Pozdravljeni,
imam kar nekaj dvomov in se obračam na vas.
V centru Ljubljane sem blizu avtobusne postaje čisto slučajno opazila moškega, ki je imela hlače odpete in mu je ven štrlel penis. Takoj, ko sem to zagledala sem se obrnila stran in šla naprej. Postalo me je zelo strah. Še vedno sem čisto zmedena. Počutim se preprosto šokirano, tega res nisem pričakovala in preprosto ne vem, kako naj bi reagirala oz. kako naj bi se sploh počutila. Preletavajo me misli, da samo preveč kompliciram, da si to vse zmišljujem, da sem preveč otročja, ker me je to tako vznemirilo in da je mogoče samo nujno moral opraviti malo potrebo. Še vedno imam to sliko v glavi in mi je res neprijetno.
Preprosto sem zmedena in bi vas prosila za kakšen nasvet in kakšno razlago o tem, kako je z tovrstnim razkazovanjem (tako pravno kot tudi nekako psihološko).
• Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Oglejva si malce pobližje ekshibicionizem, o katerem pišeš. O ekshibicionizmu govorimo, ko posameznik v javnosti razkazuje svoje spolne organe, lahko pri tem tudi masturbira in pri tem početju uživa in se spolno zadovoljuje. Dodati pa moram, da takšne osebe pri tem početju praviloma niso nevarne za druge osebe, pred katerimi to počnejo, ampak uživajo že pri opazovanju reakcij teh ljudi, predvsem žensk, ki reagirajo s strahom. Ravno obratno je, na odločno reakcijo okolja ekshibicionisti reagirajo s strahom in pobegnejo.
Spomnim se konkretnega primera, ko je ženska šla po parku, pred njo je izza grma stopil ekshibicionist z razgaljenim spolnim organom. Ženska se ni prestrašila, ampak je segla v svojo torbico in glasno rekla, kje je moj nož, da ti ga odrežem. Moški jo je jadrno ucvrl.
Ekshibicionizem in masturbacija odrasle osebe pred otroki se šteje za kaznivo dejanje spolnega nasilja oziroma spolne zlorabe otroka do 15. leta starosti. Zanimivo pa je, da se takšno dejanje v prisotnosti odraslih oseb ne šteje kot kaznivo dejanje spolne zlorabe, ampak kot prekršek zoper javni red in mir.
Med prekrški zoper javni red in mir Zakon o varstvu javnega reda in miru opredeljuje v 7. členu nedostojno vedenje, kjer v 3. odstavku določa:
(3) Kdor na javnem kraju spolno občuje, razkazuje spolne organe ali na vsiljiv način ponuja spolne usluge in s tem koga moti, povzroči vznemirjenje ali zgražanje ljudi, se kaznuje z globo.
Takšno dejanje samo po sebi torej ni prekršek, ampak je prekršek v primeru, če to koga moti, povzroči vznemirjenje ali zgražanje ljudi.
Zelo napačno pa je mnenje nekaterih, da bi naj bila ženska s svojo privlačnostjo in načinom oblačenja (so)kriva za spolno nadlegovanje oz. nasilje, češ da ga s tem izziva. V vsakem primeru je krivda na strani storilca.
Popolnoma te razumem, da te je zagrabil strah, ko si zagledala ekshibicionista v akciji. Če še boš kdaj naletela na kaj takšnega, bo najbolje, da dogajanje v celoti ignoriraš in greš mirno dalje, kakršnikoli strah je popolnoma odveč.
Brane But, univ. dipl. psiholog