Stara sem 13, imam prijateljico, ki ima 15 let in se poznava že kar nekaj časa. V svojem življenju ima tudi družinske težave. Ima ločene starše, živi pri očetu, ki je nezrel in jo slabo vzgaja in je vsake toliko tudi pride domov pijan, z mamo pa ima moja prijateljica manj stikov. Hodi v 9. razred in je že imela fanta, spolni odnos,... in kadila je približno 9 mesecev in poskusila je tudi vejpat. Povedala mi je in sem se celo noč z njo temeljito pogovarjala zakaj tega ne sme nikoli več tega narediti in obljubila mi je da ne bo kadila in vejpala nikoli več. Vendar si je vejp kupila in je za to povedala samo meni. Vedno si midve vse poveva, sva zaupnici, ampak vem da to da si ga je kupila oziroma dobila od prijateljev ni prav. Naj podrem njeno zaupanje ali naj povem odrasli osebi ki bi lahko moji prijateljici pomagala?
Res ne vem kaj naj naredim in strah me je zanjo, zelo zelo strah.
Hvala za kakršenkoli odgovor
Ma
Mancika
Hej❤️
lepo, da skrbis za tvojo prijateljico, enako je z mojo sestro in z bratom. Obadva sta starejsa od 18 ampak zelo redno pisita in vejpata. Vem da sta stara dovolj, ampak me ie vseeno zelo strah. Vem da ti nisem pomagala, ampak bi ti rada le povedala, da sva na istem in skupaj v tem.Lepo bodi!
Mancika❤️Citiraj
Uredništvo
Tina Rezar

Odgovor svetovalke:
Spoštovano dekle,
hvala za tvoje sporočilo in opis prijateljičine situacije, za katero izražaš posebno skrb. Opisuješ, da sta zaupnici in da si vse povesta in hkrati opažaš, da ima to dekle doma težje družinske razmere (ločeni starši, prisotnost alkohola, redki stiki z mamo). Verjamem, da te za njo zelo skrbi, zato si se po ponovnem poskusu njenega kajenja z njo temeljito pogovarjala celo noč. To je res zelo prijazno s tvoje strani – takšno prijateljico bi si vsakdo želel. Prav sklepaš, vsako kajenje je škodljivo, saj z njim v telo vnašamo snovi, ki so telesu tuje in jih ne potrebuje ter ga lahko okvarijo. Nikotin spada med snovi z velikim potencialom za razvoj zasvojenosti. Morda bi svoji prijateljici še enkrat na lep način poskušala povedati, da cigareta vsebuje več kot 7000 različnih snovi, več kot 40 je takšnih, ki povzročajo raka. Nova oblika kajenja, kot je »vejpanje« je prav tako zelo škodljiva, saj vsebuje še druge aditive kot so razne arome in podobno, torej ni varnega tobačnega izdelka in ni varnega načina kajenja.
Odkrito ji povej, da te je iskreno strah, da bi si s kajenjem škodovala. Ponudi ji pomoč pri izdelavi načrta prenehanja, npr. »Kaj lahko storiš, ko boš pomislila, da bi ponovno vejpala?« in skupaj raziščita alternativne oblike – mogoče s pomočjo slamice, bobi palčk, še učinkovitejša pa je telesna aktivnost (sprehodi, tek, počepi, joga, skratka kakršnakoli oblika fizične dejavnosti). Poskusi jo spodbuditi v tej smeri, sicer ji povej, da boš morala o tem obvestiti eno izmed odraslih oseb, da ji bodo lahko pomagali pri prenehanju. Pri tem poudari, da ne gre za izdajo vajinega zaupanja, temveč za pristno skrb za njo in njeno zdravje.
Želim ti vse dobro, poguma in uspeha pri pomoči tvoji prijateljici.
V kolikor boš potrebovala še kakšno dodatno podporo, se kar ponovno oglasi.
Prijazen pozdrav,
Tina Rezar, mag. prof. pedagogike in nemščine in mag. zakonskih in družinskih študij