Pozdravljeni.
Obiskujem prvi letnik Gimnazije Poljane. Določene stvari pri pouku so mi zelo všeč, vendar je šola zame zelo težka. Že celo šolsko leto se lovim, ne počutim se najbolje. Psihično in fizično sem na tleh. Pridejo sicer svetli trenutki, vendar se mi zdi da ne trajajo dolgo.
Že večkrat sem pomilsila na prepis. Prepisala bi se na vegovo gimnazijo. Mogoče celo na program računalničarja ampak me pri tem skrbi zamujena snov, ki me zanima ampak vem o strokovnih predmetih računalništva bolj malo.
Tega koraka me je strah. ne vem če si to sploh zares želim. Ne vem niti kako se tega lotiti, do kdaj je prepis sploh možen in kakšni so pogoji za to.
Prosim za kakšen nasvet.
Hvala
Uredništvo
Nives Laul

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena.
V odgovoru bom izhajala iz izkušenj, ki jih imam pri delu z dijaki na šoli, ki izvaja tako gimnazijski kot srednješolski strokoni program. Gimnazija je najzahtevnejši srednješolski program, to je dejstvo. Od večine dijakov zahteva, da večino prostega časa namenijo učenju, a to ne pomeni, da so zato vsi po vrsti zelo uspešni. Ko nekdo vso svojo energijo in čas vlaga v nekaj, a rezultati niso temu primerni, postane motivacija za delo problem in to je razumljivo. Ko se o tem v živo pogovarjam z dijaki, ki razmišljajo o prepisu, jih med drugim vprašam, kje vidijo svoje poklicne oz. karierne cilje. Potem pretresemo, kakšne so opcije, da jih dosežejo: so dosegljivi le s splošno maturo, jih je mogoče doseči tudi preko končanja strokovnega programa ali preko vpisa na drugo stopnjo študija po končani prvi stopnji ... Vprašam pa dijake seveda tudi, koliko delajo sedaj na gimnaziji, kakšne so njihove rezerve, cilji glede ocen, kakšne želje imajo glede obšolskih dejavnosti, ... Vse to bi vprašala tudi tebe, če bi govorili v živo. Tako pa ti svetujem, da o vsem tem razmisliš pri sebi in se morda o tem pogovoriš s kom doma, ki bo primeren sogovornik, ali pa s svetovalno delavko na šoli.
Kar se tiče možnosti prepisa, so te odvisne najprej od tega, ali je na šoli, kamor si želiš, prostor. To ugotoviš, če pokličeš (ti ali starši) svetovalno službo in jih vprašaš. Potem je vprašanje, do kdaj posamezna šola omogoča prepis. Bolj kot gremo proti koncu šolskega leta, manj je verjetno, da bodo to omogočali, saj se ocene počasi zaključujejo. Če gre za prepis med gimnazijami, je to še najlažje, saj je predmetnik načeloma enak. V primeru prepisa na drug program, pa bi potrebovala nadoknaditi zamujeno pri strokovnih predmetih. V primeru prepisa na računalniško bi morala nadoknaditi znanje in ocene pri strokovnih predmetih, ki pa jih je v prvem letniku še sorazmerno malo, zato je smiselno, da se prepis zgodi čim prej - tekom prvega letnika ali na prehodu iz prvega v drugi letnik; kaj bi morala opraviti ob prehodu, ti določi šola, na katero se prepisuješ, ko vidi tvoj predmetnik na prvotni šoli. Vsekakor je opravljanje ti. predmetnih izpitov ob prehodu na drug program izvedljivo in dijaki so pri tem običajno uspešni, če se odločijo, da si to res želijo. Dejstvo je, da ob prepisu iz gimnazije v strokovni program postanejo lažji temeljni predmeti, ki jih je tudi nekaj manj (številčno in glede na število ur), zato je že zato dijakom običajno lažje.
Vsekakor menim, da je za dijaka, ki mu je v gimnaziji že v prvem letniku zelo težko, do te mere, da je, kot praviš zase, psihično in fizično na tleh, smiselno resno pretehtati možnost prepisa na strokovni program. Ob tem pa se temeljito izprašati vsaj vse tisto, kar sem ti naštela zgoraj. Moje stališče je, da nobena šola ni vredna človekovega zdravja, saj je v življenju mnogo poti, ki vodijo do cilja, od katerih so nekatere bolj, druge pa manj ravne :).
Želim ti premišljeno, a pogumno odločitev, če te še kaj zanima ali ti nisem dovolj jasno odgovorila, pa se le oglasi.
Lep konec tedna ti želim,
Nives Laul, univ. dipl. psihologinja
MI
MIA2000
Pozdravljeni.
Trenutno hodim na srednjo šolo na program gimnazije in želim se prepisati v 2. letnik na drugo gimnazijo. Profesorji so mi všeč, ampak atmosfera šole mi ni. Veliko mojih sošolcev se ne uči, kar mi zniža motivacijo za učenje in dve tretjini šolskega leta sem preživela sama. Imela sem prijateljice, s katerimi sem se pogovarjala, ampak so se mi pogovori zdeli kot opravila ker so me utrujala, vedno 'kaj je bilo za dn' in 'ali lahko prepisem nekaj', saj je nisem hotela biti sama na začetku leta. Vsak dan je bilo enako-zbudila sem se, šla v šolo, imela kratke pogovore s sošolkami, prišla domov vsa utrujena, jedla, se stuširala in šla spat. Moje ocene so se znižale in prvo oc. odobje mi je bilo zelo stresno, saj sem imela veliko popravljanj. Šele pri polovici leta sem se pa začela družiti s sošolko, ki je bila odlična in prav dobra pri skoraj vseh ocenah in sva ugotovile, da imava veliko skupnega. Takrat so se mi ocene dramatično zvišale in pridobivala sem same 4 in 5. Žal to ni trajalo dolgo ker nisem dolgo vztrajala pri tem in ocene so se mi spet znižale. Tudi ta moja prijateljica se namerava prepisati in so ji že rekli na eni gim. da lahko že začne to leto. Strah me je, da me bojo zavrnili na druge gimnazije ker imam slabe ocene. Na poklicno šolo ne morem, saj starši želijo da obiskujem gim. in tudi nevem, kam bi šla in vem da mi bo žal, če se kar tako odločim za nekaj.
Vem, da zmorem in pridobim bolše ocene, samo ne vem če to lahko storim na trenutni šoli. Skrbi me, da se bo to ponovilo v 2. letniku, še bolj pa da se bo cikel nadaljeval v 3. in 4. letniku in pri maturi in da ne bom sprejeta na željeno fakulteto. Res si ne želim tega.
Se opravičujem za dolgo sporočilo, saj se mi je zdelo vse to potrebno napisati. Hvaležna bi bila za katerikoli nasvet.
Uredništvo
Nika Verbič
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Pišeš, da se zaradi neugodne klime in demotivirajočega okolja želiš prepisati na drugo gimnazijo. Zaznala si namreč, da so te odnosi s prijateljicami bolj utrudili, kot napolnili z energijo, prav tako pa si opazila tudi upad v ocenah. S svojim odgovorom ti bom skušala pomagati po svojih najboljših močeh, naj pa te že na začetku pomirim, da je prvi letnik gimnazije za veliko dijakov stresen, ravno zaradi drugačnega sistema (tako učenja, kot tudi na sploh), sklepanja novih prijateljstev…tako da vedi, da nisi sama v tem.
Najprej bi izpostavila, da se mi zdi zelo odraslo s tvoje strani, da si prepoznala to, da ti odnosi s prijateljicami niso več ugajali in da si poslušala sebe ter se odločila, da boš zamenjala družbo – to za veliko ljudi ni lahko in raje, kot da bi si priznali, da jim odnosi ne odgovarjajo, ostajajo v teh odnosih, zaradi strahu pred tem, da potem ne bi našli novih prijateljev. Tako da si res lahko ponosna nase. Prav tako se mi zdi zrelo, da si ugotovila, da ti šolsko okolje ne odgovarja najbolj oz. te ne motivira v zadostni meri.
Glede prepisa na drugo gimnazijo bi ti najprej priporočila, da na en list napišeš pluse in minuse tvoje gimnazije. Lahko si vzameš nekaj minut, se vsedeš za mizo in res premisliš, kateri bi lahko bili plusi in kateri minusi na tvoji šoli. Potem lahko narediš tudi pluse in minuse za neko drugo gimnazijo, v smislu, kateri misliš, da bi lahko bili možni plusi in minusi na drugi gimnaziji. Res je, da si omenila, da so ti sicer profesorji na tvoji gimnaziji všeč, a vsi vemo, kako pomembni so tudi vrstniki, tako da imej, pri pisanju +/-, v mislih tudi to. Spodaj si lahko zapišeš tudi morebitne dileme oz. skrbi. Zatem, ko boš to napisala, ti predlagam, da sama razmisliš, katere bi bile lahko potencialne gimnazije. Potem pa bi ti predlagala, da greš z vsem tem do vaše svetovalne delavke in jo prosiš za pomoč. Poveš ji, da si v dilemi, saj se zaradi slabšega počutja na šoli želiš prepisati, a da res ne veš, a je to sploh izvedljivo in da ne veš, kaj storiti. Svetovalna delavka ima namreč boljši pregled nad tem, kaj storiti v primeru prepisa ipd. Tako da kar pogumno, če ne drugega, te bo znala usmeriti naprej oz. ti pomagala najti alternative:).
Glede ocen pa si si že dokazala, da zmoreš, tako da mislim, da ti tudi v primeru, če se boš odločila ostati na tej šoli lahko uspe!:) Samo moraš imeti fokus in nek cilj, zakaj bi bilo dobro imeti dobre ocene. Skušaj torej najti motivacijo za učenje – pri tem ti lahko pomaga tudi zunanja motivacija, npr. to, da boš potem lahko sprejeta na željeno fakulteto; uči se zase, saj boš s sprotnim dobrim usvajanjem snovi bila bolje pripravljena na maturo…prav tako se moraš zavedati tega, da karkoli boš v tem času do mature naredila za šolo, se ti bo obrestovalo potem pri maturi oz. bolje, kot boš zdaj znala določeno snov, lažje in tudi hitreje se jo boš naučila potem tudi za maturo. Seveda pa je do mature še kar nekaj časa, tako da je zdaj v prvi vrsti pomembno, da se najprej odločiš, kje želiš nadaljevati šolanje in se spomniti na to, da si šele v prvem letniku, kar pomeni, da še iščeš svoj sistem dela za šolo. Večini dijakov je namreč prehod iz OŠ zelo naporen in stresen, tako da ne bodi preveč stroga do sebe. Veliko dijakom se tudi zgodi to, da imajo v 1. in 2. letniku malenkost slabši uspeh, saj se »še malo lovijo«, potem v 3. in 4. letniku pa se jim uspeh izboljša, ravno zaradi tega, ker ugotovijo, kaj njim najbolj ustreza ter se zavedajo, da se ocene iz 3. in 4. letnika štejejo naprej za fakulteto.
Za konec naj strnem misli – toplo ti priporočam torej, da narediš + in -, tako kot sem zapisala zgoraj. Prav tako poglej, katere gimnazije bi lahko prišle v poštev in obišči svetovalno delavko ter jo prosi za pomoč – verjamem, da ti bo uspelo, če pa bi potrebovala še kakšno pomoč oz. ne boš vedela, kako pristopiti do svetovalne delavke, pa mi lahko napišeš in se bova skupaj nečesa domislili (ena opcija je tudi, da greš najprej do razrednika/razredničarke).
Naj pa te pomirim, da karkoli se boš odločila, bo OK. Povsod bodo tako plusi kot minusi, na nas je potem, da se za nekaj odločimo – tu pa ti svetujem, da slediš svojemu srcu in se odločiš za nekaj, kar bo pripomoglo k tvojemu boljšemu počutju. Tako da le mirno in pogumno naprej!:)
Upam, da sem ti z odgovorom vsaj malo pomagala, če pa imaš morda še kakšno vprašanje, se lahko ponovno obrneš name.
Lepo bodi in vse dobro ti želim,
Nika Verbič, dipl. psihologinja (un)