Pozdravljeni,
stara sem 13 let, in mislim da sem vztopila v puberteto, saj je moj način razmišljanja drugačen kot je bil včasih in tudi nekatere stvari so se spremenile. Vndar imam dostikrat tudi izbruhe jeze in se nenadoma začnem dreti in z visokim tonom govoriti. Moja mama se mi zdi da nezna odreagirati v tej situaciji in mi to gre res na živce. Me pa zanima še ena stvar in sicer moje dojke so že več kot eno leto nespremenjene, so zelo majhne in to mi res ni všeč (sploh če imam oprijeto majico). Moje sošolke že imajo velike. Vem da je lahko to dedno in moja mami tudi nima velikih ampak jas sem skoraj celo telo podedovala po očetovi mami torej moji babici. Zanima me ali bodo še zrastle in ali kaj vpliva na rast dojk (stres, ki ga je pri meni zelo veliko,...)
Se vam v naprej zahvaljujem za odgovor
• Uredništvo
Lea Prinčič

Odgovor svetovalke:
Draga Keti!
Najverjetneje se res nahajaš v obdobju pubertete. Ta se sicer lahko začne že pri 11 letih, pri nekaterih mladostnikih se začne prej, pri drugih nekoliko kasneje. Veseli me, da si opazila, da se je spremenil tvoj način razmišljanja. V obdobju mladostništva, torej nekje po 11. letu starosti, se mišljenje res nekoliko spremeni. Razvije se abstraktno mišljenje, torej mišljenje o bolj abstraktnih zadevah, zgodijo pa se tudi nekatere druge spremembe. Tako ni popolnoma nič presenetljivo, da si tudi pri sebi opazila, da razmišljaš drugače kot pa na primer 5 let nazaj. Ena izmed značilnosti mladostništva (torej obdobja med 11. in 18. letom starosti) je tudi nekoliko spremenjeno čustvovanje, o čemer poročaš tudi sama (omenjaš izbruhe jeze). Nihanje razpoloženja je pri mladostnikih nekoliko bolj pogosto kot pri otrocih ali odraslih. Raziskave kažejo, da se na nekatere neugodne situacije (ko te npr. nekaj razjezi) posamezniki v obdobju mladostništva odzovejo bolj intenzivno kot otroci. Izbruhi jeze, kot jih doživljaš, torej niso nič nenavadnega, v kolikor se to ne dogaja prepogosto. Verjetno se ti izbruhi zgodijo, ko si na nekaj ali na nekoga jezna, hkrati pa k izbruhom prispevajo tudi nekatere hormonske spremembe, ki so dogajajo v puberteti. Morda je tvoje vedenje nekaj novega tudi za tvojo mamo, zato ne ve, kako naj se na njih odzove. Skupaj se lahko o tem pogovorita. Mami lahko poveš, kaj bi se moralo spremeniti, da bi bila manjkrat jezna. V kolikor je ta sprememba mogoča, lahko iščeta načine za njeno izvedbo. Mami zaupaj, kakšen odziv bi od nje pričakovala med izbruhom jeze, pri tem pa naj ti mama predstavi tudi svoj vidik doživljanja tvojih napadov jeze.
Ena izmed značilnosti pubertete je tudi razvoj sekundarnih spolnih znakov (mednje npr. sodi rast in razvoj prsi). Te se lahko razvijajo tudi nekje do 15. ali 16. leta. Razvoj tvojih prsi tako morda še ni končan. Na velikost dojk vplivajo predvsem dejavniki, ki jih težje nadzoruješ (npr. genetika, telesna teža, starost, menstrualni cikel). Kar nekaj naših telesnih značilnosti je pod velikim vplivom genetike. Pomembno je, da to sprejmemo in da sebe poskušamo sprejeti prav takšne, kot smo. Med seboj smo si različni, nekatera dekleta imajo večje oprsje, druga manjše. Sebe in svoje telo poskušaj sprejeti, saj je v vsakem pogledu čudovito.
Lepo bodi!
Lea Prinčič, mag. psihologije