samopoškodovanju pomagaš na naslednje načine:
- Lahko izdelaš “varno škatlo”, v katero si shranjuješ stvari, ki te spominjajo na prijetne in vesele trenutke v tvojem življenju (npr. fotografije, slike, čustveno pomembne predmete). Kadar ti bo težko, jo lahko odpreš in morda ti bo to pomagalo priklicati prijetnejša čustva.
- Lahko začneš pisati dnevnik razpoloženja, v katerega si sproti (npr. vsak večer) beležiš svoje občutke, misli in situacije, ki v tebi sprožajo neprijetne občutke. Na ta način se boš naučila prepoznati sprožilne dejavnike, ki ti povzročijo neprijetne občutke. Kadar prepoznaš dogodke, ki v tebi sprožijo željo po samopoškodovanju, si lahko narediš načrt, kako se tem sprožilcem izogniti ali se na njih drugače odzvati.
- Preizkusiš lahko STOP tehniko, ki pomaga usmeriti pozornost na sedanji trenutek in vključuje zaznavo vseh petih čutil.
- Ko začutiš željo po samopoškodovanju, si lahko okrog zapestja namestiš elastiko, ki jo napneš in spustiš. Lahko pa vzameš nekaj ledenih kock, jih stisneš v dlan in pustiš, da se ti počasi topijo v dlani. Še en način je, da v pesti stiskaš gnetljiv predmet (npr. žogico).
Našteti nasveti lahko koristijo v trenutkih, ko potrebuješ olajšanje, ki bi ti ga predstavljalo samopoškodovalno vedenje. Verjetno pa ti nasveti dolgoročno ne bodo odpravili tvoje stiske, ki je morda nekoliko globlja. Samopoškodovanje namreč pogosto kaže na globljo duševno stisko, ki je oseba ne more rešiti brez pomoči strokovnjaka. Zelo priporočljivo je, da si v primeru dalj časa trajajočega samopoškodovanja poiščeš strokovno pomoč. Seznam virov pomoči najdeš na naši spletni strani v tej rubriki.
Upam, da ti je bil moj odgovor v pomoč. Če imaš še kakšno vprašanje ali bi rada delila še kaj, smo ti vedno na voljo in se lahko kadar koli spet obrneš na nas.
Prijazen pozdrav,
Anja Rakovec, mag. psihologije