Pozdravljeni,
Zadnje čase skos pozablajm stvari npr.če sem jedla včeraj za zajtrk jogurt se trga nalsednji dan ne bom spomnila. Kdaj sem šla ven se ne bom spomnila. Skrbi me da bi bilo kaj narobe. Prosim za odgocor.
• Uredništvo
Ana Lampret

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej bi se ti rada opravičila za pozen odgovor.
Če sem te prav razumela, te skrbi, da imaš težave s pozabljanjem.
Dosti mladih se kdaj znajde v obdobju, ko njihov spomin deluje slabše kot prej. Najpogosteje je to zaradi stresa in slabšega spanca.
Izguba kratkotrajnega spomina (tj. za dogodke, ki so se zgodili pred kratkim) lahko nastane tudi kot stranski učinek jemanja določenih zdravil (npr. sedativi, antidepresanti), pomanjkanja vitamina B12, težav s ščitnico in določenih duševnih motenj (npr. depresija).
Pri tvoji starosti je možnost, da bi razvila resno motnjo spomina, zelo majhna. Večina tvojih vrstnikov, ki jim lahko diagnosticiramo motnjo spomina, le-to pridobijo zaradi močnega udarca v glavo. Izguba spomina je pri njih običajno kratkotrajna in veliko bolj obsežna od te, ki si jo opisala.
Pozabljanje, ki si ga omenila (tj. da pozabljaš običajne dogodke prejšnjih dni) najverjetneje ni vzrok za skrb. Morda je vzrok v tem, da si spremenila svoj običajni ritem delovanja. Ko si bila v šoli je bil tvoj dan bolj strukturiran (tj. urejen, predvidljiv), sedaj pa lahko počneš, kar želiš. Dnevi kar naenkrat postanejo vsi isti, dogodki, ki si jih opisala, pa so tako običajni, da ima vsak kdaj težave z njihovo zapomnitvijo (razen če je nanje zelo pozoren).
Tu je nekaj znakov, da je tvoje pozabljanje v mejah normale:
- Spomniš se zapleta filma, ki si si ga pred kratkim ogledala, vendar se ne moreš spomniti naslova. Lahko si spomniš obraza glavnega igralca, vendar se ne moreš spomniti njegovega imena.
- Ne moreš se spomniti, kako se nečemu reče, vendar ti to ne otežuje pogovora. Običajno se je spomniš pozneje ali jo med pogovorom nadomestiš z drugo besedo.
- Znaš se orientirati po mestu. Ko daješ navodila drugim, pa se morda ne spomniš imen vseh ulic.
- Vstopiš v sobo in se ne spomniš, zakaj si tam. To je pogost pojav - hoja skozi vrata lahko povzroči trenutni izpad spomina.
- Občasno izgubiš vsakodnevne predmete, kot so ključi, očala ali daljinski upravljalnik, vendar se večinoma spomniš, kje so stvari shranjene oz. veš, kje jih iskati.
- Ne spomniš se vedno, kaj si pravkar prebrala. (Tukaj gre predvsem za težave s koncentracijo in ne s spominom.)
- Zapomniš si glavne točke pogovorov, vendar ne vedno podrobnosti. Tako se npr. spomniš znamke in barve stričevega novega avtomobila, vendar pa ne modela.
- Kljub temu, da stvari kdaj pozabiš, to le malokdaj vpliva na tvoje vsakodnevno življenje ali uspešnost pri šoli.
Upam, da ti moj odgovor vsaj malo pomaga.
Lepo bodi,
Ana Lampret, mag. psihologije