Tole je rahlo kompleksna situacija ampak imam najboljso prijateljico, sedaj ze dve leti ampak v zadnjem casu opazam da se ji dusevno zdravje slabsa. Velikokrat tudi pravi da "pozabi jest" (ceprav se mi vedno bolj dozdeva da zanalasc ne je) in problem je ker to ze vpliva na njeno zdravje (ves cas se ji vrti, takoj se zadiha, zelo je shujsala ipd. ). Ves cas jo poskusam prigovarjati in opominjati naj nekaj poje. (Problem pri tem je, da to vpliva tudi name in posledicno js tut nocem jest ker mam probleme se primerjat koliko pojem glede na druge ampak to je rahlo irelevantno). V soli tudi opazam da so se ji ocene zelo poslabsale in tudi za (skupne) projekte naredi samo napol ali pa zadnji trenutek.
Upam da ne zvenim sebicno ampak pocasi me ze frustrira da ne glede na to koliko ji prigovarjam me noce poslusati. Noce jesti, noce poiskati strokovne pomoci. In njeno pocutje tudi name vpliva (opazam da se tudi jaz na splosno slabse pocutim ce sem sama z njo).
V glavnem, ne vem kaj naj naredim ker je nocem zapustiti/izgubiti in nocem da samo gledam kako se unicuje ampak hkrati me je strah ji dat "reality check" iz moje perspektive ker nocem da mi zameri.
Ze vnaprej hvala za odgovor!
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Najprej bi te rada pohvalila, da si se v situaciji, ki ni lahka zate obrnila na nas, podelila svojo stisko in poiskala pomoč. Praviš, da opažaš zadnje čase spremembe v vedenju svoje najboljše prijateljice, predvsem si opazila poslabšanje njenega duševnega zdravja. Prav tako si opazila, da zavrača hrano oziroma pozabi jesti, zaradi česar te je pričelo skrbeti tudi za njeno fizično zdravje, saj je prijateljica večkrat zadihana, se ji vrti ter je izgubila veliko telesne mase. Poleg tega je upadel njen učni uspeh in ne opravlja pravočasno svojih šolskih obveznosti. Ko si ji želela svetovati glede prehrane, izrazila skrb za njeno zdravje in ji svetovala, da se naj obrne na strokovno pomoč, je tvoje nasvete zavrnila. Poleg tega je njeno vedenje začelo negativno vplivati tudi nate, saj ti je v njeni družbi nelagodno, hkrati pa v tebi vzbuja negotovosti zaradi medsebojne primerjave.
Verjetno ti ni lahko, ko vidiš svojo najboljšo prijateljico v takšnem stanju, saj jo imaš rada in želiš zanjo vse najboljše. Pomembno je, da se zavedaš, da si se pravilno odločila, ko si ji priskočila na pomoč in da si ob večkratnih poskusih poiskala pomoč še drugje. Razvidno je, da ti je za svojo najboljšo prijateljico mar in da si ji srčno želiš pomagati, saj te boli, ko vidiš kako njeno duševno kot tudi fizično zdravje nazaduje. Prav zaradi tega tudi doživljaš občutja frustracije, saj kadar imamo nekoga močno radi doživljamo ob tem močna pozitivna čustva, ki se lahko v težjih situacijah ali stiskah spreobrnejo v negativna oziroma občutimo frustracijo ob naši nemoči v poskusih pomoči osebam, ki jih imamo najraje. Pomembno je, da se zavedaš, da si zelo dobra prijateljica, saj ji stojiš ob strani tudi v zelo težkem obdobju. Zaradi tega se ti ni treba počutiti slabo oziroma te ni potrebno biti strah, da bi ti prijateljica zamerila, saj ji skušaš pomagati, izboljšati njeno zdravje, šolski uspeh in preprečiti morebitne hujše posledice, čeprav mogoče tega trenutno ne more opaziti. Verjetno sama prestaja težje obdobje, se spoprijema z določenimi stiskami ali izzivi, zaradi katerih se je zatekla k takšnemu vedenju. Zato je pomembno, da vztrajaš, si z njo potrpežljiva in empatična, četudi na trenutke ne bo morda želela tvoje pomoči. Prav tako se mi zdi pomembno, da razumeš, da se ne potrebuješ primerjati s prijateljico v količini zaužite hrane, saj ti to lahko ustvarja nepotrebno stisko, nezadovoljstvo in zmanjšuje samozavest. Menim, da glede na tvojo skrb za prijateljico, sama dobro veš in se zavedaš, da zauživanje nezadostnih količin hrane ni funkcionalno vedenje, ki lahko na dolgi rok privede tudi do hujših posledic. Zato je pomembno, da poskrbiš tudi za svoje duševno in fizično zdravje ter se osredotočiš na lastne cilje, vrednote in osebno rast. Primerjanje z drugimi pogosto vpliva na samopodobo in samospoštovanje. Če se nenehno primerjamo z drugimi, lahko začnemo dvomiti vase in se počutimo manjvredne. Zato je pomembno, da se opomniš tudi na svoje prednosti in močna področja ter ne pustiš, da mnenje drugih zavede tvoja prepričanja ter načela. Povsem normalno je imeti slabe trenutke in včasih podvomiti vase, vendar si že samo s skrbjo za prijateljico pokazala, da si izjemno empatična ter odgovorna oseba, predvsem pa zelo dobra prijateljica.
Zdi se mi pomembno, da se s prijateljico iskreno pogovoriš in na miren ter sočuten način izraziš svojo skrb zanjo. Prav tako se lahko kot njena najboljša prijateljica skušaš z njo pogovoriti oziroma jo povprašati ali se ji je v kratkem zgodil kakšen pretresljiv dogodek, ali je morda spoznala kakšnega fanta ali novo prijateljsko družbo, kateri želi ugajati, ali ima ustrezne družinske razmere, ali se v zadnjem času počuti anksiozno, brez volje do življenja, je velikorat slabega razpoloženja… Morda obstaja kakšen dogodek, ki je spodbudil njeno vedenje in sama pri sebi občuti stisko ter nemoč. Zaradi tega je dobro, da ji prisluhneš in stojiš ob strani. Prav tako se mi zdi izjemno pomembno, da o njenem vedenju, poslabšanju duševnega kot tudi fizičnega zdravja in upadu učnega uspeha obvestiš socialno delavko na vaši šoli, razredničarko/razrednika ali njene starše. Da ne bi prišlo do konfliktov ali zamer, je dobro, da tudi njej najprej sporočiš, da te zanjo skrbi in da je pomembno, da obvestita nekoga, ki ji bo lahko nudil nadaljnjo pomoč. Razumem tvoje pomisleke in strahove ob takšni situaciji, saj je potrebno veliko poguma in moči, vendar je njeno zdravje trenutno bistvenega pomena, zaradi česar je nujno, da obvestiš nekoga izmed navedenih odraslih oseb, kljub morebitnim nasprotovanjem tvoje prijateljice. Verjetno te skrbi za vajin odnos, vendar ti bo verjetno nekega dne prijateljica izjemno hvaležna za tvojo pomoč, za tvoje prijateljstvo in da si ji stala ob strani v težkih trenutkih.
Upam, da sem ti s svojim odgovorom pomagala. V kolikor boš še imela nadaljnje pomisleke ali vprašanja, si dobrodošla, da se ponovno obrneš name.
Želim ti vse dobro in te lepo pozdravljam.
Nina Govc, diplomirana psihologinja (UN)