Če se prijavi anonimno rursu, da nekdo dela na črno, moraš biti polnoleten? Kaj točno se bo sploh zgodilo, če prijaviš?
pr
proizvod javnega šolstva
Z "rurs" misliš FURS?
Eeeee, pa kako da kažem, če prijaviš anonimno, potem bodo bolj težko vedeli, kdo je sploh prijavil, kaj šele tvojo starost. Ali se morda motim?
Pa še odgovor. Če so pristojni za to, bodo ocenili, koliko je tvoja anonimna prijava sploh resna, in po možnosti preverili obtožbo, kar niti ne bo posebej težko, ker imajo dacarji takšna neomejena poobastila za šnjofanje vse povprek, da bi jim zavidali celo pri Stasiju (t.j. "Udba" v ranjki DDR). In če bodo pri "grešniku" kaj našli, ga bodo že oglobili v skladu z zakonom.
Ar
Arči
Zakon o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno (uradna oznaka trenutno veljavnega zakona: ZPDZC-1) določa, da je delo na črno prepovedano. Zakon določa, ob izpolnjevanju nekaterih pogojev, izjeme, ki niso delo na črno. To je n. pr. nujno delo, soseska pomoč, sorodstvena pomoč, prostovoljsko dobrodelno delo. Zakon določa točno katera so ta dela, ob izpolnjevanju pogoja, da se dela opravljajo brezplačno.
Nadzor nad delom na črno opravlja več organov: Finančna uprava Republike Slovenije (FURS, ne rurs), Tržni inšpektorat Republike Slovenije (TIRS) in Inšpektorat Republike Slovenije za delo (IRSD),
Na tem mestu je nemogoče napovedati, kaj se bo zgodilo, če prijaviš delo na črno. O tem bo odločal eden od zgoraj navedenih organov.
Kazenske določbe zakona določajo globe za opravljanje dela na črno. Ta trenutek na pamet ne vem koliko je zagrožena najvišja kazen. Če se prav spominjam nad 20 000 EUR. Najvišja.
Nikjer ni navedeno, da mora biti prijavitelj polnoletna oseba. Saj v prijavi navedeš samo podatek o osebi (in morebitnem delodajalcu), ki delo domnevno opravlja na črno, ne navedeš pa nobenega podatka o sebi (ime, priimek, spol, starost, zaposlitev ...)
Ar
Arči
Želim samo komentirati izjavo, ki jo je navedel Proizvod javnega šolstva. Napisal je, da "imajo dacarji takšna neomejena pooblastila za šnofanje vsepovsod" in potem njihova pooblastila primerjal z vzhodno nemško obveščevalno službo.
Oboje je skrajno neresno. Ker je "to sem jaz" resna spletna svtovalnica si zasluži tudi resne komentarje. Finančna uprava nima neomejenih pooblastil, vsa njena pooblastila so predpisana in objavljena v veljavnih predpisih. Vse kar koli bi počeli izven tega je zloraba pooblastil in kaznivo.
Še bolj neresno pa je primerjati FURS z eno izmed najbolj represivnih obveščevalnih agencij na svetu (Stasi).
Saj razumem pisca, da je s svojim pisanjem hotel biti duhovit, dosegel pa je prav nasprotno od tega.
In na koncu, ne pišem zato ker sem morda zaposlen na FURS-u ali imam koga bližnjega zaposlenega na tem organu, gre samo za to, da me takšno neresno pisanje moti. Pa brez zamere.
Uredništvo
Tadej Jezernik

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen-a,
večinski nadzor nad zaposlovanjem na črno vrši Finančna uprava Republike Slovenije (v nadaljevanju FURS), glede dela na črno pa Tržni inšpektorat Republike Slovenije (TIRS) in FURS.
V prvem delu tvojega vprašanja odgovarjam glede starostne omejitve. Izrecnega določila glede splošne starostne omejitve, ki bi omejevala pravico do podaje (ne)anonimne prijave prekrškovnemu organu ni. Kljub temu je FURS kot prekrškovni organ dolžan upoštevati drugo in tretjo točko 46. člena in prvo točko 47. člena Zakona o splošnem upravnem postopku(Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 105/06 – ZUS-1,126/07, 65/08, 8/10, 82/13, 175/20 – ZIUOPDVE in 3/22 – ZDeb, v nadaljevanju:ZUP). V omenjenih določilih je določeno, da mora udeleženec v upravnem postopku izpolnjevati tri pogoje in sicer kumulativno: a) biti pravno sposobna stranka, b)imeti opravilno/procesno sposobnost in c) ustrezati pogojem stvar ne legitimacije.
Ker fizična oseba procesno sposobnost pridobi šele s polnoletnostjo, mladoletnika pred upravnim organom, oziroma v upravnem postopku zastopajo zakoniti zastopniki (starši, posvojitelji). Navedeno pa velja, tudi za prekrškovne in inšpekcijske organe, kadar ti vodijo prekrškovne in inšpekcijske postopke, saj kot sem že omenil, so dolžni upoštevati tudi določila ZUP-a. Organ, ki vodi postopek mora na izpolnjevanje omenjenih pogojev paziti ves čas teka postopka in to po uradni dolžnosti.
Izpostavljam, da je pri anonimni prijavi pomembno, da anonimni prijavitelj izkaže čim več dokazov, ki organu omogočajo uvedbo prekrškovnega, oziroma inšpekcijskega postopka. Pooblaščena uradna oseba organa pa se odloči, ali bo na podlagi anonimne prijave in priložene materije uvedla nadzor nad fizičnim, oziroma pravnim subjektom. Zgolj podaja prijave, organa še ne zavezuje k temu, da dejansko tudi uvede in izvede nadzor.
Poudarjam še, da se velikokrat zgodi, da anonimni prijavitelj ne izkaže dovolj dokazov za uvedbo postopka zoper kršitelja, organ pa zaradi anonimnosti nima možnosti, da bi prijavitelja kontaktiral v primeru dodatnih vprašanj.
Lepo te pozdravljam.
Tadej Jezernik, dipl. upravnih ved
Ar
Arči
Če dovolite bi dopolnil gospoda Tadeja, glede njegovih navedb v odgovoru.
Drži kar navaja gospod Tadej v zvezi z Zakonom o upravnem postopku in glede tega kdo je lahko udeleženec upravnega postopka.
Vendar zgoraj Ruhbmd zanima ali mora biti prijavitelj, ki želi uvedbo inšpekcijskega postopka polnoletna oseba. Trdim, da ne, ne glede na to, da to ni nikjer navedeno. Trdim, da tudi če organ ve, da je predlog za uvedbo podala mladoletna oseba, mora organ uvesti postopek. Veliko se v zadnjem času piše o nasilju v osnovnih šolah. Pravico podati prijavo ima vsak osnovnošolec, za katere pa vemo, da niso polnoletni. In policija bo pričela in tudi mora, s postopkom utemeljenosti prijave.
V inšpekcijskem postopku, ki se prične po uradni dolžnosti, potem ko prijavitelj želi doseči uvedbo inšpekcijskega postopka, vlagatelj pobude, prijave ali sporočila, glede na določila zakona o inšpekcijskem nadzoru, nima položaja stranke v postopku. Torej za prijavitelja zahteve o uvedbi inšpekcijskega postopka v nobenem primeru ne veljajo pogoji, ki jih določa ZUP za udeležence upravnega postopka in jih gospod Tadej našteva. Saj, kot že navedeno, prijavitelj sploh ni stranka postopka. Inšpekcijski postopek se namreč vedno po prejemu prijave začne po uradni dolžnosti.
Prijavitelju postopka se v inšpekcijskem postopku lahko in če to zahteva, prizna le status stranskega udeleženca postopka, če prijavitelj dokaže in izkaže pravni interes za udeležbo v postopku.
Gospod Tadej navaja, da velikokrat anonimni priavitelj ne izkaže dovolj dokazov za uvedbo postopka. In tu se mi zdi, da organ potem naredi premalo, da bi do teh podatkov prišel sam. Običajno je najlaže vse skupaj zavreči z obrazložitvijo, da ni bilo dokazov za uvedbo postopka. Sam organ pa se tudi ni (ne vedno) dovolj potrudil da bi do podatkov prišel.
Bom končal, smo že izven vprašanja, ki ga je postavil(a) Ruhmbd.
Ar
Arči
Upam, da ne bom preveč dolgočasen, če napišem še eno pripombo. Potem pa obljubim, se ne bom več oglašal.
V prejšnjem odgovoru sem pozabil napisati svojo pripombo glede zakonov, ki jih citira gospod Tadej.
Omenjen je Zakon o splošnem upravnem postopku (ZUP) za katerega bi samo pogojno lahko rekli, da ga je mogoče uporabiti v postopku inšpekcijskega nadzora, nadalje gospod Tadej omenja Zakon o debirokratizaciji (ZDeb), ki je bil sprejet z namenom izboljšanja učinkovitosti javne uprave ter zakon o interventnih ukrepih za omilitev posledic drugega vala epidemije Covid-19 (ZIUOPDVE), ki pa jesprejet zaradi omilitve posledic drugega vala Covid-19, Omenjem pa je bil tudi Zakon o upravnem sporu (ZUS), ki pa se uporablja v primeru ko stranka ne soglaša z dokončno upravno odločbo in vloži tožbo pred Upravno sodišče.
Vsi omenjeni zakoni niso v nikakršni zvezi s vprašanjem Ruhmbd. Je pa seveda mogoče tudi prav, da se ve da takšni zakoni obstajajo.
Ru
Ruhbmd
Po mojem se ne bo zgodilo nič? Ker že vsak 3.slovenec dela nekaj na črno in pri nas se dojema da se s tem ljudje pač znajdejo za preživetje? In tudi kako pa bos dokazal, da nekdo npr.opravlja vrtna opravila brez zaposlitve, sp. Brez računov v zameno za gotovino? Razen mogoče s kakimi videoposnetki, ampak potem se da na podlagi tega ugotoviti identiteto tistega, ki je prijavil?