Pozdravljeni,
sem 20. letno dekle, ki gre tretjič probat delat izpit za avto.
Priznati moram, da me je sram in se počutim nesposobno. Veliko mojih prijateljev in kolegov je glavno vožnjo naredilo v prvo, meni pa je dvakrat spodletelo in tudi sedaj za naprej nimam ravno dobrega občutka.
Avta ne vozim rada, v njem se enostavno počutim nesamozavestno, do vožnje pa čutim strah in odpor. Čeprav sva z inštruktorico prevozili že vsaj 40 ur, vsakič znova dobim panični napad (težko diham, potijo se mi roke, noge se mi tresejo itd.)
Inštruktorica mi velikokrat pove, da zelo lepo vozim, zato ne razumem zakaj me je na glavni vožnji še toliko bolj strah in ob pogledu komisije "zmrznem" ter delam butaste napake, da potem ne morem opraviti izpita.
Zavedam se, da se tudi brez izpita za avto da živeti, ampak si po drugi strani zelo omejen. Problem je tudi, da tudi večina zaposlovalcev za bilokakšen poklic išče delavce z opravljeno B-kategorijo.
Včasih se res počutim obupano in ne vem kaj narediti.
Hvala za odgovor in lep pozdrav.
Uredništvo
Marjetka Gojkošek

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena.
Hvala, da si se obrnila na nas in nam zaupala svojo težavo.
Veliko stvari v naših življenjih je odvisno od naših prepričanj, ki jih imamo o nečem, od našega razmišljanja in od naših izkušenj. Naša prepričanja in misli nas vodijo v njim podobne občutke, in če so ti neprijetni ali negativni, temu ponavadi sledi temu primerno oz. podobno vedenje. Tvoja vožnja z avtom je tipični primer prej opisanega: dvakrat si padla in se s tem nehote prepričala, da si nesposobna. Začela si razmišljati o tem, da so ga vsi že naredili, ti pa ga itak ne boš, saj ti to itak ne gre in si že dvakrat dokazala, da si slaba voznica (to je tvoje razmišljanje, ne dejstvo). To vodi v občutke sramu in strahu, pa tudi v panične napade. Slednje vodi v zamrznitev in posledično slabšo vožnjo z napakami, saj nisi sproščena in imaš v mislih, da ne znaš in da boš padla. To se potem tudi zgodi (zaradi vsega prej naštetega).
Kot ti je inštruktorica rekla, ti zelo lepo voziš, problem nastane samo pri glavni vožnji in pred komisijo, ker takrat razmišljaš, kako ti ne gre in kako si nesposobna. Vožnja z napakami je direktno povezana s tem tvojim mišljenjem, saj sicer nimaš težav z vožnjo (samo pri glavni ga imaš, ker samo takrat tako razmišljaš). Tukaj ti toplo priporočam, da spremeniš svoje razmišljanje okrog vožnje in komisije. Zavedam se, da to ni lahko in da ne gre čez noč, je pa mogoče, in zelo verjetno je, da boš naslednjič izpit naredila. Ni problem v tvoji vožnji, ampak v tvojem razmišljanju o tem.
Kako torej spremeniti te misli? Tako da najdeš konkretne dokaze o svoji vožnji, pa ne samo neprijetne, ko ti je spodletelo, ampak tudi pozitivne. Namesto, da se fokusiraš na 2 spodletela poskusa, razmisli o tem, ali bi ti inštruktorica rekla, da dobro voziš, če ne bi. Ali bi prišla do glavne vožnje, če bi inštruktorica mislila, da ne voziš dovolj dobro in da si nevarna za promet? Njene besede so torej bolj realne kot pa tvoje misli, ki temeljijo zgolj na strahu.
Drugič: kako lahko preusmeriš misli glede komisije? Ali si lahko malce bolj lahkotno rečeš, da je komisija pač tu, ker morajo biti, ne zato, da te spet vržejo? Zmrzneš namreč zato, ker razmišljaš o tem, koliko napak boš naredila in da bodo spet mislili, da si nesposobna, ti pa si lahko to olajšaš tako, da si med vožnjo govoriš, da to zmoreš, da vozit že znaš in da boš tokrat uspela. Vse je v glavi in tem, kako se pogovarjaš sama s sabo (prijazno in potrpežljivo, ali pa kritizirajoče, polna dvomov sama vase).
Tretjič: če opaziš, da se kljub trudu, da bi preusmerila misli in jih zamenjala z bolj spodbujajočimi in pozitivnimi začneš počutiti zelo neprijetno, svojo pozornost usmeri na dihanje. To se velikokrat sliši zelo banalno, v resnici pa zelo pomaga pri tesnobi in preprečuje, da bi se panični napadi sploh razvili. Zakaj? Zato, ker se možgani ne morejo fokusirati na 2 stvari hkrati. To pomeni, da poskusi globoko dihati (trebušno dihanje, več o tem lahko pogledaš na spletu), spremljati dih, kar bo upočasnilo dihanje, srčni utrip, pa tudi nemirne misli. Če želiš, lahko to vadiš že prej doma. Bistvo je, da se skozi takšno dihanje vsaj malo pomiriš, pomirjena pa boš lažje vozila, saj ne boš razmišljala o vseh mogočih neuspehih in napakah, za katere misliš, da jih boš naredila med vožnjo.
Torej, če zdaj vse skupaj malo povzameva: izredno pomembno je, da spremeniš svoj notranji dialog, kjer se ne boš toliko kritizirala in dvomila vase, ampak se spodbujala in si govorila, da zmoreš. Pomembno je, da na komisijo in na glavno vožnjo ne gledaš kot na bav bav oz. neko katastrofo, na kateri boš pogorela, ampak da si rečeš, da je to pač pogoj za izpit, da se boš potrudila po najboljših močeh in poskusila na situacijo pogledati malo bolj lahkotno in predvsem manj katastrofalno. Za na konec pa boš poskušala umiriti svoje misli z dihanjem (ali preusmerjanjem pozornosti), tako da boš malo umirila telo, možgane, hkrati pa tudi miselni tok, ki ti ponavadi govori, da ne zmoreš in da si nesposobna. Zapomni si, da zmoreš in da si sposobna, kar ti je inštruktorica tudi že dala vedeti ????
Želim ti vse dobro, pa verjamem, da boš naslednjič imela izpit že v roki ???? pa srečno!
Marjetka Gojkošek, mag. psihologije
Lo
Lolipoli
Zdravo,
nasvet ki sem ga pred kratkim prejela je da si v stresnih situacijah (testi, izpiti...) pomagas tako, da pomislis na osebo ki te pomirja (lahko je stars, prijatelj, brat/sestra, celebrity...) skratka kdorkoli ob katerem se pocutis comfortable. Ko si na izpitu si predstavljaj da je ta oseba zraven, predstavljaj si da te miri, da je stabo in da v tem nisi sama. Probaj se sprostit kolikor se da narest par globokih udihov in razmisljaj o tej osebi, ki namesto instruktorja voznje sedi v sedezu poleg tebe. Glavo gor super ti bo slo :)) sploh pa vredu je ce pades glavno je samo to da se poberes in gres dalje. Srecno na izpitu :)))