Pozdravljeni. Ze veliko casa zbiram pogum in mislim, da je prisel trenutek, ko moram po antidepresive. Imam namrec tezave ze veliko let,sedaj, ravno te dneve pa se je poslabsalo. Ce na hitro povzamem: ze od malega je prisotno nerazumevanje v druzini, vsak dan ampak res vsak dan grdo obnasanje vseh do mene in starsev med sabo. Obtozena sem, da sem jim z rojstvom unicila zivljenje, posledicno se tudi primerno temu obnasajo. Velikokrat je, da sem kot da me ni. Zato sem ponovno pomislila na samomor, ampak tokrat malo bolj resno kot pretekle case.
Mene ti odnosi zelo zelo zelo spravljajo v slabo voljo, tako da se zapiram vase, sem cel dan v sobi itd. Nimam pa nikogar, da bi se mu izpovedala, pa da bi bilo mogoce lazje. Pa tudi to je, da sem postala izredno razdrazljiva, osorna in nic od nica oseba. O sebi imam slabo mnenje, kar potrjujejo domaci. No ali pa me je to prijelo ker mi pac celo zivljenje govorijo kako sem nesposobna in nicvredna.
Je pa ena tezava, sem prestara verjetno za ta forum saj imam 22 let. Ne vem ce mi boste zeleli podati kak nasvet. Bi pa prosila, ce me lahko vsaj usmerite kam naj grem po pomoc. Moja zdravnica je nadomestna, tujka, in ji ne zaupam, zato bi nekako drugace nasla pot do resitve. Tudi noce dati napotnic za kamorkoli ponavadi tako da sem hodila samoplacnisko kamor sem rabila it.
Kaj torej svetujete, kam moram it? In predvsem kako izgleda pregled, ali dobim antidepresive takoj?
Hvala.
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Bina.
Res je, da je ta forum namenjen predvsem najstnikom, ampak odgovorimo tudi nekoliko starejšim adolescentom. Predvsem, če je stiska zelo huda, in pri tebi to vsekakor je.
Razberem, da si že zelo dolgo sama s tem. Včasih se res zgodi, da življenje samo prinese spremembe in s tem kdaj izginejo tudi določene stiske. So pa stiske, ki brez zunanje pomoči ne minejo. Pišeš, da že zelo dolgo zbiraš pogum, kar pomeni, da že zelo dolgo tudi trpiš. Predolgo. Žal mi je, da se ti v družini dogaja, kar opisuješ. Stiske, ki izvirajo iz nerazumevanja, čustvenega zanemarjanja in različnih oblik nasilja v družinskem okolju, so praviloma najtežje za mlado osebo. To pa ne pomeni, da niso rešljive.
Antidepresivi so oblika terapije, ki jo po lastni presoji lahko predpiše osebna zdravnica ali psihiatrinja. Niso zdravilo za samo stisko, a mogim vsaj začasno pomagajo zbrati moč za to, da spremenijo tisto, kar lahko (način razmišljanja, vedenjske vzorce, veščine spoprijemanja, življenjski slog itd.). Pri slednjem pa najbolj lahko pomaga daljša psihoterapija, ki je pri nas žal še vedno na voljo samo plačniško. Vendar obstajajo tudi učinkovite brezplačne oblike pomoči, s katerimi vsekakor lahko začneš stopati po tej poti.
Če z osebno zdravnico nisi zadovoljna, se lahko obrneš neposredno na najbližji Center za duševno zdravje odraslih, za katerega ne potrebuješ napotnice. Tam boš zelo verjetno dobila termin pri psihologinji ali psihiatrinji. Brezplačno se lahko obrneš tudi na psihološko svetovalnico Posvet, kjer nudijo krajše obravnave za hude stiske. Tudi ta svetovalnica se nahaja v številnih krajih po Sloveniji. Če si študentka Univerze v Ljubljani, ti je na voljo tudi študentska psihosocialna posvetovalnica.
Dodatno lahko še sama raziščeš interaktivni zemljevid virov pomoči, in preveriš, kaj ti je na voljo v tvoji neposredni bližini.
Če se boš odločila za samoplačniško psihoterapijo, je ena opcija tudi skupinska psihoterapija, ki je cenovno dostopnejša, a je prav tako lahko zelo učinkovita. Le-to nudijo različni psihoterapevti, ki imajo svoja spletišča in spletne strani. Bodi le previdna, da izvajajo terapije iz dokazano učinkovitih in uradno priznanih modalitet (kognitivno-vedenjska terapija, psihodinamska terapija, psihoanalitična psihoterapija, sistemska-družinska psihoterapija, zakonsko-družinska terapija, integrativna psihoterapija, transakcijska analiza, skupinska analiza).
Menim, da vsekakor potrebuješ močno podporo izven družine in da moraš čim prej poskrbeti za svoj notranji občutek varnosti. Če lahko še kako pomagam, sporoči.
Držim pesti zate,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja
• ma
mandarina
Živjo Bina
Sicer mislim, da ti je svetovalka pred mano že večino napisala, bi pa jaz še dodala, da če študiraš v Ljubljani, ima zd za študente psihiatra. Lahko se obrneš tudi kam drugam (recimo na najbljižji cdzo), za psihiatra namreč ne potrebuješ napotnice. Če je stiska zelo huda greš lahko tudi na enoto za krizne intervencije ali pa na dežurno psihiatrično službo na polikliniki.
Kako izgleda pregled? Z zdravnico/zdravnikom se najprej pogovarjaš, poveš zakaj prihajaš, kako dolgo že to traja, čim bolje opišeš celo situacijo. Potem, če presodi, da bi ti zdravila koristila, dobiš recept, pogovorita se o stranskih učinkih, kaj narediš če bi se stanje poslabšalo, kam se obrneš.. in dobiš kontrolni pregled.
Ti pa polagam na srce, da zdravila ne bodo rešila cele stiske, so le opora, da se zvlečeš iz najhujšega. Sploh če živiš doma in boš potem še naprej v takem okolju. Ful ti priporočam Posvet ali svetovalnico Univerze v Ljubljani. Sem bila tudi sama tam in lahko rečem da so res super svetovalci. Izkoristi to možnost. Velikokrat lahko pogovor z nekom ki si za nas vzame čas in nas posluša zelo pomaga. Če bi te zanimala kakšna podporna skupina, sem pa ravno videla, da jo organizirajo v društvu Škuc (klik).
Upam, da ti kaj od tega pride prav. Tudi jaz držim pesti zate in napiši, če te zanima še kaj in če ti še kje lahko pomagamo :)
• Bi
Bina
Hvala obema za trud in pomoč. Trenutno sem spet v fazi, ko nočem ničesar, nobene oblike pomoči. To pa zato, ker sem prepričana,da se ne bo nič uredilo. Odnosa še vedno ne bom imela takega kot si želim in zaslužim in kar se je dogajalo ne bom oprostila nikoli in pozabila pa še manj. Oni pa tudi nimajo interesa imeti karkoli z mano, saj delajo vse, da se me izognejo. Raje sedijo v kleti, kot da so z mano na kavču. En primer samo.
Meni se ne da pomagat. Sem rojena pod nesrečno zvezdo in pač dobivam vse slabo. Od slabih odnosov v družini za katere nisem kriva, do slabih ljudi v življenju, vedno več zdravstvenih težav (sedaj na novo še neka žila v glavi), skratka nimam več volje no. Za živet.
• ma
mandarina
Živjo še enkrat.
Verjamem da ti je zelo težko. Okolje v katerem živimo ima velik vpliv na nas. Še posebej, če to ni podporno, kot pri tebi. Družine si ne moremo izbrati, imamo pač kakršno imamo. Nanje in na njihove odzive ne moreš vplivati, lahko pa poskrbiš zase. Da se iz takega okolja umakneš, da si poiščeš druge odnose, v katerih se počutiš varno in ljubljeno. Ali si študentka? Ali obstaja kakšna možnost, da bi šla v študentski dom?
Omenila si, da imaš vedno veš zdravstvenih težav. Kako je s tem? Te tudi to obremenjuje? Je kaj od tega povezanega s stresom in psihičnim zdravjem? Ker telo in psiha sta zelo povezana in velikokrat se psihične težave kažejo tudi kot telesne. Kako se sicer počutiš? Kako spiš? Se je poslabšalo?
Še enkrat bi dodala, da če začneš resno razmišljati o samomoru, ali pa če bo stiska prehuda se lahko obrneš na Enoto za krizne intervencije ali pa na dežurno psihiatrično službo na polikliniki. Lahko tudi pokličeš na katero izmed telefonskih številk za klic v stiski. Se mi pa zdi, da bi ti lahko najbolj pomagala kakšna od oblik pomoči, ki sva jih že napisali s svetovalko - Posvet, psihosociana svetovalnica, cdzo-ji, podporne skupine.
Draga Bina, jaz verjamem vate. Zaslužiš si pomoč, zaslužiš si lepe odnose, in iskreno verjamem, da jih lahko najdeš. Kaj se ti zdi, da te najbolj ovira, da bi si poiskala pomoč? Ko smo v stiski in se nam vse zdi pretežko, je važno, da delamo po korakih. In prvi korak si že naredila, ko si pisala sem. Sedaj pa še naslednjega! <3
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj
Odgovor svetovalke:
Zdaj se pa jaz lahko samo pridružim predhodnici Mandarini - težko še kaj dodam. :)
Tvoja stiska je, tako razberem, zelo huda, in spletno svetovanje žal ne bo dovolj, da se iz nje izviješ.
Iz izkušenj pa ti lahko zatrdim, da NIHČE ni rojen pod nesrečno zvezdo in da se VSAKOMUR da pomagati.
V trenutkih, ko ne vidimo smisla, je naša slika stvari ZELO popačena. Zato te tudi jaz prosim, da v takšnem stanju ne sprejemaš nobenih odločitev. Prosim, obrni se po pomoč na enega od virov. Če si ne boš dala priložnosti, ne boš vedela, kaj vse se da.
Tudi jaz mislim nate in držim pesti.
Objem,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja