Pozdravljeni, prosila bi za vaše misli, pogled na mojo situacijo, s katero se vedno pogosteje spopadam v zadnjih mesecih. Vse misli sem zbrala v sestavku spodaj in zelo bi bila vesela vsakršnekoli pomoči, predlogov, pri soočanjem z (čemur bi jaz rekla) pretiranim samozavedanjem. Najlepša hvala za odgovor.
Zase ne bi rekla, da sem človek, ki bi se spopadal z nizko samopodobo oz. dvomi v samega sebe. (Kljub temu da sem mnjenja, da je gotovost sovražnik rasti). Stojim za svojimi vrednotami, prepričanji in moralno/etičnimi odločitvami in jih rada zagovarjam ter podprem s stabilnimi argumenti. Na to sem ponosna. Kakorkoli, predvsem zadnje čase se mi zdi, da je moje samozavedanje (self-awareness) na “vrhuncu”, kar mi onemogoča uživanje življenja v trenutku in prepustitev se čustvom. Svoja čustva in občutja pogosto intelektualiziram oz. z drugimi besedami, jih obravnavam, na intelektualni ravni, ločeno od dejanskega doživljanja. Konstantno se trudim razumeti in analizarati svoja čustva, brez konkretne močne čustvene povezave na določeno situacijo, reakcijo, osebo…S tem se na nek način distanciram od čustev, predvidevam da zaradi strahu pred posledicami, ki bi lahko sledile ob stiku s temi čustvi (glede na prejšnje vzorce čustveno zlorabljajočih odnosov, obdobij depresije, nizke samopodobe).
To pretirano samozavedanje mi (po mojem mnenju) omejuje stik s čustvi, ki jih težko resnično prepoznam. Vedno iščem nove razloge zakaj se tako počutim, kako bi se morala počutiti, kako me dojema okolica ter kako dojemam samo sebe, kar mi onemogoča prepoznavo pristnih čustev, ki se pojavljajo v meni. Večino časa sledim občutku, mišljenju, kako bi se morala počutiti, kar v meni zbuja močan občutek krivde in neiskrenosti do sebe ter drugih. Kljub strahu, si želim navezavati pristne, iskrene odnose, ki ne bi temeljili na vzročno - posledičnem razmišljanju, saj bi tako lahko hkrati čutila tudi manj občutka krivde (da moja čustva niso dovolj močna, pristna), ki me konstanto spremlja in nastopa kot velik stresor.
Uredništvo
Ajda Busija-Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Vesela sem, da si mi pisala. Kar opisuješ, je obrambni mehanizem, ki ga poimenujemo racionalizacija ali intektualizacija. Kot si sama opisala, poskušaš neprestano razložiti svoja čustva, odzive in vedenje na logičen način. Obrambne mehanizme uporabljamo prav zaradi namena distanciranja od čustev, zaradi strahu pred močnimi ali neprijetnimi čustvi. Racionalizacija te obvaruje pred tesnobo, občutji konfliktnosti in drugimi negativnimi situacijami. Če uporabljena redko, je lahko racionalizacija pravzaprav adaptivni odziv na težke čustvene situacije, seveda pa postane manj funkcionalna, če jo ta obrambni odziv uporabljamo pogosto in v večini situacij.
Glede na omenjena težka obdobja v tvojem življenju, omenila si depresivnost, nizko samopodobo in odnosno zlorabo, je možno, da si v takih obdobjih, ker so bila čustva premočna ali preveč neprijetna, razvila tak obrambni odziv. Ta obrambni odziv je postal tvoj "vzorec vedenja", ki se je ohranil kljub spremembi prvotne situacije - zdaj pišeš, da si zadovoljna s sabo.
Da stopiš v stik s svojimi čustvi, bi ti priporočala kakšno izmed tehnik čuječnosti. Si vedela, da lahko čustva prepoznaš tudi po svojem telesnem odzivu? Na primer strah lahko prepoznaš po hitrejšem bitju srca, potenju, tresenju rok? Podobno lahko prepoznaš tudi jezo, in sicer po napetih obraznih mišicah in hitrem dihanju, ter druga bolj prijetna čustva. Lahko pobrskaš po spletu, kako prepoznati čustva na telesnem nivoju.
Pomembno je, da si pri sebi racionalizacijo prepoznala, to je že prvi korak k spremembi. Naslednji je, da spremeniš vzorec vedenja tako, da take misli ustaviš in se namesto na svoje misli in analizo situacije osredotočiš na svoje telo, na svoje dihanje in počutje. Preko svojega telesa se lahko ponovno naučiš prepoznavati svoja čustva in poskusiti zdržati z njimi. Da boš lahko zdržala z negativnimi čustvi, jih poskusi le opazovati kot da so oblak na nebu, ki potuje mimo. Brez pojasnjevanja, brez obsojanja, brez vprašanj. Samo opazuješ jih take, kot so. Jim lahko določiš barvo, vonj, se premikajo hitro? To je le ena izmed vaj, s katero boš lažje sprejela svoja čustva in jih opazovala.
Upam, da ti je moj odgovor pomagal. Z veseljem ti odgovorim še na kakšno bolj specifično vprašanje, le piši mi.
Lepe praznike ti želim,
Ajda Busija-Novak, mag. psihologije