Zdravo!
Imam pac več problemov na enkrat. Treniram in v šoli je z ocenami grozno v 7 dneh imam samo en dan prost brez treninga ali tekme. Letos sem rekla da bom imela boljše ocene ampak enostavno ne gre uspela sem dobiti že 2 suša. V osnovni sem imela same 4 in 5. Letos sem se super organizirala in imam zdaj strah da bo spet kot prejšnje leto. Doživljam velik stres ker imamo veliko testov na kupu + šolske aktivnosti in me izčrpava. Nimam časa za počitek potem tudi za hrano že skoraj ni čas ker se morem učit in učit. Nna velik hodim ven zato sta moja starša kar vesela. Ampak me muči ker je tempo hiter in mene pozira in me mlati vse po vrsti. Grozno je ko en teden nemorem brez da bi se znervirala zardi stresa. + da me ne razumejo doma tak sestri je vseeno za mene kdaj pride pogledat če sm se ziva. Starša tud govorita da sta tu za mene. Pol ko mam pa realno problem pa se delam kao žrtev pa da naj neham da nvm kako je življenje...in ja me je kr mal sram kr pač nism slaba učenka nikol nism bla. Pol pa še moje tekme me vedno ful izmučijo ker sem utrujena in pol se morem spet učit in se mi ne da...sošolke mi veliko tu pomagajo da mi pošiljajo zapiske pa vse in sem jim hvaležna. Mamo pa tud ful probleme ker so vsi egocentri....vsak za sebe misli da je najboljši in je težko met dost pravih prijateljev ker vse kar leti okol so kače zadnje čase. Glede fantov pa tudi. Sem že imela fanta, ampak so zdaj na svetu dejansko sami zakomplicirani kr neke probleme majo. Al si nič ne upajo, al so playboyi pa take bedarije...vem da se svet spreminja pa da mormo sprejemati no pa tud met kritiko zato sam včasih gre mal izven konteksta. U glavnem pisem vam ker me zanima če mi lahk kak pomagate glede organizacije, pa tudi glede tega kako se umirim. Enkrat sem se ulegla na tla od nemoči in sam začela jokat pol pa sm se cela začela trest pa smejat vem da zveni čudno ampak zanima me kk se ustavim preden se mi kej takega spet naredi? Pa zanima me če veste kaj se mi zgodi ko me pri srcu prime kot krč in nemorem več dihat sj spusti pol pa me neha stiskati pa lahk normalno diham ampak vsakič je daljše.
Hvala vam :)
Lp.
• Uredništvo
Tina Jeromen

Odgovor svetovalke:
Živjo!,
Hvala, da si nam pisala, s tem si naredila nekaj zelo pomembnega zase. Tvoj zapis je iskren, jasen in kaže, da si zelo odgovorna, delovna in občutljiva in ravno zato te trenutni tempo tako izčrpava.
Prebrala sem tvoj opis in bom poskusila odgovoriti z razlago in nekaj praktičnih korakov, kako si lahko pomagaš, da ti bo takoj malo lažje.
1. Kar doživljaš, ni pretiravanje, to so znaki preobremenjenosti
Kombinacija šole, treningov skoraj vsak dan, tekmovanj, visokih pričakovanj in občutka, da moraš biti dobra na vseh področjih, ustvarja močan stres. Ko se to nabira dlje časa, telo reagira točno tako, kot opisuješ: izčrpanost, jok brez razloga, tresenje, občutek, da te “tišči pri srcu”, da ne moreš dihati, da se ti zdi, kot da ne obvladaš več. To niso znaki, da je s tabo nekaj narobe. To so telesne reakcije na preobremenitev.
Tisti občutek pri srcu in težko dihanje je lahko anksiozni krč ali začetni panični napad, ki je neprijeten, ni pa nevaren. Ko se sprosti, lahko dihaš normalno. Pomembno je, da se tega ne ustrašiš, ker strah te občutke samo še okrepi.
2. Tvoja odgovornost in perfekcionizem te delata močno, a tudi ranljivo
Veliko deklet tvojih let doživlja podobno, še posebej tiste marljive, športnice, navajene imeti dobre ocene in “držati vse skupaj”. Ko želiš biti odlična na vseh področjih, se telo prej ali slej utrudi.  To ne pomeni, da si “slaba” ali da ti “ne gre več”. Pomeni samo, da si človek, ne robot.
3. Najprej: nujno si moraš vzeti odmor, temu rečemo tudi “mikro-odmori”
Mogoče se res zdi, da nimaš časa za počitek, imaš pa lahko kratke odmore, postavljene na pravo mesto.
Vsak dan potrebuješ vsaj:
10 minut po šoli, da preklopiš (tuš, kratek sprehod, glasba – karkoli ti “resetira glavo”)
5-minutne pavze vsakih 30 do 40 minut učenja. To ni lenoba, to je način, da možgani zdržijo.
Po treningu 15 minut za telo: tuš, topel čaj, hrano, strečing, dihanje. To močno zmanjša neprijetne telesne reakcije.
4. Kako se takoj umiriš, ko pride tesnoba, jok ali tresenje
Izveri enno od VKT tehnik za pomiritev, ki jo lahko uporabiš kjerkoli – doma, na WC-ju v šoli, v garderobi.
1) Kvadratno dihanje
Vdih – 4 sekunde,  zadržiš dih 4 sekunde, narediš izdih 4 sekunde in spet zadržiš 4 sekunde. Ta kvadrat ponoviš 6–8x. S tem načinom dihanja sporočiš telesu, da ni nevarnosti.
2) Telo
Stisni dlani skupaj ali napni stegna za 5 sekund, nato spusti. Telo se hitreje umiri, če najprej malo napneš mišice.
3) Misli
Reci si: “To kar čustim je reakcija na stres. Ni nevarno. Mine čez nekaj minut.” S tem preprečiš, da bi strah ustvarila še več strahu.
4) Fokus, vaja 5-4-3-2-1
Poglej okoli sebe in naštej: 5 stvari, ki jih vidiš, 4 stvari, ki jih lahko otipaš, 3 zvoke, 2 vonja,
1 misel, ki te pomiri. To te prizemlji in ustavi “neurje” v telesu.
5. Kako si olajšaš učenje, ko imaš treninge skoraj vsak dan
Predlagam sistem, ki dobro deluje pri športnikih:
1) Učni bloki po 25–30 minut
Potem 5 minut pavze. Po 2-3 blokih si vzameš 15 minut odmora.
2) Ne uči se po tekmi
Telo potrebuje regeneracijo, možgani pa počitek. Po tekmi samo obnovi že znano snov ali si naredi načrt za naslednji dan. Učenje nove vsebine takrat ne bo učinkovito.
3) Pričakuj realno – ne popolnega
Nisi robot. Če bo kakšna slaba ocena, ne pomeni, da se vse podira. Pomembno je, da imaš ritem, ne popolnosti.
6. O odnosih in doma
Razumem, da se počutiš nerazumljeno. Ko otroci ali mladostniki pokažejo stres, starši to včasih narobe interpretirajo kot “pretiravanje”, ker ne vedo, da si zdaj v eni najzahtevnejših obdobij svojega življenja. To, da te sestra ne posluša ali da doma rečejo “življenje je tako”, ne pomeni, da jim ni mar. Pomeni samo, da ne znajo pomagati ali pa jih skrbi, pa tega ne pokažejo dobro.
7. Tisto, kar si opisala – da si se ulegla na tla, jokala, tresla – je znak, da telo kriči po pavzi
To se zgodi, ko greš predolgo čez meje. Reakcija ni nevarna, je pa opozorilo, da moraš: več spati, redno jesti (tudi če malo), imeti mikro pavze, občasno odmisliti šolo in trening, in se naučiti teh dihalnih tehnik. Napadi se potem vedno redkeje vračajo.
8. Nisi sama
Mnoge športnice tvojih let občutijo enako: pritisk, primerjanje, utrujenost, drama med vrstniki, fantje, tekme, ocene. To ni “tvoja napaka”. To je samo preveč stvari naenkrat. In to se da urediti – postopoma, nežno, brez dodatnih zahtev.
9.  Naredi si urnik, ki ti bo olajšal teden
prilagodi ga glede na tvoje treninge in tekme, učno snovj, dodaj dan za počitek in vključi nekaj časa vsak dan za razbremenitev. Napiši si tdi čas, ki je posvečen obrokom, krajšim odmorom.
Za konec: ni ti treba iti čez vse to sama, povej o tem, kar se tid dogaja prijateljem ali pa svetovalni službi v šoli. Tvoje telo ti daje signale, da potrebuje prilagoditev in to je povsem ok. Si pametna, močna in zrela, samo preveč nosiš na enkrat. Bodi potrpežljiva in korak za korakom boš spet dobila občutek nadzora, miru in energije.
Če želiš, lahko še kaj napišeš, da ti bo lažje začeti.
Vse dobro,
Tina Jeromen, univ. dipl. psih.
• Ne
Ne bi vedla kdo
Pozdravljeni!
Hvala Vam, za vaš odgovor in prav tako pomoč. Zelo ste mi pomagali in bom vsak nasvet upoštevala. Upam, da veste da ste me pomirili in dali upanje da bo vse vredu. Hvala vam❤️
Lp.