Pozdravljeni!
Menim, da imam težavo z odnosom do hrane. Velikokrat se mi zgodi, da izgubim nadzor nad sabo in neustavljivo začenm jesti in pojem preveč, predvsem sladkega. Opažam, da se mi to zgodi največkrat ko sem pod stresom in ko ne vem kako nekaj razrešiti. Pogovarjam se s seboj, vem da ni vredno da sedaj toliko pojem in da pojem toliko sladkega v tistem trenutku.
Naj povem še to, da se drugače kvalitetno prehranjujem, izobraževala sem se na področju hrane in poskušala težavo rešiti že s spreminjanjem obrokov in načina prehranjevanja, z vegansko prehrano (da bi se rešila te zasvojenosti s sladkim), poskušala sem se nadzorovati z afirmacijami, spremenila pripravo in sestavo obrokov itd.
Po vsem skupaj sem prišla do ugotovitve, da je problem najverjetneje v glavi, saj ni lakota tista, ki me požene po sladkem, ampak neka druga nuja in potem tisti občutek nekontrole, ko si rečem, da imam dovolj in da res ne potrebujem tega pa se vseeno gladko vrnem po še en in še en kos. Nato sledi občutek krivde in nesposobnosti nadzorovati samo sebe.
Nimam prevelike teže, saj se večinoma časa prehranjujem kvalittno, prav tako se tudi kar nekaj gibam. Grozen mi je le občutek, ko ne morem ustaviti in nadzorovati samo sebe.
Trudila sem se, da bi sama rešila težavo, da bi razčlenila v čem je problem, sedaj pa ne znam več naprej.
Vljudno prosim za kak nasvet, v čem je bistvo težave, kako naj se spoprimem s tem in na koga bi se lahko obrnila za pomoč.
V upanju na odgovor vas lepo pozdravljam,
Larisa
• Uredništvo
Ajda Busija-Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Larisa!
Hvala, da si mi zaupala svoje težave, vidim, da te mučijo že kar nekaj časa. Super je, da si tako opazovala lastno vedenje in analitično prišla do vseh zaključkov in spoznanj, ki si jih navedla. Zate imam nekaj nasvetov, za katere upam, da ti bodo pomagali.
Pri prehranjevanju je zelo pomembno, da se ničemur sto-odstotno ne odrečemo. Torej, zdravo je vključevati vse vrste hrane, tudi sladko in nehranjivo, npr. čips, občasno v svoj jedilnik. Če se želimo takim "nehranjivim" prigrizkom ali sladicam v celoti izogniti, to skoraj nikoli ne uspe na dolgi rok, pogosto pa vodi prav v prenajedanje s tako vrsto hrane. Zato si dovoli občasne užitke ob sladkarijah.
Ugotovila si tudi, da se prenajedaš, ko si pod stresom. To pomeni, da je prenajedanje zate nek način spoprijemanja z negativnimi čustvi, način, da jih potlačiš, saj se po prenajedanju pojavi krivda in sram, tvoja pozornost pa se usmeri na ta čustva, ne pa na izvorno situacijo, ki je pripeljala do prenajedanja. To je na nek način preusmeritev pozornosti in potlačevanje neprijetnih čustev. Predlagam ti, da si narediš spisek stvari, ki te sprostijo, ob katerih se počutiš dobro, npr. poslušanje glasbe, sprehod v naravi ali vrtnarjenje - na te aktivnosti pa se potem spomni, ko boš pod stresom in jih načrtno izvajaj. Tako boš stres zmanjšala s prijetnimi aktivnostmi, ki pri tebi sprožajo prijetna čustva.
Večkrat si omenila nadzor in željo po tem, da se nadzoruješ. Zanimalo bi me več o tem, namreč načeloma nam telo pove, kaj potrebuje, potrebno ga je samo poslušati in upoštevati. Tako čutimo lakoto, ko smo lačni in nato občutek sitosti. Poskusi se osredotočiti na sporočila tvojega telesa in morda o tem razmišljaj na ta način, namesto preko želje po nadzoru.
Upam, da so ti bili nasveti v pomoč. Če ti nobena od teh metod ne bo pomagala, bi ti svetovala pogovor s prijateljico, mamo ali osebno zdravnico, seveda tudi s psihologom ali psihoterapevtom, če imaš občutek, da bi ga potrebovala. Obrneš se lahko tudi na Centre za duševno zdravje odraslih, ki so bili vzpostavljeni po različnih mestih v Sloveniji. Težave s prehranjevanjem namreč v ozadju pogosto skrivajo globje čustvene težave, ki jih moramo predelati in razrešiti, preden se lahko lotimo problema s hrano.
Pošiljam ti velik objem.
Ajda Busija-Novak, mag. psihologije