Doberdan,
Že dolgo vem o tej klepetalnici, a sem se končno odločila d ajo uporabim. Prihajam iz mesta in, kot ste že lahko opazili imam težave s prijatelji. Ne bom preveč govorila o drug stvareh in težavah ki jih imam, saj bi drugače bilo to predolgo. Ampak jih je veliko. Ogronmo. Na kratko, težave imam že od drugega razreda, ko je umrl moj pradedi. On strahov o izgubi družinskih članov, do zaničevanja in posmehovanja. Sem odličnjakinja, prejemnica zlatih in srebrnih priznanj ter glasbenica. Imam, no imela sem skupino 5 prijateljev vse do 6. Razreda. Na kratko, zelo so me zaničvali razen dveh. Ta dva sta poleg še ene postala moja najboljša in edina prijateja. Zunaj te skupine sem imela še vsaj 7 prijateljev. Vsi me sovražijo in šimfajo. Nisem nedolžna, vem da sem jaz tudi njih prizadela, ampak jaz sem edino ki to priznam. Z današnjim dnem sem ugotovila, da me je eden iz med edinih 3 prijateljev šimfal in zaničeval. Povedala mi je tista druga prijateljica iz skupine, ki ji zaupam. Bili smo na kampi en teden, kjer se mi je zdelo, da se imamo zelo prijetno. Ugotovila sem da me je od osem ljudi tam 6 sovražilo. Hočem vedeti kaj naj zdaj naredim. Nesmem jim nič reči, saj me je prijateljica ki mi je to povedala prosila, da ne. Nočem da še njo zasovražijo kot mene. Ne zasluži si tega. Tudi pomenilo jim ne bi nič. Moja jeza in žalost je njim veselje. Tudi bivšemu prijatelju ne bi nič pomenilo. Vem. Z njim rabim plesati tudi na valeti in ne morem si najti nikogar drugega. Vem da bi ena od tistih, ki me sovražijo uživala v tem da nimam plesalca in bi ga takoj vzela. Nočem ji dati tega veselja. Ali naj bom tiho in se delam kot da se nič ni zgodilo, ali naj jim povem, čeprav ne bo njim to nič pomenilo, samo mene bo še bolj prizadelo?
Uredništvo
Lara Tušek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Iz tvojega zapisa sem občutila, da doživljaš veliko stisko zaradi prijateljev in ostalih vrstnikov, ki so trenutno okoli tebe. Praviš, da imaš okoli sebe tri prave prijatelje, od katerih pa te je en obrekoval in zaničeval, kar te je zelo prizadelo. To ti je povedala prijateljica, ki ji zaupaš, in te prosila, da o tem ne govoriš naprej. Zdaj pa si v dilemi, kako se soočiti s to situacijo, še posebej, ker boš morala plesati z tem prijateljem na valeti. Tudi občutek, da te drugi ne marajo in te obrekujejo, zagotovo ni prijeten. Imaš tudi občutek, da sta tvoja jeza in žalost zanje prijetni in da v tvoji nesreči uživajo. Žal mi je, da se ti to dogaja, in verjamem, da je takšno vedenje s strani drugih zate zelo boleče. Ne veš točno, kaj je pravilni korak za naprej in kaj narediti.
Zapisala si, da so se stvari začele spreminjati v 6 razredu in tudi, da si ti njih prizadela. Da bi bolje razumela tvojo situacijo, me zanima: So se po tem, ko si jih prizadela, začeli prijatelji in sošolci drugače vesti do tebe? Kaj natanko se je zgodilo? Zelo dobro je, da se že zavedaš, kaj si naredila narobe, in tudi to priznaš, saj ti bo pomagalo pri reševanju svojih težav.
Praviš tudi, da te drugi obrekujejo, še posebej pa te je prizadelo, ko te je obrekoval eden izmed tvojih bližnjih prijateljev. Ali mogoče veš, kaj je govoril in na kaj se je navezovalo? Mogoče ti bo to pomagalo razumeti, o čem razmišlja, kaj ga mogoče moti v vajinem prijateljstvu, kaj bi si želel spremeniti. Seveda je pa kakršnokoli obrekovanje in zaničevanje nesprejemljivo in škodljivo vedenje, ki te je zelo prizadelo.
Vse, kar se ti dogaja v povezavi s prijatelji in vrstniki, te zelo obremenjuje, zato se mi zdi prav, da ne ostaneš tiho in se poskušaš pogovoriti. Lahko začneš s prijateljem, ki te je prizadel in bi morala z njim plesati na valeti. Z njim sta si bila blizu, zato se bo verjetno pripravljen pogovoriti, saj sta že več let bila dobra prijatelja. Čeprav praviš, da njemu ne bi pomenilo nič, o tem verjetno ne moreš biti popolnoma prepričana, ali se motim? Fantje pogosto skrivajo svoja čustva in ne želijo razkriti, da jim nekaj veliko pomeni, čeprav jim. Lahko vseeno poskusiš. Da ne bi izdala prijateljice, ki ti je povedala za obrekovanje, lahko pogovor začneš na način, da mu poveš, da imaš občutek, da se je zadnje čase vajino prijateljstvo nekoliko spremenilo in ne veš točno, kaj je narobe, in če se lahko iskreno pogovorita o tem, kaj njega moti, hkrati pa ti poveš, kaj tebe moti. Poskušajta ugotoviti, kaj lahko oba naredita, da bo vajino prijateljstvo še trdnejše in bolj iskreno. Seveda je popolnoma razumljivo, da si mu zamerila, da te obrekuje, ampak, če ti je vajino prijateljstvo pomembno, se pogovorita in poskušajta drug drugemu oprostiti stvari, kar pa seveda lahko traja več časa.
Za tem ko razrešita stvari s prijateljem, se lahko osredotočiš tudi na druge vrstnike, ki se grdo vedejo do tebe. Seveda se ni potrebno pogovoriti z vsemi, ampak s tistimi, s katerimi si želiš biti v dobrih odnosih. Ali je v tvoji vrstniški skupini kdo tak, s katerim bi se poskušala zbližati vsaj na raven prijateljstva? Lahko začneš z to osebo in poveš, da se zavedaš svojih napak, in poveš tudi, da so te tudi oni prizadeli s svojim vedenjem. Povprašaš lahko, kaj lahko narediš, da se bo spremenil njihov odnos, hkrati pa povej, kaj pričakuješ ti. Verjetno je, da imajo o tebi ustvarjeno določeno mnenje in se zato do tebe vedejo na takšen način, ampak ne skrbi, še vedno ga lahko spremeniš in njihovo vedenje, ki ga označuješ kot sovražno, spremeniš v prijazno. Praviš, da jim to ne bo nič pomenilo, ampak vseeno lahko poskusiš. Na tak način jim boš pokazala, da si želiš, da bi bili v dobrih odnosih in se ne bi grdo vedli en do drugega.
Če pa imaš občutek, da zares ne morete urediti svojih odnosov, pa je pomembno, da poskušaš postaviti meje s tistimi, ki te zaničujejo. To pomeni, da na spoštljiv način omejiš stike in se poskušaš čim bolj obdati z ljudmi, ki te spoštujejo.
Na podlagi tvojega zapisa, da ne želiš razkriti svoje prijateljice, sem dobila občutek, da ti tvoji prijatelji veliko pomenijo in si do ljudi, ki so dobri do tebe zelo skrbna, zvesta in dobra prijateljica. Prijateljstva in vsi odnosi od nas zahtevajo veliko energije in truda, da se ohranijo in krepijo. Zato ne obupaj in se še naprej trudi za svoje prijatelje!
Priporočala bi ti tudi, da poskusiš čim bolj poskrbeti zase. To lahko vključuje iskren pogovor s svojimi prijatelji ali z odraslo osebo, ki ji zaupaš o vseh svojih občutkih in težavah. Pogovor je lahko zelo razbremenilen in ti lahko osvetli problem iz različnih zornih kotov. Praviš tudi, da si zelo uspešna v šoli in glasbi – lahko na teh dveh področjih spoznaš nove ljudi, s katerimi si deliš interese? Morda lahko preko hobijev in interesnih dejavnosti navežeš nove stike in mogoče tudi prijateljstva.
Za konec bi te rada spodbudila, da se na nas ali na osebo, ki ji zaupaš obrneš tudi z drugimi težavami, ki jih imaš, saj pri tebi najverjetneje povzročajo veliko stisko. Težave so lahko med seboj tudi zelo povezane, zato je pomembno, da o njih spregovoriš in jih poskušaš sproti razreševati. Zapisala si, da te je strah izgube družinskih članov –mi lahko poveš kaj več o tem? Seveda verjamem, da je lahko to zelo težko in obremenjujoče, vendar vedi, da sem tu, če me potrebuješ in se želiš bolj podrobno o tem pogovoriti.
Že to, da si se obrnila na spletno svetovalnico, je zahtevalo veliko poguma, zato ne dvomim, da boš dovolj pogumna, da se soočiš s prijatelji in drugimi sošolci in poskušaš razrešiti situacijo. Pomembno je, da veš, da nisi sama, in obstajajo ljudje, ki te cenijo in podpirajo.
Ne obupaj in bodi močna!
Lepo bodi in srečno!
Lara Tušek, mag. psihologinja