DOBER DAN,
fantje v našem razredu se čisto vsak dan kregajo, razredničarka več neve kaj bi storila, da bi preprečila prepire in pretebe. In učiteljica je rekla tudi da noben učitelj ne ve kaj bo z fanti v 9. razredu. In bi vas prosila za kakšno idejo kaj bi lahko razredničarka storila, da se fantje nebi več kregali in pretepali?
Hvala za pomoč,
lep pozdrav
• Uredništvo
Polona Kunstelj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najlepša hvala za vprašanje in žal mi je, da se v razredu soočate z neustreznim načinom sporazumevanja. In pohvalno je, da se s situacijo nisi sprijaznila in da iščeš informacije oziroma pomoč. Zelo zrelo.
Seveda je povsem običajno, da se v okolju, kjer se nahaja več oseb, srečujemo z različnimi mnenji, razmišljanji, pogledi na svet… Če izmenjava mnenj poteka v strpnosti, se počutimo OK, sicer nas seveda prevevajo neprijetni občutki. Da se ustvari okolje, kjer izmenjava mnenja poteka spoštljivo, učinkovito, pa je potrebno intenzivno delo, tako učiteljev, strokovnih sodelavcev oziroma vseh zaposlenih. In seveda učencev. In ja, strpne komunikacije se učimo tudi in predvsem v domačem okolju. Z zgledom odraslih. To je torej proces, ki se ga učimo leta in leta. In seveda nam ob tem pomagajo odrasli, starši, tudi učitelji, nam torej »pomembni odrasli«.
Del učinkovitega sporazumevanja je namreč pozornost, pazljivost pri izražanju in pri opazovanju odzivanja sogovornika na naše izrečeno. To je vsekakor socialna veščina, ki je bistvena v življenju. Ni nekaj dokončnega, ampak se je učimo vse življenje. Da ne bo pomote, tudi odrasli ljudje smo je lahko povsem nevešči, sicer bi vam bili dober zgled, a ne?
Komunikacija je vedno dvosmeren proces. Poleg besednega sporazumevanja, je bistvena tudi nebesedna komponenta. Obrazna komponenta prispeva kar 55 %, vokalna komponenta 38 % in besedna komponenta samo 7 % pomena sporočila (Mehrabian 1972). Menda je za uspešnost komunikacije med sogovornikoma pomembno več kot 90 % razumevanje medsebojnega odnosa (naklonjenost oziroma nenaklonjenost). Vidiva, da je le-to med fanti porušeno, tako da so že povsem nebistvene teme, situacije lahko hitro povod za prepir.
Za učinkovito posredovanje sporočil je potrebno upoštevati naslednje:
Svoje sporočilo je potrebno razjasniti z uporabo prve osebe ednine. S tem se prevzame odgovornost za misli in čustva, saj govorimo v svojem imenu. (Konkreten primer: »Jaz se v razredu ne počutim OK, saj se fantje nenehno prepirajo/pretepajo. Želim si, da bi se v razredu zmogli strpno pogovarjati.« in recimo ne tako: »Ti fantje so povsem neznosni. So huligani, pretepači, so nesposobni reševati težave«. Stavka se bereta povsem drugače, a ne? Kaj bi šele bilo, če bi ju pospremili z ustrezno »sliko«, glasom).
Sporočilo naj bi oblikovali v celoti in zelo specifično. Vključevati mora vse nujne informacije, ki jih prejemnik potrebuje za razumevanje sporočila.
Nujna je skladna oblika besednega in nebesednega sporočila. Običajno so to sporočila skladna. Do nesporazuma v komunikaciji pride, kadar je med njima neskladje.
Vedno je potrebno vprašati za povratno informacijo in biti pozoren na to, kako je sogovornik sporočilo razumel, interpretiral in preoblikoval.
Nesoglasja so se v vašem razredu najverjetneje razvijala postopoma. Zelo dobro bi bilo, če bi se jih takoj nagovorilo in ustrezno reševalo. Kar bi pripomoglo k razvoju pozitivnega ozračja v razredu. K razvoju občutka, da je razred varno mesto, kjer se počutite sprejete, slišane. Kjer se razvija medsebojno spoštovanje. Razredničarka sama bo seveda sama težko pomagala, menim da, če bi znala, bi že uporabila ustrezne tehnike za razreševanje konfliktnih situacij.  Je pa njena naloga, da poišče pomoč pri ostalih kompetentnih sodelavcih. Potrebna bo pomoč strokovne delavke (svetovalne delavke na šoli), ki lahko z ustreznimi intervencijami pomaga. Ali pomoč ostalih učiteljev, ki (morda) izvajajo mediacijo oziroma imajo dodatna znanja s področja reševanja konfliktnih situacij.
Pomembno je spoznati, med katerimi fanti prihaja do nesoglasij, čemu, kakšni so argumenti vseh udeležencev. Pomembno je dati vsakemu posebej možnost za pogovor, pojasnilo, mu vzbuditi občutek, da je slišan.
Za uspešno komunikacijo je namreč bistveno, da ne skačemo v besedo. Da aktivno poslušamo. Da se prepričamo, da je sogovorec razumel naše sporočilo. Smo čim bolj konkretni, brez posploševanj. Prepričajmo se, če je sogovorec ustrezno interpretiral naše sporočilo. Pomembno je, da razumemo in upoštevamo mnenje drugega, da na primeren način izrazimo nestrinjanje, nesporazume rešujemo sproti, da svoje napake priznamo in se tudi opravičimo.
Smiselno je reševati situacijo tako individualno kot na nivoju celotnega razreda. V razredu bi lahko v času razrednih ur uvedli vaje, s katerimi bi lahko krepili veščine za izboljšanje sporazumevanja, ki hkrati tudi omogočajo pogovor o temah, ki mladostnike zanimajo (recimo: o prijateljstvu, preživljanje prostega časa, o (socialnih) medijih, ljubezni, ipd.). Kar bi vsekakor vplivalo na to, da bi se medsebojno spoznavali, prepoznavali načine razmišljanja o temah, ki vas zanimajo. In ob tem, ko spoznavamo sošolce bolj celostno se naučimo tudi strpnejšega odnosa do njegovega razumevanja, doživljanja sveta. In tako je lahko nesoglasij manj oziroma jih znate reševati na ustreznejši način. Kot sem že omenila ustrezne socialne veščine so vsekakor ustrezna naložba za vse življenje.
Upam, da vam bo odgovor pomagal k iskanju ustreznih načinov za razreševanje situacije. Vse dobro želim.
Polona Kunstelj, univ. dipl. socialna pedagoginja
• ML
ML11
Živjo,sej naši niso nč boljši.Vsak dan imajo nekaj.Eden od sošolcev se je en teden nazaj tako stepel z enim iz 4.razreda tak da je blo vse v krvi.Eni fantje se res neznajo obnašat.L.p.ML11.