Pozdrav,
Že nekaj časa pri sebi opažam probleme pri prehranjevanju. Nočem ravno reči, da je motnja hranjenja vendar pa priznam da imam težave.
In sicer probleme imam s prenajedanjem vsakič ko sem pod stresom ali čustvenim pritiskom kar je zelo pogosto in ponavadi mi je potem slabo večino časa. Zadnje čase je to vsaj parkrat na teden.
Po drugi strani pa sem pri normalnih obrokih ves čas pod stresom da pojem preveč, si postavljam pogoje koliko lahko pojem, da če pojem še to ne bom jedel večerje, da ne smem pojesti še nečesa ker sem včeraj pojedel preveč. In včasih se preprosto tresem ko rabim jesti in s težavo karkoli pojem ker sem pod stresom zaradi hrane.
Se počutim tudi zelo krivo vsakič ko kaj pojem in včasih poskušam preprosto izpuščati obroke kadar le lahko.
Vsake toliko časa pa zapadem tudi v to, da po obroku izsilim bruhanje ker se počutim preveč krivega za to kar sem pojedel in se gnusim samemu sebi. Se trudim ne zaiti v to vendar če se zgodi traja vsaj par dni preden lahko spet normalno jem brez da bi nato bruhal.
Zanima me kako lahko nazaj vzpostavim kar se da zdrave prehranjevalne navade in se soočimo z vsemi občutki panike ob obrokih?
Hvala za odgovor in lep pozdrav :)
• Uredništvo
Ajda Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen!
Hvala, da si mi pisal. Kljub temu, da pri sebi opažas kar nekaj težav s prehranjevanjem, se mi zdi, da jih dobro spremljaš in opazuješ vzroke, npr. čustveni pritisk. To je dobro, saj ko vemo vzrok nečesa, ga lahko poskušamo odpraviti.
Najprej bi ti predlagala, da vzameš zvezek in si zapisuješ, kako se med obroki počutiš ter kakršnekoli posebnosti. Na primer:
26. 1. 2022; Zajtrk - bil sem pod hudim stresom zaradi izpita, nisem se mogel osredotočiti na hrano, pojedel sem toliko, da mi je bilo potem slabo. Počutil sem se grozno.
Zapis lahko seveda izgleda tudi drugače, vendar poskušaj ne preveč podrobno dokumentirati hrane ali količine, ampak se bolj osredotoči na to, kako si se pred, med in po hranjenju počutil. Tako boš lahko ugotovil, ali se pri tvojem prehranjevanju pojavljajo kakšni posebni vzroci, enega si že izpostavil - da pod stresom poješ več kot bi sicer.
S stresom se ljudje spopadamo na različne načine, v splošnem ločimo konstruktivno in nekonstruktivno spoprijemanje s stresom. Prehranjevanje iz stresa je nekonstruktivna oblika spoprijemanja s stresom, saj stresa ponavadi ne zmanjša, ampak ga vzdržuje ali celo poveča, obenem pa s prenajedanjem sebi škodimo tudi na druge načine. Boljši načini spoprijemanja s stresom bi bili recimo pogovor z osebo, ki jih zaupaš, distrakcija (npr. druženje s prijatelji, gledanje serije), pogled na situacijo iz druge perspektive, morda s humorjem (ko na situacijo pogledamo drugače velikokrat ugotovimo, da ni tako grozna). Ko si pod stresom, lahko greš tudi na sprehod, ali potelovadiš, morda narediš nekaj globokih vdihov in izdihov ali pa se lotiš ene od tebi ljubih aktivnosti (npr. poslušanje glasbe ali podcastov). Aktivnosti, ki te pomirijo, lahko zapišeš tudi na list papirja, ki ga nalepiš na vidno mesto v svoji sobi. Tako lahko naslednjič, ko opaziš, da si pod stresom, pogledaš na listek in nekako preusmeriš pozornost, umiriš svoje telo in se na tak način počutiš bolje.
Kar se pa tiče prehranjevalnih navad, pa se mi zdi pomembno, da si pozoren na svoje telesne občutke - da ješ, ko si lačen (ne čakaš predolgo, ker potem bolj verjetno poješ več kot bi moral) ter da ješ, dokler nisi sit. Jej brez posebnih omejitev (npr. da bi želel omejiti ogljikove hidrate), saj se boš tako lahko izognil prenajedanju. Na splošno naši možgani delujejo tako, da si pogosto želijo prav tistega, česar si ne dovolimo. Če boš torej omejeval vnos hrane ali vnos določenih makroživil, si bo tvoje telo (in možgani) nenadzorovano želelo hrane, zato boš potem, ko si boš končno dovolil jesti, verjetno pojedel hrane preko vseh svojih mej. Prenajedanje lahko velikokrat preprečimo kar s tem, da jemo, ko začutimo lakoto in da nehamo jesti, ko čutimo sitost. Med prehranjevanjem se izogibaj tudi telefonu, televiziji ali drugim distraktorjem, osredotoči pa se na to, kakšen okus ima hrana in kako se med prehranjevanjem počutiš. Pomaga ti lahko tudi to, da ješ ob družbi drugih, npr. z družino ali prijatelji.
Upam, da ti bodo moji nasveti pomagali; če je kakšno tvoje vprašanje še neodgovorjeno, ali potrebuješ še kakšno drugo informacijo, mi pa le piši.
Lep pozdrav,
Ajda Novak, mag. psihologije