Pozdravljeni, rad bi vprasal, ali je tu kaksna odvisnost od tega, kaksen odnos ima uciteljica do ucencev moskega spola: Pri predmetu zgodovine sem bil prvi vprasan. Sprasevala me je okoli 25min in me vprasala skoraj vso snov o prvih civilizacijah, itn. (1. letnik) Pozabil sem besedo "presezki", ki je bila 'baje' zelo pomembna pri opisu starih civilizacij, ter pozabil sem omeniti judovsko civilizacijo. To sta bili dve "napaki" iz celotne snovi, ki jo imamo. Ocenila me je na 4. Danes so bile vprasane 4 sosolke: vsaka je bila vprasana po 6-12min in vse dobile 5, razen tiste, ki res ni nic znala. Sprasujem, ali je pri tem kaksen mozni ukrep, ali moram samo gledati kako moje sosolke z znanjem manjsim od mojega dobivajo ocene visje, kot moje. Hvala za pozornost
• Uredništvo
Nives Laul

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen.
Lepo si opisal svoje zaznavanje situacije, ko si bil vprašan in dobil oceno, ki po tvojem mnenju ne odraža tvojega znanja oz. si bil, glede na slišano s strani vprašanih sošolk, krivično ocenjen. Težko z razdalje dajem kakršno koli sodbo in ne bi bilo pošteno, ne do tebe, ne do učiteljice, ne do sošolk, če bi sodila o pravičnosti učiteljice.
Lahko pa skupaj s tabo razmišljam o situaciji. Žal te bom tudi marsikaj vprašala, pa čeprav si tipkava' ;).
Kot svetovalna delavka v gimnaziji se srečujem z najbolj ambicioznimi in v OŠ najbolj uspešnimi učenci, ki pri nas postanejo dijaki. Mnogi med njimi morajo ob začetku prvih ocenjevanj prilagoditi svoja pričakovanja glede ocen, se navaditi na nove načine preverjanja in ocenjevanja, se navaditi na drugačne zahteve učiteljev, na novo vlogo, ki jo imajo v razredu, skratka na marsikaj. Že to je samo po sebi zahtevno. Če ob tem doživijo občutke krivice, kot jih občutiš ti, je toliko težje.
Zanima me, kakšne so tvoje osnovnošolske izkušnje z ocenjevanji? Si se v preteklih letih že kdaj srečal z enakimi občutki, v smislu, da si dojemal svet kot nekaj, kar ni pravično do tebe? Morda pa se ti to dogaja prvič? Zakaj te to sprašujem, verjetno razmišljaš. Naj pojasnim. V psihologiji poznamo zanimivo teorijo, ki pravi, da se ljudje vedemo kot 'naivni znanstveniki' To pomeni, da skušamo svet razumeti in si ga razlagati, pri tem pa ves čas oblikujemo neka prepričanja, zakaj se nam nekaj dogaja. Npr. ko se mi nekaj zgodi, to pripišem nekemu vzroku. kakšen vzrok bom našla, je odvisno od več dejavnikov, med drugim od mojih preteklih izkušenj, mojega razpoloženja, pogleda na svet, samopodobe itd.
Sprašuješ, če je mogoče, da je učiteljica pristranska. Seveda je to mogoče, je pa zelo verjetno, da se svoje pristranskosti niti ne zaveda, če je ta seveda res prisotna. Morda ima prepričanja, 'teorijo', da so fantje v povprečju manj delovni in zato manj znajo kot dekleta. Na drugi strani si morda ti razlagaš stvari na način, ki je plod tvojih zmotnih prepričanj. Dejstvo je, da si se veliko učil, pričakoval si dobro oceno in vse, kar je bilo manj, je vodilo v razočaranje. Zgodovinska dejstva, ki si jih izpustil, se ti zdijo malenkostna. Ali v resnici so, ne vem. Vem pa, da smo ljudje nagnjeni k temu, da pojasnjujemo svoje uspehe in neuspehe praviloma dvem skupinam razlogov - zunanjim (torej, okolju) in notranjim (torej, sebi). Nagnjeni smo tudi k temu, da v primerih, ko se nam zgodi nekaj dobrega, razloge e pogosteje iščemo pri sebi (ker smo dobri, delovni, pametni, ...), ko se nam zgodi nekaj slabega, pa pogosteje najdemo razloge v okolju (tečen starš, nepravičen učitelj, zloben sošolec, ...). Poleg tega se razlikujemo v tem, kje razloge pogosteje najdemo - eni za vse krivijo sebe, drugi spet stalno krivijo druge. Umetnost (in odraz zrelosti :) ) je, ko uspemo biti čim bolj realni, to pomeni, da prevzemamo odgovornost za svoje vedenje, a prepoznamo tudi zunanje vplive na dogajanje okrog nas.
Vem, nisem ti odgovorila na vprašanje. Upam, da razumeš, da je to nemogoče. Predlagam ti, da se ne 'zakleneš' v gnev in zamero do učiteljice, ampak ostaneš čim bolj odprtega duha in opazuješ svet okrog sebe čim bolj brez vnaprejšnjih prepričanj. Če boš, iskren do sebe in drugih, ugotovil, da se ti kdaj zgodi krivica (in gotovo se ti bo, to je del življenja), je prav, da o tem na primeren način spregovoriš, poiščeš pomoč, če je treba. Daj si še nekaj časa v novi šoli, da spoznaš, kako sistem deluje, da bolje spoznaš učitelje in sošolce. O tem bi bilo dobro, da bi se tudi pogovoril s kom, recimo s svetovalnim delavcem. Pomagal ti bo razumeti dinamiko tvojih opažanj, skupaj bosta morda tudi kaj pomembnega dognala, lahko pa ti, če se ti res dogaja krivica, ugotovita, kako naprej.
Vsekakor ti želim, da bi grenek okus ob sicer super oceni, štirici, ki si jo dobil, hitro odšel in bi ga nadomestila bolj prijetna čustva. Če se ti je ob branju moje pisarije utrnila kakšna misel ali vprašanje, pa bom vesela, če se boš še oglasil.
Želim ti uspešno nadaljevanje oranja ledine v srednji šoli in te lepo pozdravljam.
Nives Laul, univ. dipl. psihologinja
• Va
Valmi
V OŠ se nikoli nisem zanimal za ocene, vedno sem manjkal, saj sem bil zelo len ter se nisem želel izpostavljati. Šele poleti, med počitnicami, sem razumel, da to ni način življenja, o katerem sem razmišljal celoten čas. Želim biti oseba, ki bo svetovno znana po svojih dosežkih in želim biti vzgled ljudem, ki nič ne razumejo, ki jim lahko pomagam in razložim. Od začetka SŠ se učim čim bolj spoznati vsak predmet, da lahko ljudem (za zdaj samo sošolcem) razložim to, kar jim ni razumljivo. Zato sem se tudi k zgodovini, ki letos ni bila prav nič podobna tisti iz OŠ (bolj podrobna, natančna,...) pristopil zelo zrelo, zbrano,.. A moja zbranost pri tej oceni ni pomenila nič, saj je učiteljica, kot sem že rekel v svojem mnenju, napačno ocenila moje znanje. Nikoli nisem bil tip, ki bi za kakšno oceno zameril, kaj šele na daljši čas. Vprašanje sem postavil, da bi točno izveel vaše mnenje, saj ste na tem forumu ljudje, ki se ukvarjate s psihologijo in sociologijo več deset let. Zdaj si urejam dokumente za nadarjenost v upanju Zoisove štipendije, ki jo bo, kakor sem slišal, zelo težko dobiti. Vsekakor hvala za vaš odgovor, tudi če stravnega odgovora ni bilo, sem se želel popolnoma prepričati.
• Ar
Arči
Presodil si, da je učiteljica napačno ocenila tvoje znanje.
Osebno pa bi se vzdržal potrditve tvoje presoje, si malo premalo napisal. Napisal sicer si, da si, ko si bil vprašan, pozabil omeniti dvoje, kar je bilo po mnenju učiteljice razlog za oceno 4, sam pa si prepričan, da bi si zaslužil oceno 5. Verjetno je učiteljica ocenila, da to česar nisi omenil, v kontekstu celotnega vprašanja  toliko pomembno, da je tvoj odgovor na vprašanje izgubil popolnost, kar je za oceno 5 nujno potrebno.
Predpostavljam, lahko pa je kaj drugega posredi. Morda si prav zaradi tega odgovarjal 25 minut, da bi učiteljica v celoti in popolnoma ugotovila tvoje znanje, da bi v redovalnico smela vpisala petico.
Biti popolnoma objektiven, ko gre za prizadetega, je nemogoče. Ko gre za nas same stvari dojemamo čustveno. Ko nekdo izraža svoje mneje (zaslužil si višjo oceno, znal si skoraj vse, učiteljica te je spraševala veliko več časa kot sošolke, učiteljica je napačno ocenila tvoje znanje, itd) pa je takšno sporočilo še kako subjektivno. In za to v tvojem primeru tudi gre in zato sem napisal, da se vzdržim presoje kaj je prav in kaj ne.
Je pa res, da se poklicno ne ukvarjam s psihologijo ali sociologijo, zato to moje mnenje ne more šteti kot strokovno, je zgolj moj pogled na opis nekega spraševanja v šoli in posledično oceno pri tem spraševanju.
Res je tudi, da je štipendijo za nadarjete težko dobiti kot si sam ugotovil. Vendar ena 4 ni prepreka, da si štipendijo ne bi priboril. Ocena 4 pri zgodovini še ne pomeni da nisi nadarjen. Zoisova štipendija pa je namenjena nadarjenim.
Dragi Valmi, nadarjenost pa je še nekaj več kot samo zbranost pri oceni (verjetno pri predmetu), kar kot pišeš, učiteljivi ni pomenila čisto nič. In tu soglašam  z učiteljico. Samo zbranost je malo premalo za najboljšo oceno.
Valmi, pa brez zamere. Dobro pri vsem pa je, da nisi več len kot si menda bil v OŠ, to je že korak v pravo smer.
• Uredništvo
Nives Laul
Odgovor svetovalke:
Pozdravljen,
Vesela sem, da si se še enkrat oglasil, opravičujem pa se ti za pozen odgovor – prej se nisem utegnila odzvati.
Tvoj cilj je vreden občudovanja, predvsem zato, ker kaže na tvoje zavedanje pomembnosti osebne rasti. Bodi potrpežljiv – kot je nekoč nekdo zapel v pop pesmi: 'World wasn't built in a day.' :) Tudi ljudje nas morajo spoznati in včasih, sploh če je prvi vtis napačen, to traja dlje časa. Verjamem, da bo učiteljica zgodovine (in tudi ostali ljudje okrog tebe) začela spreminjati svoje mnenje o tebi, če boš vedno znova dokazoval, da si resen, delaven, odgovoren, da ti je mar za šolo. Ne odnehaj pri prvi oviri, vztrajaj in počasi boš začel žeti sadove svojega dela.
Ni res, da tvoja zagnanost za učenje zgodovine ni pomenila nič – če ne bi resno pristopil, bi morda dobil negativno oceno in pri učiteljici zares ustvaril vtis, da ti je vseeno. Dejstvo je tudi, da lastnih navad ne moremo spremeniti čez noč, pač pa traja nekaj časa, da nadoknadimo zamujeno znanje, osvojimo nove načine dela oz. učenja, avtomatiziramo neke navade, ki nam prej niso bile domače … Če imaš pred sabo konkreten cilj, ga boš postopno, z malimi koraki, gotovo uspel osvojiti. Daj pa temu čas in daj čas, kot sem dejala zgoraj, tudi ljudem okrog sebe, da te spoznajo v novi luči.
Veš, res se mi zdi super, da si s takšnim zagnanim, svežim odnosom pristopil k srednji šoli. Pomembno je, da vidiš smisel svojega učenja – na tak način ti ne bo nič težko narediti. Posledično pa si boš širil obzorja, odpiral pogled v svet različnih znanosti in spoznanj, s tem rasel in ugotovil, kaj te v življenju toliko zanima, da bi želel to početi tudi poklicno.
Svetovala bi ti, da neguješ svoje cilje in se ob vsakem majhnem napredku pohvališ, morda nagradiš s kakšno malenkostjo, kot je hrana, ki jo imaš rad ali pa ogled kakšne serije, pač daš sebi tisto, kar ti dobro dene. Ljudje bodo dvomili in te bodo postavljali na preizkušnjo, a z jasnim ciljem pred sabo boš lahko premagoval tudi te ovire in ostal na svoji poti.
Želim ti veliko uspeha, pa oglasi se še kaj.
Lepo te pozdravljam
Nives Laul, univ. dipl. psihologinja
• Va
Valmi
Hvala Vam za odgovor.
O poklicu nisem razmišljal na dolgo. Za zdaj mislim samo o tem, da postanem kakšen znan ekonomist. Pridobil sem status nadarjenosti na področjih poezije, matematike, logike, kemije, ekonomije sociologije psihologije in podjetništva. Zdaj se počutim zelo zadolženo, zaj imam ogromno projektov, natečajev in predstavitev za sošolce in za Dijaško Organizacijo Slovenija, saj sem sedaj tudi v tej en od članov in poskušam izboljšati življenja ostalih dijakov. Ali se splača omenjati, da Slovenija ni moja domovina? Mislim, da to niti ni tako pomembno, saj sem tu že celih 6 let. (prihajam iz Ukrajine) Če povzamem - poskušam ustvariti boljše življenje zase in ostale dijake. Hvala za Vašo pozornost.