Jaz imam probleme pri govornih nastopih oz. govorjenje pred razredom.. to situacijo imam že od 3 razreda ko sem šla na drugo šolo. Prej sem bila od vrtca in do 2 razreda na eni šoli v kateri sem se počutila boljše in so me imeli učitelji zelo radi potem pa ko sem prišla v 3 razred na drugo šolo se pa je začelo. Dogajalo se je da so me sošolci spraševala zakaj sem sploh prišla na to šolo in tote stvari... zdaj sem na tej šoli že 3 leta ampak sem v 5 razredu imela prvič govorni nastop pred razredom za oceno in me je pred tablo skoro zgrabila kap nevem nisem bla pri stvari in sem zelo hitro govorila sploh se ne spomnim kaj in o čem sem govorila ker pred tablo spoh nimam nič v glavi samo berem iz besedila ki ga imam pred seboj.. zdaj drug teden bom imela govorni nastop nevem kaj naj naredim????strah me je in kaj ce mi ne bo uspelo kaj če me bo res kap? Prejšni mesec sem imela en govorni nastop in se spomnim kaj sem govorila saj smo lahko brali celotno besedilo iz table lani oktobra pa sem imela še en govorni nastop in sem imela tako tremo da sem mogla govorit iz ven razreda da je bila samo uciteljica in me je poslušala....
To je to.
Hvala če mi bote kaj pomagali ker res nevem kaj naredit.. hvala in lep dan še naprej..
Uredništvo
Anja Jularić

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena.
Uf, verjamem, da ti je težko. Najprej bi ti rada čestitala! Kot pišeš, si “preživela” in izpeljala že nekaj govornih nastopov, kljub strahu. Poleg tega si zamenjala šolo, kar je velika sprememba. Ni se lahko vključiti v nov razred in poiskati nove prijatelje.
Kar opisuješ je strah pred nastopanjem, ki ga lahko imenujeva tudi trema. Kar doživljaš je normalno in s tem se srečuje veliko ljudi, mladih in odraslih.
Več kot razmišljamo o strahu in si predstavljamo kaj vse bi lahko šlo narobe, bolj nas je strah. To se potem pokaže v naših mislih (ko začnemo razmišljati “kap me bo”, ne bom zmogla, vse bom pozabila, osramotila se bom…). Kaže se tudi v našem telesu (potijo se dlani, trese se glas, imamo “cmok” v grlu…). Še močnejši pa je lahko, če smo med ljudmi, kjer se ne počutimo najboljše. A brez skrbi, dejansko te ne more zadeti kap zaradi strahu :)
Poznamo različne načine, kako si lahko pomagamo pri tremi. Dobro se mi zdi, da si že sama opazila kaj ti v teh trenutkih pomaga (branje iz table, nastop pred manj ljudmi…). Super je, da o tremi govoriš. Tako kot si o njej zapisala tukaj, v svetovalnici, govori o njej z nekom, ki mu zaupaš v šoli. Imaš mogoče koga v mislih? To je lahko prijatelj, učiteljica ali svetovalna delavka.
Če bi zmogla, bi lahko pred nastopom sošolcem povedala, da te je strah oz. da imaš tremo. To se mogoče sliši neumno, ampak deluje – ko povemo, da nas je strah, se ta takoj malo zmanjša. Vsekakor pa te v šoli lahko podprejo, da ti bo lažje (mogoče bi lahko med govornim nastopom sedela, brala, predstavila pred manjšo skupino…), če bi se tako dogovorila z učiteljico.
Veliko pa lahko narediš tudi sama že v dnevih pred nastopom. Pomembno je, da se na nastop dobro pripraviš. Ob tem pa začni delati dihalne vaje – globoko vdihni skozi nos, zadrži in izdihni skozi usta. Izdih naj bo daljši od vdiha. Tako svoje telo prepričaš, da je bolj sproščeno. Če boš dihanje trenirala prej, ti bo tudi bolj v oporo v šoli.
Ko čutiš močen strah ali opaziš, da se kar naprej pojavljajo misli, ki ti ne pomagajo, lahko vstaneš in streseš celo telo – roke, noge, glavo…lahko to narediš zdaj? Si?
Ko sediš v učilnici in čakaš na nastop zaposli svoje misli – s pogledom poišči 5 predmetov ene barve, 4 zvoke, ki jih slišiš, potipaj 3 predmete, zavonjaj 2 stvari.
Verjamem, da boš zmogla preživeti tudi ta nastop, tako kot si že tiste prej. Tudi če se kaj zatakne ne bo konec sveta, si samo človek in si čisto okej!
Držim pesti zate in čakam tvoj odziv :)
Lepo bodi
Anja Jularić, mag. psihologije