Zdravo,
stara sem sedemnajst in sem zadnji dve leti bila zaljubljena v sošolca. To sem mu pred enim tednom tudi povedala, a sem mu rekla da čustva niso več tako močna in me najino prijateljstvo ne obremenjuje. Sam ima veliko skrbi, ki ga zelo bremenijo in mi jih (običajno) zaupa. Všeč mi je ideja, da sem mu v oporo, najin odnos pa je precej enostranski, največkrat sem v vlogi poslušalca in me to niti ne moti. Zdaj ima punco, a s svojimi težavami še vedno velikokrat pride k meni. Trudim se ga spodbujati, da bi punci zaupal več kot ji zdaj a pravi, da je noče obremenjevati. Hkrati pa s tem obremenjuje mene. Res ga imam rada in mi najino prijateljstvo zelo veliko pomeni, a zadnje čase opažam, da se obremenjujem z njegovimi skrbmi. Zanima me, če obstaja kakšna pot, kjer najin odnos ne po trpel a ne bom trpela tudi sama.
Upam da je vprašanje razumljivo. Že vnaprej hvala in lep pozdrav,
Mirage
• Uredništvo
Živa Pirc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Mirage,
napisala si, da imaš prijatelja, ki ima v zadnjem času veliko skrbi in ti je zanj mar, hkrati pa opažaš, da vajin odnos trenutno ni povsem uravnotežen in da te je pričel čustveno obremenjevati.
Ko smo nekomu v oporo, še posebej osebi, do katere smo imeli ali še imamo čustva, se lahko hitro zgodi, da prevzamemo preveč njegovega bremena. To, da te njegove skrbi začnejo obremenjevati, je odziv, ki je popolnoma razumljiv glede na situacijo. To ne pomeni, da si manj dobra prijateljica, ali da moraš nositi njegove težave namesto njega.
Napisala si tudi, da ima on punco. To ne pomeni, da se moraš umakniti iz njegovega življenja, pomeni pa, da je zdravo, da del čustvene bližine in razbremenjevanja prenese v ta odnos. Če tega ne počne, se lahko nehote ustvari dinamika, kjer si ti njegova glavna čustvena opora, kar pa zate ni pravično in dolgoročno ni zdravo – ne zate ne za njegov partnerski odnos.
Smiselna pot naprej obstaja, vendar vključuje postavljanje nežnih, a jasnih mej. Lahko mu npr. poveš, da ti je pomemben in da mu želiš stati ob strani, hkrati pa opažaš, da te včasih njegove težave začnejo preveč obremenjevati. S tem ne zavračaš njega, ampak skrbiš zase. Hkrati ga lahko še naprej spodbujaš, da težave zaupa svoji punci ali še komu drugemu, npr. strokovnjaku (brezplačno društvo Posvet, Tom telefon), da ne ostajaš edina oseba, ki nosi ta del njegovega sveta.
Pomembno vprašanje zate je tudi, koliko so tvoja čustva res umirjena. Včasih si želimo verjeti, da smo šli naprej, a nas ravno takšni odnosi znova čustveno vpletejo. Odnos lahko ostane, vendar v bolj uravnoteženi obliki, kjer nisi samo poslušalka, ampak tudi nekdo, ki ima pravico reči "zdaj pa tega ne zmorem" ali "potrebujem malo prostora".
Želim ti vse dobro.
Živa Pirc, mag. psihologije