Pozdravljeni!
Trenutno sem v stiski in ne vem kaj bi. Rada bi se prešolala na drugo šolo. V stari šoli se ne počutim dobro. Ne doživljam nasilja, samo res se sekiram zaradi ocen. Če je manj od pet, sem se pripravljena ubiti. To se vleče že več približno 2 leti in res ne morem več. Izžeta sem. Izgorela. Občutek imam, da učitelji zahtevajo preveč od mene. Preprosto se ne morem več nahajati tam. Ta kraj me spominja samo na živčne zlome, ponižanje in sram. Zdi se mi, da bi mi mogoče pomagalo "začeti z novega lista", razumete? Da bi se mogoče bolj sprostila, če me nihče ne bi poznal in bi jim bilo vseeno zame. Kako naj se naučim sprejemati poraze in si ne gnati vsega preveč k srcu? Zakaj sem tako šibka in občutljiva, kako lahko ostali mirno prenašajo pritisk? To bo moja najboljša ali najslabša odločitev v življenju. 1. Če se prešolam tja, ne bo poti nazaj. 2. Kaj pa če bo tam še slabše? Kaj če bodo učitelji ali sošolci grozni? Kaj če se ne bom vklopila? Mimogrede: imate kakšne nasvete, kako se vklopiti? Jaz sem namreč sramežljiv in introvertiran tip človeka in mi je to težko. 3. Prizadela bom svoje stare prijateljice. Rada bi še naprej kontaktirala z njimi. Strah me je, da me bodo zasovražile in pozabile name. Kaj pa naj jim rečem? Zagotovo bodo zahtevale pojasnilo. Imate kakšno idejo, kaj bi jim rekla, da bo zvenelo kot tehten razlog? Resnico bi raje zadržala zase. 3. Kako naj naredim dober prvi vtis?
Prosim za čim bolj podroben odgovor in, da mi odgovorite čim prej, saj moram odločitev sprejeti v nekaj dnevih. Najlepša hvala!
Uredništvo
Barbara Možina

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala, ker si delila tako iskreno in pogumno sporočilo. Jasno je, da te to močno obremenjuje. Najprej - ker omenjaš misli o samopoškodovanju / samomoru, je to potrebno vzeti zelo resno. Če se počutiš, kot da bi si lahko naredila škodo, takoj poišči pomoč! Lahko pokličeš:
112 — nujna pomoč (če grozi neposredna nevarnost), TOM telefon za otroke in mladostnike - 116 111, Klic v duševni stiski (Univerzitetna psihiatrična klinika) - 01 520 99 00.
Če razmišljaš o prešolanju - pogovori se z zaupanja vredno odraslo osebo (starši, razrednik, svetovalni delavec v šoli). Povej, da si v stiski in da si želiš prešolanja. Pomagali ti bodo s postopkom in te usmerili k osebam, ki ti lahko pomagajo. Kontaktiraj tajništvo oziroma svetovalno službo šole, kamor se želiš prepisati in povprašaj če imajo še prostor in če potrebuješ kakšne posebne pogoje.
Kako oceniti, ali je prešolanje res prava poteza? Naredi preprosto tabelo in seznam razlogov ZA in PROTI (kaj bi se spremenilo v tvojem vsakdanu, kaj izgubiš, kaj pridobiš). Vprašaj se: ali je glavni vzrok za tvojo stisko dinamika v tej šoli ali so težave bolj vezane na to, kako se odzivaš na pritisk (ali oboje)? Če je težava pritisk zaradi lastnih pričakovanj, lahko hkrati z menjanjem okolja začneš delati na strategijah obvladovanja stresa.
Začni s strategijami, da se boš naučila sprejemati poraze in zmanjšati perfekcionizem. Poskusi spreminjanje misli. Ko torej pomisliš na to, da če imaš manj kot pet nisi vredna, si zavestno reči nekaj v smislu: Ni mi všeč, če imam slabšo oceno. Ampak dala sem vse od sebe in slaba ocena ne pomeni, da sem brez vrednosti, oceno lahko popravim. Takšno spreminjanje misli rabi čas in vztrajnost, na začetku si ne boš verjela, potem pa boš tako razmišljanje ponotranjila. Postavi si bolj realistične cilje. ''Popolno'' zamenjaj z ''dovolj dobro''. Vodi si dnevnik dosežkov – vsak dan napiši vsaj eno stvar, ki si jo naredila dobro (tudi če je majhna). Poišči si pomoč svetovalca ali terapevta, ki te bo lahko opremil še s kakšno strategijo.
Starim prijateljicam povej iskreno, da se želiš prepisati, ker se ne počutiš dobro na šoli, ne rabiš razkrivati podrobnosti. Povej jim, da bi rada ostala v stiku in ohranila odnos.
Predlogi kako se vklopiti v novi šoli : Poišči eno dejavnost, ki te zanima (klub, interesna skupina, šport) — skupni interes olajša prve pogovore. Uporabi preproste stavke: »Kje si kupila torbo?«, »Si že delala to nalogo?«, »Kaj rada počneš v prostem času?« Ljudje se radi odzovejo, če jih nekaj vprašaš.
Želim ti vse dobro, če pa potrebuješ še kakšen nasvet, sem ti na voljo.
Barbara Možina, mag. prof. pedagogike