Hej imam eno težavo. Svojih sedem let v šolo nisem imela prijateljic dokler nisem v 8. Razredu spoznala eno ki bo zavedno moja najboljša prijateljica. Ker nisem imela do osmega razreda nikogar sem se nanjo tako navezala in bi vse storila zanjo. Družive se vsak dan ampak zdaj je prišlo do težave. Ona je imela očeta iz južne amerike (nikoli ga ni spoznala) zato ima bolj temno polt. Zelo so ji postli všeč korejci in zelo ima rada vse kar je iz azije. Obožuje korejske drame in gleda jih nonstop in tukaj se začne tudi problem. 1.kar naenkrat ji je prišla ideja da si bo z neko kremo spremenila barvo kože ker si želi biti kot korejka (bela polt). Saj to spoštujem ampak rada jo imam tako kot je. Prosila me je da ji pomagam narediti kremo (za kremo bi jaz dala tudi 100 ce bi bilo potrebno saj imam mojo najboljso prijateljico zelo rada ampak me je strah da to nebo delovalo in ona bo tako razočarana.) kaj svetujete ali naj ji pomagam posvetliti kožo ali naj jo še spodbujam da ostane taka kot je (seveda bo bila zelo žalostna in bo govorila da sem jaz tako lepa kee sem bela da bom takoj dobila fanta in da noče biti črn drek sredi bele ceste(ona je edina z temnejšo poltjo na naši šoli)). Ali je kakšna naravna pot do tega brez da ji bi škodovalo če se da to na naraven način narditi kremo. 2.problem je pa podoben saj je spet z korejci. Obe zelo obožujeve korejce japonce in kitajce in vse azijce nasploh. Mislim da sem zato delno kriva jaz saj sem bila kar malo podhranjena in sem ji nonstop govorila kako se počutim debelo. Ona mi je pa govorila da sem zelo suha. Zdaj ko je videla kako so nekatere korejke zalo suhe je ona rekla da hoče biti taka in da bo hujšala (podhranjena je) jaz nwvem kaj naj naredim saj ji hočem čimbolj ustreči ampak rada jo imam tako kot je. 3. Problem je pa to da ima očima ki dela z njo po mojem mnenju kar nesramno. Ko sve pri njej doma nonstop kriči nanjo in govori same neprijetne stvari (ali te ni sram de si taka pred prijateljico? Itd.) tudi ko se učiva pride rad v kuhinjo in začne govoriti njwne stvari v pričo mene potem me pogleda in upa da se bom smejala ampak meni je tako hudo ko pogledam mojo prijateljico čisto prizadeto in se samo malo kao zahihitam in potem se spet osredotočim nanjo.
Prosim vse ki lahko pomagate da napišete kaj zraven ker sem jaz že cisto obupana. Zelo jo imam rada in hočem le najboljše zanjo
Lp
• Uredništvo
Nina Govc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Najprej bi te rada pohvalila, da si se v situaciji, ki ni lahka zate obrnila na nas, podelila svojo stisko in poiskala pomoč. Praviš, da imaš najboljšo prijateljico na katero si močno navezana in si ji pripravljena pomagati ter stati ob strani tudi v težkih trenutkih. V prostem času radi skupaj gledata korejske drame oziroma sta na splošno fascinirani nad azijsko kulturo. Zaradi drugačnih lepotnih standardov in kulturnih razlik, ki jih vidita v filmih ter verjetno tudi na socialnih omrežjih, se je prijateljica začela počutiti slabo v svoji koži in primerja svoj izgled z drugimi, kar je močno vplivalo na poslabšanje njene samopodobe.
Verjetno ti ni lahko, ko vidiš svojo najboljšo prijateljico v takšnem stanju, saj jo imaš rada in želiš zanjo vse najboljše. Pomembno je, da se zavedaš, da si se pravilno odločila, ko si ji priskočila na pomoč. Razvidno je, da ti je za svojo najboljšo prijateljico mar in da si ji srčno želiš pomagati. Mladostniki ste v občutljivem obdobju razvoja, ko se oblikuje vaša identiteta, samopodoba in odnosi z okoljem. Primerjanje z lepotnimi ideali je lahko za mnoge mladostnike izjemno pomembno in hkrati tudi težavno. Pogosto ste izpostavljeni socialnim pritiskom, ki jih postavljajo mediji, družbena omrežja in celo vrstniki, glede tega, kakšna naj bi bila idealna podoba telesa. Ta ideal pogosto temelji na stereotipih o popolnem telesu, ki ga promovirajo medijske osebnosti, modeli in znane osebe. Prav tako se primerjate s temi idealiziranimi podobami, kar lahko vodi v občutke manjvrednosti, nezadovoljstva s samim seboj in težave s samopodobo – kar doživlja tvoja prijateljica. Nezadovoljstvo s telesom in nizka samopodoba lahko privedeta do različnih negativnih posledic, zaradi česar je pomembno, da imate mladostniki podporo družine ter prijateljev, ki vam lahko pomagajo razvijati zdrav odnos do lastnega telesa in samopodobe. Zdi se mi pomembno, da se s prijateljico iskreno pogovoriš in na miren ter sočuten način izraziš svojo skrb zanjo. Bistveno je, da svoji prijateljici poudariš njeno vrednost kot oseba, njene dobre osebnostne lastnosti, sposobnosti in njeno unikatnost, da ji osvetliš kako pomembna je v tvojem življenju in koliko drugih stvari je bolj pomembnih kot izgled posameznika. To je ključno za krepitev samozavesti in pozitivne samopodobe. Prav tako bi vama priporočala razmislek o lepotnih idealih, ki jih vidita v medijih, se zavedata, da tudi te idealizirane osebe ne izgledajo enako v vsakdanjem življenju ter da prepoznata nerealistične standarde lepote. Vsi posamezniki smo si med seboj različni in raznolikost v izgledu, mislih ter občutkih nas obogati ter nam omogoča, da se učimo drug od drugega. Prav tako bi verjetno bilo dolgočasno, če bi vsi izgledali enako. Vsak posameznik nosi s seboj edinstvene lastnosti in značilnosti, ki ga delajo posebnega. Ravno ta drugačnost je pravzaprav tisto, kar nas naredi lepe in zanimive. Zaradi tega ti predlagam, da svoji prijateljici na nežen in miren način razložiš, da je lahko svetlenje kože nevarno dejanje, sploh v primeru, kadar izdelki niso profesionalni oziroma so narejeni doma. Odsvetujem vama izdelovanje kreme, saj so lahko kemične snovi, ki bi jih uporabili zelo nevarne in lahko naredita ogromno škodo za vajino zdravje oziroma pride do hudih posledic na koži tvoje prijateljice. Če bo prijateljica s svetlenjem kože vztrajala, ti predlagam, da o tem obvestiš njeno mamo, s katero se lahko pogovorita o varnejših poteh, hkrati pa boš preprečila, da si prijateljica ne bo naredila nepopravljive škode. Prijateljici stoj ob strani in jo opomni, da je resnična lepota globoka ter sega preko zunanjega videza. Ključno je, da sprejemaš njeno drugačnost, saj se verjetno zaradi tega počuti nekoliko izolirana od ostalih učencev na šoli, zato je pomembno, da ji ustvariš varen prostor, kjer se bo počutila ljubljeno in pripadno. Prav tako se mi zdi pomembno, da tvoja prijateljica uvidi kako čudovita je tudi njena polt in da bi mnogo drugih punc verjetno želelo izgledati tako kot ona, le da se tega ne zaveda. Morda bi bilo smiselno, da si namesto korejskih dram ogledata še kakšne druge filme ali serije, v katerih nastopajo igralci z različno etnično in kulturno pripadnostjo oziroma imajo različne barve polti.
Prijateljica verjetno prestaja težje obdobje in se spoprijema z določenimi stiskami, zaradi katerih se je njena samopodoba zelo znižala. Zato je pomembno, da vztrajaš, si z njo potrpežljiva in empatična, četudi na trenutke ne bo morda želela tvoje pomoči. Kot sem že omenila zgoraj, je pomembno, da prijateljici razložiš, da je njeno vedenje (hujšanje), zaradi primerjanja z nedosegljivimi lepotnimi ideali lahko izjemno nevarno in lahko vodi do motnje hranjenja. Menim, da glede na tvojo skrb za prijateljico, sama dobro veš in se zavedaš, da zauživanje nezadostnih količin hrane ni funkcionalno vedenje, ki lahko na dolgi rok privede tudi do hujših posledic. Povsem normalno je imeti slabe trenutke in včasih podvomiti vase, vendar si že samo s skrbjo za prijateljico pokazala, da si izjemno empatična ter odgovorna oseba, predvsem pa zelo dobra prijateljica. Če boš opazila, da bo prijateljica po vajinem pogovoru še vedno prepričana, da mora shujšati in bo njeno fizično ter duševno zdravje ogroženo, se mi zdi pomembno, da o tem obvestiš njene starše ali razredničarko/razrednika.
Prav tako verjamem, da ti ni lahko, ko vidiš svojo prijateljico v tako neprijetni situaciji v njenem domu. Verjetno si pod velikim pritiskom, saj želiš pomagati prijateljici, hkrati pa želiš spoštovati njene starše oziroma odrasle osebe. Če se počutiš udobno oziroma če se ti zdi, da njenega očima že dovolj dobro poznaš, lahko poskusiš naslednjič skomunicirati svoje občutke. Nežno izrazi, kako njegove besede vplivajo nate in mu poskusi razložiti, zakaj ti je njegovo vedenje neprijetno. Smiselno se mi zdi, da o tem vedenju obvestiš tudi njeno mamo oziroma ji poveš kako njegovo kričanje in opazke negativno vplivajo na tvojo prijateljico kot tudi nate. Vem da si želiš svoji prijateljici pomagati še več, a so v tem primeru tvoje možnosti omejene, saj je to še vedno njena družina, znotraj katere morajo sami razrešiti težave.
Super je, da si pripravljena pomagati svoji prijateljici! Tvoja pripravljenost in sočutje sta resnično plemeniti lastnosti. S tvojo podporo boš zagotovo naredila pozitiven vpliv v njenem življenju.
Upam, da sem ti s svojim odgovorom pomagala. V kolikor boš še imela nadaljnje pomisleke ali vprašanja, si dobrodošla, da se ponovno obrneš name.
Želim ti vse dobro in te lepo pozdravljam.
Nina Govc, dipl. psih. (un)