Hej hoj, zanima me ce je kaj narobe z tem da sem dobila puff in ga bi imel acelo poletje samo enega in bi ga kadila. Pa ne vsak dan. Bi postala zasvojena? Potem bi nehala samo za poletje
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Lepo pozdravljena in hvala za tvoje vprašanje. Verjamem, da marsikateri od sošolcev in prijateljev uporablja elektronske cigarete (puff) in da je velik izziv upreti se nečemu, kar je priljubljeno, zaradi arom in mladim privlačnega videza in na prvi pogled neškodljivo. Moj nasvet je, da nikoli ne posegaj po elektronskih cigaretah ali katerihkoli drugih izdelkih s tobakom in nikotinom. Nikotin je močno zasvojljiva snov, ki se lahko nahaja tudi v elektronskih cigaretah ali polnilih zanje, ki nikotina naj ne bi vsebovali. Tudi, če elektronske cigarete oz. polnila nikotina res ne vsebujejo, vseeno vsebujejo številne zdravju škodljive snovi. Elektronske cigarete niso nadzorovani izdelki – nobena neodvisna organizacija ne nadzira, kakšna je dejanska sestava tekočine elektronskih cigaret, ki jih lahko kupiš v Sloveniji (zato se na informacije proizvajalcev o izdelku ne moreš zanesti in ne moreš biti prepričana, katere vse kemikalije vnašaš v vaše telo). Tako si lahko z uporabo elektronskih cigaret izpostavljena zelo visokim koncentracijam nikotina (višjim, kot je navedeno na embalaži), kar še hitreje privede do zasvojenosti, ki je tudi močnejša.
Zasvojenost z nikotinom se pojavi zelo hitro po začetku uporabe, odvajanje pa je mučen in dolgotrajen proces, ki se za večino ljudi, ki so zasvojeni z nikotinom, ne konča uspešno. Četudi se morda zdi, da je lahko uporaba elektronskih cigaret brezskrbna popestritev poletnih dni, ki jo boš po poletju opustila, je žal zelo verjetno, da se ne bo končalo tako, kot trenutno načrtujete. Tako obstaja velika verjetnost, da boš postala doživljenjski uporabnik elektronskih cigaret, vse več raziskav pa kaže, da obstaja velika verjetnost, da uporabniki elektronskih cigaret postanejo (tudi) kadilci klasičnih cigaret in bolj verjetno posegajo po drugih drogah.
Človeški možgani so do 25. leta starosti intenzivno razvijajo, hitro se gradijo povezave v možganih (med sinapsami – stičnimi točkami med možganskimi celicami - nevroni), kar omogoča hitro učenje in hitro osvajanje marsikaterih tehnik (npr. igranje klavirja). Vendar pa se na račun hitrejšega ustvarjanja povezav v možganih, žal hitreje in močneje razvije tudi zasvojenost. Nikotin se veže na nikotinske receptorje v možganih, kar povzroča močno zasvojenost – hitro se pojavi potreba po večji dozi in hitro človek izgubi svobodno voljo, da bi prenehal. Pri 16 letih si v obdobju, ko imaš največ možnosti, da se učiš, pridobivaš nove izkušnje in gradiš lepe začetke in trdne temelje za vse življenje. Hkrati pa si v največji nevarnosti, da ti droga, kar nikotin gotovo je, vsili zdravju škodljivo vedenje, za katerega obstaja velika verjetnost, da te bo, spremljalo vse življenje in ti odvzelo marsikatero življenjsko priložnost. Uporaba nikotina lahko pri mladostniku privede do trajnih škodljivih posledic na miselne sposobnosti, delovni spomin, pozornost, učenje, razpoloženje, zaznavanje zvoka, poveča pa lahko tudi impulzivnost in občutke tesnobe.
Tobačna industrija nujno potrebuje mlade kupce svojih izdelkov, ki jih zasvojijo, tako ima tobačna industrija od njih dobiček celo njihovo življenje. To dosegajo z vedno novimi izdelki in manipulacijami, s katerimi izdelke predstavijo kot neškodljive ali manj škodljive kot dejansko so, tudi s privlačno embalažo in neskončno izbiro arom, ki so posebej vabljive. Pri uporabi elektronskih cigaret si izpostavljena pomembnim količinam zdravju škodljivih snovi. Med škodljivimi učinki, ki se lahko pojavijo že kmalu po začetku uporabe elektronskih cigaret, so epileptični napadi in hude poškodbe pljuč, možne pa so tudi zastrupitve z nikotinom (nikotin je tudi zelo strupena snov). Lahko pogosteje kašljaš, piskaš pri dihanju, v primeru, da si astmatik, lahko pride do poslabšanja astme. Vseh učinkov dolgoročne uporabe elektronskih cigaret na zdravje še ne poznamo, saj so na tržišču prekratek čas, vemo pa, da dolgoročna uporaba lahko povzroči bolezni pljuč, srca in žilja ter rakava obolenja. Kljub temu, da so arome, ki so uporabljene v elektronskih cigaretah oz. polnilih zanje, preverjene za uživanje s hrano, je pot vnosa pri vdihavanju drugačna in pri vdihavanju lahko arome dokazano povzročajo resne zdravstvene posledice.
Iz odgovora lahko razbereš, da obstaja mnogo pomembnih razlogov, da ne posegaš (tudi za kratek čas ne) po elektronskih cigaretah ali katerihkoli drugih izdelkih s tobakom ali nikotinom. Industrija bo z različnimi taktikami potencialne uporabnike vedno poskusila prepričati, da je uporaba njihovih izdelkov bolj nedolžna, kot je v resnici, z enim samim ciljem – da povečajo svoj zaslužek. Mladostnike so zaradi njihove ranljivosti (prej omenjeno dovzetnost možganov in željo po pripadnosti družbi, čimprejšnji odraslosti …) prepoznali kot lahko tarčo. Tvoje zdravje, mladost in prihodnost pa so preveč dragocene, da bi jih podarila tobačni industriji. Želim ti lepo in brezskrbno poletje, po poletnem oddihu pa uspešno nadaljevanje vseh projektov, ki si jih boš zastavila.
dr. Zala Jan, mag. san. inž.Citiraj