Gledam ptice iz balkona. In razmišljam. Kako fajn mora biti samo tako lahkotno leteti, brez cele teže sveta na ramenih.
Kličem na telefon za klic v duševni stiski. "Zakaj kličete zdaj, čez nekaj minut končamo s smeno. Če ste v neposredni nevarnosti, pokličite 112". Celo noč sem zbirala pogum, da prosim za pomoč, si mislim. In prekinem.
V knjižnici si izposodim knjige, ki delujejo zanimivo. Da se malo zamotim. Ne izbiram jih vnaprej. Niti ne pogledam zares o čem so, razen tega kar piše na platnici. Rada berem brez pričakovanj. Tri od štirih knjig, ki sem si jih sposodila vključujejo samomorilne misli, namere ali celo samomor. Super, si mislim. Jih ne preberem. Ne zmorem.
Berem novice. Vojne, tu in tam. Korupcija, tu in tam. Novinarka umrla zaradi samomora. Nasilje, takšno ali drugačno, povsod. Nezadovoljni zaposleni, tu in tam. Ljudje, ki zapuščajo svoja delovna mesta v organih, ker ne zmorejo več biti v manjšini, ko gre za pravičnost in moralne dolžnosti do ljudi, ki naj bi jim služili. Tu in tam.
Kje je tu moje mesto, se sprašujem.
Preslišim telefonski pogovor. Someščan umrl zaradi samomora, našli so ga prejšnji teden.
Kako živeti v svetu, ko vse deluje tako brezupno, si mislim.
Prositi za pomoč. Kaj to sploh pomeni? Poveš prijateljem, učiteljem, da imaš slabo obdobje. Ne razumejo, kako resno je. Če te kdo vpraša, kako si, ne skrivaš tega, da nisi okej. Ampak v resnici nihče zares ne pomaga, saj niti ne morejo. Še sam ne veš, kaj bi sploh potreboval, da bi bil bolje.
Povedati direktno, da res, res nisi okej in sprejeti kar ti pač sočlovek ponudi, pa tudi ne gre. Ne želiš, da se ljudje s tabo ukvarjajo zaradi občutka dolžnosti. Poleg tega pa itak ne veš sploh kaj bi ti pomagalo, kaj sploh povedati, da ni okej. Če samo nič ni okej.
Se poskusim zamotit s serijo, ravno je prišla ven nova epizoda. Proti koncu epizode prikažejo, da protagonist razmišlja o samomoru. Is this a joke? Is the universe actively trying to signal me something?
Ne bom se ubila. Kljub temu, da se počutim, kot da nimam nikogar okoli sebe vem, da bi moja smrt vplivala na ljudi. Ampak se hkrati vseeno sprašujem, is this the point, where I should stop caring about how my actions affect others?
Pomagam drugim, skrbim za druge, kdaj bo končno nekdo poskrbel zame?
Poiskati strokovno pomoč? Na napotnico to pomeni, da imam v zdravstvenem domu enkrat na mesec, če imam srečo, termin pri psihologu, ki pač spremlja, da mi ne gre na slabše. In pa 2x letno kontrolo pri psihiatru. Jasno skomunicirano, da ne gre za pravo terapijo, ki bi jo sicer potrebovala. Ampak da je žal to to, kar mi lahko ponudijo. Mi pomaga, a ne dovolj. Tudi tam skomuniciram, da nisem okej. "Poskrbite zase." Preverijo, ali res vem, kam se obrniti in kje poiskati pomoč, če bi med termini bilo prehudo. Vem.
Počnem 101 stvar, 101 misel imam, pa vseeno ne najdem pravih besed. In pravega smisla.
Razumem, da imam "tunelski vid" ker sem spet v depresivni epizodi. In da zaradi tega verjamem, da sem v breme še tistim par ljudem, ki jim je mogoče res mar. In da je v takem stanju še težje prositi za pomoč, čeprav je še toliko bolj pomembno.
Ampak sem utrujena. Utrujena sem, ker se ponavlja isti vzorec znova in znova. Utrujena sem, ker skrbim za vse, zase pa ne morem poskrbeti. Utrujena sem, ker nikamor zares ne spadam. K nikomur.
Verjetno bo minilo, kot vsakič do zdaj, ampak a bo zares kdaj boljše? Ne vem če sem kdaj zares čutila nek smisel, samo lažje postane počet stvari, ki jih itak počnem v vsakem primeru.
Ljudje bi verjetno rekli, da sem uspešna študentka in da bo nekaj iz mene. Funkcioniram. Sicer bi bila presenečena, da si ne mislijo vsaj to, da sem čudna. Verjetno se na daleč vseeno vidi, da nekaj ne štima, ampak nihče zares ne ve, kako zelo ne štima.
Sem iskrena, ko me kdo vpraša, kako sem. Ampak ti pogovori praviloma ne gredo globje. "Saj bo boljše" in "pride tak" so neki univerzalni zaključki.
Nekomu sem morala povedati.
Raje bi bila ptica.
• Mi
MihA32
Pozdravljena,
žal mi je, da se tako počutiš. Rad bi ti samo povedal, da se me je tvoj zapis res dotaknil.
Nisem pa čisto razumel tistega dela s psihologom. Glede na tvoje težave bi ti obiski pri psihologu gotovo pomagali. Sicer je res, da mesečna srečanja niso ravno pogosta, a so vsekakor veliko boljše kot pa nič. Psiholog je strokovnjak, ki ima znanja, kako pomagati ljudem v stiski.
Po drugi strani pa je tudi pogovor s prijateljem res super - najpomembenje je, da se človeka posluša, mu da vedeti, da nam je mar zanj in da ga razumemo. Imaš občutek, da ljudje, s katerimi si govorila, to delajo? V današnjem času gremo preveč hitro v neko dajanje hitrih nasvetov, diagnosticiranje... ampak to je delo psihologa, medtem ko je vloga družine in prijateljev da se poslušamo in smo drug drugemu človek.
Res je, današnji čas je res "divji", marsikaj se dogaja, tudi slabe stvari. Če se sprašuješ, na koga se moraš najbolj zanesti v tem hitro spreminjajočem se svetu - v prvi vrsti na sebe samo. Razumem, da je to, sploh v trenutni situaciji, težko. Zato ti res svetujem, da vztrajaš pri obiskih psihologa, tudi če samo enkrat na mesec, saj te bo to na dolgi rok dodatno okrepilo. Skupaj s psihologom bosta raziskala različne možnosti, kako bi lahko spremenila trenutne vzorce razmišljanja in vpostavila nove, bolj konstruktivne glede na izzive, s katerimi se trenutno soočaš.
Iz tvojega zapisa vidim, da si zelo pametno dekle - res imaš smisel za besede. Pa tudi to se vidi, da si vztrajna in močna. Super je, da si tudi tukaj prosila za pomoč, prepričan sem, da ti bodo svetovalci znali svetovati.
Res lep pozdrav! Miha
• Uredništvo
Urška Otrin

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
najprej naj se ti iskreno zahvalim, da si delila ta zapis. Lahko si samo predstavljam, da za takšnim zapisom stoji ogromno poguma. Iz tvojih besed je zelo čutiti, kako utrujena, preobremenjena in osamljena se trenutno počutiš. Ob branju sem dobila občutek, da že dolgo nosiš veliko več, kot bi človek moral nositi sam.
Tvoj zapis se mi je zdel, čeprav zelo boleč, tudi izjemno lep. V njem je veliko globine, iskrenosti, občutljivosti in sposobnosti ubesediti nekaj, česar mnogi ne znajo izraziti. Ali kdaj s kom deliš stvari, ki jih napišeš? Sprašujem se, ali je v tvojem življenju kdo, ki ta del tebe lahko vidi in prepozna. Zdi se mi namreč, da v sebi nosiš res dragocen dar izražanja. :)
Opisuješ, da svet okoli sebe doživljaš kot težak, krivičen, poln izgub, nasilja in praznine. Verjamem, da je ob vsem tem zelo težko najti občutek varnosti, smisla in pripadnosti. Ko se človek dlje časa počuti preobremenjeno, se pogosto zgodi, da začne skozi svojo bolečino gledati na svet okoli sebe. Takrat veliko hitreje opazimo vse, kar je narobe, težje pa zaznamo tudi lepe stvari, ki še vedno obstajajo ob tem – toplino, bližino, drobne trenutke miru, možnost spremembe. To ne pomeni, da si karkoli domišljaš, temveč da stiska pogosto zoži pogled in oteži videti širšo sliko.
Zelo me je ganil del, kjer pišeš, da pomagaš drugim, skrbiš za druge, in se sprašuješ, kdaj bo končno nekdo poskrbel zate. V teh besedah je občutiti veliko bolečine in osamljenosti. Pogosto lahko ljudje, ki veliko dajejo drugim, navzven delujejo močni, sposobni in samostojni, zato okolica težje prepozna, koliko podpore tudi sami potrebujejo.
Pišeš tudi, da si pomoč že iskala in da jo še vedno iščeš, a imaš občutek, da ni dovolj. Žal mi je, da si ob klicu v stiski doživela odziv, ki te ni podprl tako, kot bi si zaslužila in potrebovala. Verjamem, da je bilo po tem, ko si celo noč zbirala pogum za klic, to lahko še posebej boleče. Ko človek zbere moč, da seže po pomoči, pa ni zares slišan, zna biti razočaranje še toliko večje.
Rada bi se ustavila tudi pri delu, kjer omenjaš samomorilne misli. Četudi omenjaš, da trenutno aktivnih samomorilnih misli nimaš, so občutki, ki jih trenutno doživljaš vseeno pomembni. V kolikor se stiska zopet poslabša, pa te spodbujam, da poiščeš pomoč in s tem ne ostajaš sama. Če si že vključena v obravnavo, prosim sporoči strokovnjaku, da se trenutno počutiš slabše in da potrebuješ več podpore. Če imaš ob sebi kogarkoli, ki mu vsaj malo zaupaš, mu poskusi povedati bolj neposredno, kako hudo ti je. Ne le, da nisi okej, ampak da si zelo utrujena, brez moči in da potrebuješ bližino ter pomoč. Če bi kadarkoli začutila, da ne zmoreš več varno ostati sama s seboj, pa se prosim takoj obrni na nujno pomoč, urgentno psihiatrično službo ali pokliči 112.
Ker pa omenjaš tudi, da bi si želela več psihoterapevtske podpore, bi ti rada povedala o možnosti organizacije Posvet, kjer nudijo brezplačna psihološka svetovanja brez čakalnih dob.
Morda v tem trenutku ni treba iskati odgovora na vprašanje, kaj je smisel vsega, ampak bolj nežno vprašanje: kaj mi lahko pomaga skozi današnji dan? Včasih je ob veliki stiski lažje misliti v manjših korakih – eno uro, eno popoldne, en dan. Morda topel tuš, sprehod, počitek, pisanje, stik z osebo, ob kateri ti ni treba igrati, da si v redu.
Naj za konec zgolj še dodam, da se mi zdiš zelo globoka, čuteča in razmišljujoča oseba. Trenutno se morda počutiš, kot da nikamor ne spadaš, a jaz ob tvojem zapisu dobivam občutek predvsem, da si zelo utrujena in da že dolgo nosiš preveč sama.
Vesela bom, če se še oglasiš.
Vse dobro ti želim,
Urška Otrin, mag. psihologije