Draga svetovalka/ec,
moje ime je nina in hodim v 8. razred osnovne šole, vse skupaj se je začelo zelo dolgo nazaj.
Moja težava je daa me moja sošolka ves čas ponižuje in to v javnosti. Začelo se je v 5.razredu ko se je preselila moja prijateljica in šla na drugo šolo, prej je bila ta sošolka vedno prijazna do mene bili sva prijateljici potem pa je začela govoriti grdo za mojim hrbtom jaz sem to povedala učiteljici in je nehala. Toda v 6. razredu je spet začela jaz sem se umaknila od nje in se družila z drugimi sošolkami pa je vedno prišla zraven in me začela poniževati in govoriti sramotne stvari o meni. Bilo mi je zelo nerodno in se nisem več hotela družiti z nikoner drugim. Potem je ta sošolka (teja) začela trenirati isto kot jaz in poniževala me je tudi na treninigih. Zaradi nje sem zapadla v hudo depresijo in morala sem obiskati psihologa. Družila sem se le še z mojo bff ki pa je bila v moji paralelki. Potem se je teja začela družit z mojo bff(nalo) in nala je rekla da ne moreva biti več bff. Bila sem zelo žalostna in sem to povedala razredniku, ta se je pogovoril s tejo in potem je bilo v redu nisva se družili a me ni poniževala, mislila sem da bo zdaj v redu. Potem pa je v 7. razredu na začetku leta prišla nova sošolka in sem se družila z njo zato jo je teja začela klicati in prositi naj me odpika. Sošolka je ni ubogala zato me je začela teja ustrahovati preko telefona in to sem povedala mami ki se je z njo pogovorila vendar je teja to zanikala saj ni hotela biti kriva. Nato sem si na polovici leta našla novo bff(liso) in teja se je začela družit z njo a lisa ni nehala biti moja bff in je odrivala tejo stran. Potem si je teja izmislila da sem ji dolžna 10 evrov in me začela opravljati in poniževati pred vso šolo in ko sva bili sami. Prinesla sem ji denar in potem je nehala z opravljanjem a me je še vedno poniževala. Nazadnje me je na zadnji šolski dan močno opraskala z nohti. Potem se nisva videle cele počitnice do začetka šole že prvi šolski dan sem sedela sama ker moje bff ni bilo. Potem je zbrala vse moje sramotne slike in jih poslala vsemu našemu razredu razen meni in vsi so se mi smejali. Pri razredni uri smo se pogovarjali o duševnem zdravju in učiteljica je omenila to spletno stran. Odločila sem se da ne bom več zadrževala tega v sebi in ne obžalujem tega. Zanima me kako bi lahko vse prihodnje sramote preprečila ali kako kaznovati sošolko.
( Zaradi zasebnosti so vsa imena razen mojega spremenjena naslovi in telefonske številke pa niso omenjene. Hvala za razumevanje.)
Upam da mi čim prej odgovoriš. Najlepša hvala.
Nina
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Draga Nina!
Najprej naj ti povem, da si zelo pogumna, da si se o takšnih stvareh odločila spregovoriti. Ko sem prebirala tvojo zgodbo, sem lahko začutila tvojo stisko in se vživela v tvojo situacijo. Res ti ni bilo lahko skozi zadnja 3 leta osnovne šole. Upam, da si o teh zadnjih dogodkih koga obvestila na šoli (učitelj, svetovalna služba) ali povedala staršem. Če tega še nisi naredila, bi te toplo spodbudila k temu. Šola bi naj težila k ničelni toleranci do nasilja, v tvojem primeru pa gre že za dlje časa trajajoče psihično nasilje, ki je dostikrat žal večkrat spregledano.
Upam, da si v preteklosti s psihologom lahko govorila o tem, da to ni tvoja krivda, da ona to počne. Nasilneži so največkrat zelo negotovi vase in skušajo na takšen način, da se spravljajo na druge, pridobiti nek nadzor, moč ali manipulirajo.
Vprašala si, kako preprečiti takšna dejanja v prihodnje. Morda je največ, kar lahko narediš, da se naučiš na pravi način postaviti zase. Npr. če pride do kakšne situacije, da bi ti grdo govorila, te želela sramotiti, da ji jasno poveš, da tega ne boš več prenašala. Postaviti ji boš morala jasne meje. Če do sedaj še ni dobila disciplinskega ukrepa iz strani šole, ji lahko poveš tudi to, da boš staršem povedala in da boste ukrepali naprej (morda celo v smer prijave).
V Sloveniji je mladostnik kazensko odgovoren za svoja dejanja od 14. leta starosti, če morda nisi vedela. Če imaš pri svoji družini dobro podporo, je morda res dobro njim povedati, naj povejo to razredniku in zahtevajo disciplinski ukrep za njo (ker te stvari že zelo dolgo trajajo). Ne vem, kako je na tvoji šoli s temi postopki in ali ste že imeli kakšno skupno srečanje z vodstvom, starši in vama. Ko si napisala, da je zahtevala od tebe denar, te poniževala pred vsemi, pošiljala neprimerne slike naokrog, se norčevala, je to dovolj za posredovanje npr. prijave na policijo. Na ta način se lahko tudi postaviš zase, da ji te stvari izpostaviš.
Ko si napisala, da si obiskovala psihologa, me je zaskrbelo, kako je zdaj s tvojim duševnim zdravjem. Upam, da verjameš, da si vredna takšna, kot si, da se ceniš in imaš rada, da se trudiš sprejemati sebe takšno, kot si in verjeti v svoje sposobnosti, dobre lastnosti. Vem pa, da je obdobje mladostništva polno veliko različnih sprememb (telo, čustva, vedenje, socialni stiki, zanimanja, cilji) in če misliš, da bi spet potrebovala kakšen pogovor s psihologom, tega ne drži v sebi.
Dobro si napisala, da ne obžaluješ, da si svojo izkušnjo delila z nami, zato verjamem, da tudi morebitne psihološke pomoči ne bi obžalovala. Če se ti zdi, da bi to tako vplivalo nate, da bi opažala pri sebi simptome depresije, morda imela kakšne misli na samomor, pa je vsekakor dobro poiskati strokovno pomoč v okviru Zdravstvenega doma (Dispanzer za duševno zdravje otrok in mladostnikov, Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov). Morda lahko obiščeš tudi tisto psihologinjo, pri kateri si že bila (če se je spomniš).
Upam, da sem ti z odgovorom vsaj malo pomagala in ti iz srca želim, da bi ti osmi in deveti razred potekala mirno in da bi imela dobre odnose s prijateljico, ki jo imaš. Če imaš pa še kakšno vprašanje, želiš kaj napisati, pa vedno lahko prosiš uredništvo, da tvojo objavo javno zakrije in jo objavi tako, da jo vidimo samo svetovalci ter uredniki.
Lepo te pozdravljam, Urška Meolic Kotnik, mag. psih.
• ma
maja
Draga svetovalka, prosim pomagaj pocutim se kot da moje prijateljice govorijo za mojim hrbtom. Nimam najboljsega prijatelja nimam nikogar da bi se o tem pogovoril moti pa me, da se ta prijateljica vedno izgovarja kadar naredi kaj slabega. Prijateljica, ki pa se razume z mano bolje kot ostali, mi je tudi povedala da govori grdo o meni kadar sta z njo na samem.
Če pa bom to poskusila resiti v šoli se bodo stvari razpletle enako kot vedno, ona bo izpadla kot da ni nič kriva, jaz pa bom izpadla, kot da imam nekaj proti njej.
Že večkrat sem to poskusila z njo rešiti a je začela govoriti da to ni res.
Res ne vem kaj naj storim, slišala sem jo tudi opravljati in razpravljati z eno mojih sošolk, ki ni najbolj prijazna.
Kadar pa sem z njo na samem me poskuša vplesti v opravljanje moje prijateljice, ki je sicer malce bolj revna in malo socializirana. To sošolko pa sem večkrat branila pred zbadljivkami.
UPAM DA MI LAHKO POMAGAŠ.
MAJA
• Uredništvo
Urška Meolic Kotnik
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Žal mi je, da si se znašla v tako zapleteni situaciji glede prijateljic in odnosov. Zdi se ti, da tvoje prijateljice govorijo za tvojim hrbtom, da se ne moreš z nikomer pogovoriti. Prav tako misliš, da v šoli tega ne boste mogli razrešiti. S to prijateljico, ki opravlja, si se skušala večkrat pogovoriti, pa ni bilo učinka. Sprašuješ se, kaj narediti.
V tvoji situaciji je težko dati enoznačen odgovor, kaj je pravilno narediti ali kaj nikakor ne bi smela ali mogla narediti. Si v specifičnem obdobju mladostništva, kjer se oblikujejo prijateljski odnosi, prav tako se pojavi zaljubljenost, oblikujeta se identiteta in vrednote. Težko je, ker boš še nekaj let v osnovni šoli (sklepam iz tvoje starosti), vsekakor bi ti privoščila, da so to lepa in prijetna leta, ki bi se jih z veseljem spominjala. Morda bi vseeno lahko povedala učiteljici, kaj se dogaja, kako te tovrstne stvari prizadenejo, kako se počutiš. Lahko bi tudi prosila, da bi te prestavili v drugi razred (če imate v generaciji več oddelkov), kjer bi si lahko našla dobre prijateljice in družbo. Če se ti to ne zdi dobro, se morda lahko še bolj osredotočiš na tisto prijateljico, ki se s tabo razume bolje kot ostali, ter se z njo še toliko več družiš. Morda lahko kje spoznata še kakšno drugo prijateljico ter se začnete družiti. Če imaš kakšne hobije ali se ukvarjaš s kakšnim športom, mogoče lahko tam navežeš stik in si najdeš družbo, ki ti bo ustrezala.
Glede situacije v šoli bi se mogoče lahko obrnila še na svetovalno delavko, šla do nje vsaj na pogovor, če misliš, da drugače ne bi mogli priti do rešitve. Že to, da bi lahko spregovorila o svojih občutkih ter doživljanju, bi ti lahko bilo v olajšanje. Tudi, če pri svetovalni delavki ne bi poimensko govorila o sošolkah. Prav tako boš mogoče mogla kdaj bolj odločno povedati njej o tem, da se grdo obnaša, da opravlja vse po vrsti, da se morda v srednji šoli drugi ne bodo želeli z njo družiti. Lahko jo soočiš s tem, morda tudi skupaj s prijateljico, s katero se razumeta. Da si branila tisto drugo sošolko pred njenimi zbadljivkami, je bilo od tebe pogumno in prijazno. Tako se morda lahko postaviš tudi zase in ji odločno poveš, da te moti njeno opravljanje, da se tako grda obnaša do tebe in tudi do drugih ter da naj s tem preneha.
Upam, da boš lahko rešila to situacijo ter se postavila zase na primeren način in ti želim miren zaključek šolskega leta,
Urška Meolic Kotnik, mag. psihologije