Pozdravljeni!
Mene sorodniki že nekaj časa sprašujejo, kaj hočem biti po poklicu, jaz jim odgovorim nevem. Ampak v resnici vem, samo strah me je, kaj bodo mislili (npr. pred mano bodo tiho, ko bodo sami, pa bodo mislili, kakšen brez vezem poklic, je resna ...). 1. vprašanje je kako naj jim povem? Kako naj zberemo pogum? Kako naj to rečem (kar tako, ali jim rečem, da bi se pogovorila itd.) 2. vprašanje pa je kdaj naj jim povem, posebej staršem? Kdaj je najprimernejši čas?
Hvala vam za vse odgovore!
Uredništvo
Urška Koštomaj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej naj poudarim razliko med izobrazbo in poklicem, saj ne gre za enako stvar. Izobrazbo pridobimo z uspešnim končanim šolanjem na izbrani izobraževalni ustanovi, npr. univerzitetni diplomirani inženir strojništva. Poklic pa se nanaša na delo, ki ga oseba opravlja npr. opravljati delo računalniškega programerja. Različne poklice lahko opravljajo ljudje z različnimi izobrazbami npr. delo svetovalnega delavca lahko opravlja posameznik z izobrazbo socialnega delavca, psihologa, pedagoga, itd. In tudi če je poklic oz. delo drugačno od pridobljene izobrazbe je seveda možno, da oseba to delo opravlja npr. diplomirani inženir strojništva opravlja poklic trgovskega potnika. In še najpomembnejše, določeni poklici se spreminjajo. Nekateri izginjajo, drugi se razvijajo. Kar želim povedati je to, da te izbira šole oz. izobrazbe ne veže na določen poklic, vedno imaš možnost izbire, menjave.
Super je, če že veš kakšno delo si želiš opravljati v prihodnosti. Zakaj bi se sramovala svoje želje? Če sama čutiš in se vidiš v tej vlogi je vseeno kaj si bodo mislili drugi. Saj veš, vsakemu ne moreš biti všeč. Res je, da le malo posameznikov tvoje starosti točno dobro ve kaj si želi delati in to željo tudi uresniči, ampak če res čutiš tako, bo že tako. Morda si prav ti med temi srečneži. Samozavest pri govoru pa pridobiš s tem ko si prepričana v to kar govoriš. Če čutiš da je to prava stvar, v to ne dvomiš in s ponosom deliš. Pripravljena bodi da slišiš tudi kritike, tako ne boš preseneča če do njih res pride. Kritike pa ne vzemi slabo, ampak o njih kasneje dobro premisli. Sama nisi omenila dela, o katerem se pogovarjava, tako da težko rečem kaj več.
Sprašuješ kako sorodnikom povedati o izbiri poklica. Glede na to, da so sorodniki oddaljena družina ni treba na dolgo in široko razpravljati. Ko bo tema nanesla na poklic jim samozavestno povej o čem razmišljaš in premišljuješ. In zakaj te to zanima, kaj morda ta poklic prinese tebi. In pogovor se bo razvil. Tudi oni ti bodo povedali prednosti in slabosti poklica. Podoben pristop, a vseeno bolj resen uporabi pri starših. Izkoristi trenutek ko bosta starša dobre volje, sita in spočita tako ti bosta lažje prisluhnila. Povabi ju k sebi na pogovor in jima povej da te zanima eden izmed poklicev. Povej jima o čem razmišljaš in premišljuješ. Povprašaj ju za mnenje, informacije, izkušnje in kako onadva tebe vidita v tem poklicu. Ta informacija je velika vredna saj te starši verjetno najbolje poznajo. Povej jima zakaj te poklic zanima, kaj te pritegne, kaj lahko k boljšemu svetu prek tega poklica doprineseš sama. Uporabi spoštljivo komunikacijo. Tudi če starši ne bodo naklonjeni tvoji izbiri, ne obupaj nad svojo željo, po drugi strani pa ne ignoriraj svaril staršev. Še imaš čas da premišljuješ, poglej obe strani poklica, na pluse in minuse. Če boš še vedno trdno prepričana v svojo izbiro to izrazi staršema, ki te bosta verjetno tudi podprla pri izbiri šole preko katere boš prišla do svojega poklica.
Želim ti vse dobro!
Urška Koštomaj, mag. psihologije