Zdravo,
zanima me, kako se naučiti prepoznavati čustva. Velikokrat v situaciji nevem ali sem žalosten, razočaran, jezen... in posledično narobe reagiram oz bi lahko bolje, če bi čutil "pravo" čustvo v "pravi" situaciji. Npr. včasih sem v jezi impulziven in naredim ali rečem nekaj, kar ni dobro in potem to obžalujem. Če bi prej zaznal, da sem jezen, bi lahko bolje rešil situacijo. Če pa sem npr. v neki situaciji in me nekdo užali, čustim žalost in dobim občutek, da sem žrtev in se ne postavim zase in me kakšne besede bremenijo še tedne po tem...
Uredništvo
Anja Knez

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen, »cudn«,
vesela sem, da si se z vprašanjem in svojim razmišljanjem obrnil name. Najprej pa se ti opravičujem, ker si na moj odgovor čakal nekoliko dlje časa.
Če te prav razumem, se tvoj zapis nanaša na čustva – natančneje na prepoznavanje in izražanje čustev. Kot si zapisal, pogosto ne veš, kakšno čustvo v dani situaciji občutiš in meniš, da se v posameznih situacijah na čustvo, ki ga občutiš, ne odzoveš pravilno. Imam prav?
Veš, čustva, ki naj bi jih ljudje v posameznih situacijah občutili, niso določena. Namreč vsak od nas lahko v isti situaciji občuti drugačno čustvo. Če podam primer: nekdo, ki je užaljen zaradi krivičnega obtoževanja, se lahko čuti zelo žalostnega, medtem ko se bo morda nekdo drug na krivično obtoževanje odzval z nasmehom, saj bo vedel, da gre za krivico. Zato ne moremo reči, da obstajajo »prava čustva« v »pravih situacijah«, kot si sam zapisal. Vsekakor pa je pomembno, da svoja čustva, kot tudi čustva drugih, zmoremo prepoznati in jih na ustrezen ter sprejemljiv način izraziti. Tako, na primer, ni nič narobe, če občutimo jezo, pomembno pa je, da jo na sprejemljiv način zmoremo izraziti. Namreč čustva ne delimo na dobra (ki jih smemo čutiti) in slaba (ki jih ne bi smeli čutiti), temveč na prijetna in manj prijetna.
Kot si zapisal, se zavedaš, da v določenih situacijah ne reagira ustrezno in bi se želel odzvati drugače. Lahko razumem tvoje občutke in pohvalno je, da se tega zavedaš in da si želiš to spremeniti. Pomembno pa je tudi vedeti, da je že vsakdo izmed nas kdaj reagiral na način, za katerega je kasneje spoznal, da ni ustrezen in ga obžaloval. A kot sem že zapisala, zelo pomembno se je tega zavedati in imeti željo to spremeniti.
Za ustrezno reagiranje v vsaki situaciji je pomembno, da najprej pri sebi preverimo, kako se počutimo in kaj takrat občutimo. Pomembno je, da se potrudimo ostati mirni in o svoji nadaljnji reakciji premisliti. Dobro je, če zmoremo svoje čustvo takrat tudi ubesediti, ubeseditev čustev pa nam bo tudi pomagala, da se sprva umirimo in na ustreznejši način v nadaljevanju odreagiramo (npr. Počutim se jeznega, ker…). Za lažje prepoznavanje čustev pa je dobro tudi, da razmisliš o situacijah, v katerih si doživel posamezno čustvo (npr. v katerih situacijah si bil jezen/vesel/žalosten, …). Za zaključek pa bi želela dodati še to, da je občutenje čustev močno povezano tudi z našo naravo in osebnostjo, saj smo si ljudje različni in iz tega tudi izhaja, zakaj čustva različno občutimo in jih tudi različno prepoznavamo.
Verjamem vate in v tvoje nadaljnje poglabljanje ter spoznavanje sebe. Želim ti vse dobro in te lepo pozdravljam,
Anja Knez, mag. psihologije