Pozdravljeni!
Imam fanta, skupaj sva okoli 2 meseca. Vse nama gre super, razen jaz imam velike težave. On je moj prvi fant, problem pa je v tem, da sem pred njim imela 4 travmatične izkušnje v ljubezni. 2 bolj "grenki" in 2 malo manj. 2 sem brez težav prebolela, pri 2 pa mi je še vedno ostal spomin. Vse dogodke nehote povezujem z zdajšnimi (med pogovorom se spomnim na pogovore pred 2 letoma, pisanje sporočil preko neta sploh ne pride več v poštev), zato me velikokrat postane strah in se počutim zelo nesigurno. Če se bo tako nadaljevalo bo usodna tudi za naju s fantom. Prosim vas, da mi date kakšne nasvete kako preboleti te izkušnje. *nikoli nisem bila življensko ogrožena, žrtev nasilja,...
Uredništvo
Amadeja Jurič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
praviš, da si v preteklosti doživljala zelo stresne situacije, na katere spomini s teboj ostajajo še danes, ti pa pomembno vplivajo na tvoje vsakodnevno delovanje. Najbolj se to pozna v trenutnem romantičnem odnosu. Normalno je, da po travmatičnih oziroma za nas stresnih situacijah, z nami ostanejo spomini. V kolikor tega ne predelamo in ti spomini pomembno vplivajo na naš vsakdan še dolgo po tem, je seveda smiselno to nasloviti.
Sama praviš, da situacije, ki so podobne tistim, pri katerih si doživela izjemen stres v preteklosti, pri tebi vzbudijo spomine. Torej gre za neke »trigerje«, ki sprožijo tvoje podoživljanje iz preteklosti. Ko smo izpostavljeni situacijam, ki jih zaznamo kot ogrožajočo (tistim, ki so podobne situacijam, v katerih smo doživeli travmo), se naše telo odzove na podoben način kot se je odzvalo takrat, vklopi se »preživetveni odziv« - reakcija boja ali bega. V telesu se vklopijo mehanizmi (npr. pospešeno bijte srca, dihanje, potenje, ...), ki nam pomagajo pri spoprijemanju s situacijo. Gre za avtomatski odziv organizma. Ko neke stresne situacije iz preteklosti ne predelamo, se lahko v nas zasidrajo in »zamrznejo« ti spomini in občutki, ki potem izbruhnejo na plan vsakič, ko smo izpostavljeni tem »trigerjem«.
Zato je dobro, da se v takih situacijah dobro opazujemo in da o preteklih dogodkih tudi razmišljamo ali celo z nekom o njih govorimo. Spremljamo svoje misli, čustva telesne reakcije in se ne poskušamo situaciji takoj izogniti (to bi bilo za nas seveda najlažje, vendar potem ne bo nikoli bolje). Prepoznavaj, od kod izvirajo tvoji telesni občutki, misli, čustva in zavedno spremljaj, kako so to le vzorci in prepričanja iz preteklosti – ozavesti svoje doživljanje, nikakor ga ne zanemarjaj na način, da bi ga želela potlačiti in o tem ne razmišljati.
Sama si zgolj na podlagi zapisanega težko točno predstavljam celotno situacijo ali ti bolj konkretno svetujem o tem, kako se spopasti s preteklo situacijo, ti pa priporočam, da se, v kolikor te to močno obremenjuje in pomembno vpliva na tvoje vsakodnevno funkcioniranje, obrneš morda na šolsko svetovalno službo ali na psihologa v Centru za duševno zdravje otrok in mladostnikov v tvoji regiji (ne potrebuješ napotnice osebnega zdravnika). Pomembno je, da te vzorce odzivanja, ki jih s seboj prinašamo iz preteklosti, prepoznamo, naslovimo in jih ne nosimo s seboj tudi kasneje v prihodnje odnose, ki jih bomo gradili. Svetovalni delavec ali psiholog ti lahko pomagata pri razumevanju tvojega preteklega doživljanja, zakaj je prišlo do tistih dogodkov, kaj pomeni tvoje doživljanje, ...
Za konec me še zanima, ali ti je ob pisanju sporočil preko spleta neprijetno le v primeru pogovora s fantom, ali je to prisotno univerzalno, ne gledena to, s kom se pogovarjaš oziroma dopisuješ? Tudi v primeru družinskih članov? Koliko si o tem že kaj govorila s fantom? Morda lahko poskusiš s postopnim izpostavljanjem in opazovanjem sebe. Za začetek mu lahko poskusiš na primer napisati sporočilce preko spleta, ko sta fizično skupaj. Pri tem opazuj, kako se počutiš, kaj se s teboj dogaja na telesni ravni, o čem razmišljaš. Kasneje se lahko dogovorita tudi o točno določenem stavku, besedi, ki mu jo boš napisala, ko ne bosta skupaj. Na tak način lahko krepimo kontrolo nad samim seboj in zmanjšujemo strah oziroma tesnobo.
Nemogoče je pričakovati, da bodo tvoji spomini na pretekle močno stresne situacije kar naenkrat in čisto enostavno izpuhteli, bodo pa, v kolikor boš pristopila na pravi način, imeli vedno manjšo moč nad teboj. V kolikor tega ne zmoreš sama, je seveda pogumno prositi za pomoč.
Lepo te pozdravljam,
Amadeja Jurič, mag. psihologije
pr
prosim pomagajte
Hej, hvala za odgovor. Ta strah pred sporočili je prisoten le pri klepetu s fantom, saj ta strah izvira iz izkušnje ko so me osvajali različni fantje-besede kot so ti si moja princesa, dobesedno slednenje kje si in kaj delaš, s kom si, nočem te izgubiti,... upam, da bo v pomoč
Uredništvo
Amadeja Jurič
Odgovor svetovalke:
Ponovno pozdravljena,
hvala za dodatno obrazložitev. V preteklosti si se torej srečevala z zate neprijetnimi izkušnjami na področju partnerskih odnosov. Sliši se, kot da si bila deležna precej nefunkcionalnega odnosa.
Kot opažaš sama, zaradi negativnih preteklih izkušenj še vedno čutiš strah tudi v novih partnerskih odnosih. Razmisli o tem, kaj ti tvoj strah sporoča? Kdaj se pojavi? O čem takrat razmišljaš oziroma kaj ga sproži? Je to neko nezaupanje, so to neka negativna pričakovanja, ki jih imaš v odnosu s fantom?
Če razumem pravilno, sta s fantom šele na začetku grajenja vajinega odnosa, pri čemer je popolnoma razumljivo, da ga še ne poznaš dobro in tako ne veš, kaj lahko pričakuješ. S tem, ko bosta gradila svoj odnos, boš tudi sama najbrž deležna vedno več nekih dobrih, pozitivnih in drugačnih izkušenj od tistih, ki si jih doživljala v preteklosti. S tem se bo tudi strah manjšal, večalo se bo zaupanje med vama, tvoja prepričanja pa se bodo spreminjala. To je seveda proces, ki se ne zgodi iz danes na jutri.
Verjamem, da te dejstvo, da ne zmoreš fantu pisati sporočil preko spleta, trenutno zelo obremenjuje in o tem dosti razmišljaš. Lahko morda poskusita najti kak drug način komunikacije, ko nista skupaj? Predlagam ti, da trenutno odložiš to breme iz svojih ramen in da od sebe ne pričakuješ, da moraš kar naenkrat pozabiti vso preteklost in takoj pričeti s fantom komunicirati preko spleta. Seveda o tem odkrito govori s svojim fantom.
Lepo bodi,
Amadeja Jurič, mag. psihologije