pozdravljeni, zanima me par uprasanj sicer imam problem da prevec overthinkam in delam neresnicne scenarije v glavi ( ki so grozni) , imam fanta in ponavadi je to najbol za njega povezano ( prectavljam si ga s deugo punco ipd) , ucasih mi v glavo pride scenarij mene ki delam grozne stvari in se potem pocutim ogabno.
druga stvar pa je da sem opazila da ze par let delam eno stvar , recimo ko sta 2 cevlja ( primer) in ce nista poravnana na isto smer in vse potem si mislim da se bo kaj groznega zgodilo ali pa ce ugasnem luc mi mozgani recejo da morem se (primer) 3x ugasniti luc ipd zanima me kako to resiti in ZAKAJ SE TO DOGAJA???
zanima me tudi kako naj kontroliram svoje misli in svoje emocije, prevec hitro reagiram ( jeza)
prosim da mi NE svetujete psihologe ipd
ga
gaja
hej!
tocno vem kk se pocutis, ker sama s tem zivim ze dolgo casa.
/umaknjeno s strani uredništva/
kar se tice teh groznih scenarijev, ki si jih predstavljas: vedi, da to nisi ti. nisi ti kriva za to in ne definirajo te. ne bodo se uresnicili, tudi ce tvoje misli mogoce pravijo drugace in nisi grozna oseba.
ugasanje luci, ravnanje cevljev - enako je (bilo) pri meni. tukaj ti lahko podrobneje svetujem.
vem, da se ti mogoce zdi, kot da pametujem, ampak mogla jih bos premagati. res. poglej neporavnana cevlja, obcuti grozne misli in nelagodje, ampak ju ne popravi. pojdi v drugo sobo, daj si gor slusalke, navij glasbo na polno in trpi v nelagodju dokler ne izgine. in obljubim ti, vsakic ga bos obcutila za odtenek manj intenzivno, dokler ne bo popolnoma izzvenel.
z vsakim dejanjem, ki ga storis pod prisilo vsiljivih misli, namrec krepis lastno stisko. prej kot bos izzvala svojo psiho, prej bos okrevala.
glede teh dejanj in ritualov lahko najvec naredis brez zunanje podpore in pomoci. kar pa se tice groznih misli, ti bom na zalost svetovala tocno tiso, za kar si rekla, naj ti ne - strokovna pomoc. :)
sama jemljem zdravila (antipsihotike in antidepresive), ki so izredno pripomogla k zmanjsanju vsiljivih misli (iz zapisa predvidevam, da so tvoje precej pogoste). tudi moje so bile izredno graficne in krvave in so me potisnile cisto na rob.
sicer se lahko trudis sama in poskusas nositi to breme brez pomoci drugega, a te zna zlomiti. ce ti uspe - svaka cast. ampak ne priporocam. stisko zaupaj osebi, ki ti je blizu - mogoce fantu, mami, ocetu, najboljsi prijateljici... nekdo naj ti stoji ob strani, ce ze noces pomoci psihologa.
verjemi mi, da obstaja pot iz tega. vse bo ok. samo cimprej se zacni pobirati iz tega brezna. <3
vse lepo,
gaja
Uredništvo
Urška Bizjak

Odgovor svetovalke:
Živjo!
To, kar opisuješ, se sliši res težko, vendar ne pomeni, da je s tabo karkoli "narobe".
Če se najprej dotakneva overthinkanja in groznih scenarijev (npr. da si predstavljaš fanta z drugo osebo ali pa celo sebe, da narediš nekaj groznega), ki jih opisuješ. Te misli imenujemo vsiljive misli. To pomeni, da se pojavijo same od sebe, brez da bi jih želela. Zelo pomembno je, da razumeš, da misel ni isto kot realnost in prav tako ni isto kot želja. To pomeni, da če nekaj pomisliš, še ne pomeni, da si taka oseba ali da bi to res zavedno naredila.
"Problem" pri teh mislih je, da ko se pojavijo, jih začnemo analizirati (npr. zakaj sem to pomislila, kaj to pomeni, ali je to res …) in s tem jih samo še bolj okrepimo. Bolj kot se trudimo, da jih ne bi imeli, bolj se vračajo. Zato je boljši pristop, da si rečemo: »Ok, to je samo misel,« in jo poskusimo pustiti pri miru, brez pretiranega analiziranja in razmišljanja o njej.
Druga stvar, ki si jo opisala, torej poravnanost čevljev, ugašanje luči, občutek, da se bo nekaj slabega zgodilo, če tega ne narediš, pa je zelo podobna vzorcu, ki ga ima obsesivno-kompulzivna motnja. Prosim imej v mislih, da to ne pomeni, da jo imaš! Za diagnozo bi morala imeti še druge znake, ki bi jih podrobno pogledal strokovnjak, klinični psiholog. Dajem ti zgolj okvir razmišljanja. To pomeni, da se pojavi misel (npr. “če tega ne naredim, bo nekaj narobe”), potem pa narediš neko dejanje (v tvojem primeru poravnaš čevlje, trikrat ugasneš luč), da se malo pomiriš. Težava je, da to deluje samo za kratek čas. Možgani se naučijo, da jim ta dejanja pomagajo, da se umirijo in potem to začnejo zahtevati vedno pogosteje. Tako nastane začaran krog.
Ker tvoje situacije ne poznam tako natančno, ti lahko pri tem podam nekaj splošnih nasvetov. Kar lahko tukaj pomaga (čeprav je to včasih zelo težko), je to, da včasih zavestno ne narediš tega dejanja. Recimo pustiš čevlje, kot so, ali ugasneš luč samo enkrat. Če je to pretežko, lahko poskusiš tako, da dejanja ne narediš takoj, ampak recimo čez 10 min. Na začetku bo občutek zelo neprijeten, ampak potem začne padati. S tem počasi učiš možgane, da se v resnici ne zgodi nič slabega.
Kar se tiče čustev in jeze ter prehitrega reagiranja. Pri tebi je lahko to odraz tega, da se že soočaš z veliko napetostmi in mislimi. Poleg tega je višja eksplozivnost čustev normalen del razvoja v mladostništvu. Pri nekaterih se lahko kaže bolj izrazito, kot pri drugih, odvisno od različnih dejavnikov. Do neke mere lahko vplivamo na način izražanja naših čustev, pri tem pa je pomembno, da preizkusimo različne tehnike. Več o obvladovanju jeze si lahko prebereš tudi v našem novem priročniku: Za krmilom svoje jeze.
Poleg vsega tega pa ti res svetujem, da se o tem pogovoriš s kakšno osebo, ki ji zaupaš. Morda s fantom, najboljšo prijateljico, starši. Kadar o stvareh spregovorimo na glas, se pogosto zgodi, da jih tudi sami bolje razumemo ali pa od sogovornika dobimo kakšen dober nasvet :)
Upam, da sem ti z odgovorom pomagala. Če imaš še kakšno vprašanje, se lahko kadarkoli ponovno obrneš na nas.
Želim ti vse dobro!
Urška Bizjak, mag. prof. pedagogike in dipl. sociologinja
He
Hej
Najlepša hvala na vsemu, probam!