Živijo, jaz nemaram potovati ali pa hoditi na kakšne tabore, eksukrzije... no in to mi predstvalja kar velik problem vedno ko je kam treba iti že zaradi šole nočem iti (ponavadi je obvezno) in ko moram iti mi je zelo neprijetno stiska me slabo mi je gre mi na jok... in to že zelo v naprej največ pa 1 dan prej. Zaradi tega skoraj nikoli če se le da ne grem nikamor, zato sem do zdaj bila na morju le z družino tudi to mi ni najabolj všeč sploh preden gremo ko smo tam mi je vredu, saj sem vsaj z ljudmi ob katerih sem sproščena... včasih se mi zdi da je to zelo čudno, da še nisem nikoli šla na morje s prijatelji, amapk mi je to res neprijetno... tudi ko smo šli na maturatski izlet res nisem želela iti, sem pač šla ker so šli vsi amapk mi ni bilo fajn, prav tako, ko smo šli kam iz šolo mi je bilo najprej gorzno potem bolje amapk meni je že da grem tako velik stres, da nemorm. Skrbi me čisto use. Sedaj pa gresta prijatlejici na potovanje nekam kamor sem si vedno želela (in če bi šla bi mi bilo res groznooo) amapk jaz ne grem in mi je zdaj malo žal(tudi onidve sta se šele zdaj odločili kam gresta, kamor kol drugam bi šle bi mi bilo vseeno) ampak vem da če bi mogla iti bi mi blo žal zaradi tega in sem ob enem vesela da ne grem ker vem da bi bilo gorzno po drugi strani pa sm malo razočarana... vem da je tukaj probelm samo v meni in če si bom res želela bom lahko šla tudi čez nekaj let in ni problem amapk trenutno se počutim slabo (pa vem da bi me prjatljici vzeli če bi želala, ampak sm jima povedala, da ne maram potovati in vse in razumeta). To da nemaram iti nikamor mi že celo življenje predstavlaj veliko oviro, ker ravno zaradi tega zamudim marsikaj in tudi karar koli se kdo pogovarja če bi šli nekam ali pa če se gre iz šolo so vsi čisto navdušeni jaz pa potiho upam, da mi ne bo treba iti in zaradi tega včasih mariskaj zamudim. Ko grem mi je včasih okej včasih pa pač ne in vem da je to samo moj strah ampak pač nemorm pomagat.
Res se zahvaljujem že v naprej.
• Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
Pišeš, da ti problem predstavlja odhajanje od doma, zlasti za več dni. Pred odhodom od doma se počutiš zelo neprijetno, občutiš stiskanje, slabost in siljenje na jok. Najhuje je, ko se kam odpravljaš, kasneje pa postane nekoliko lažje, a je še vedno neprijetno. Zaradi tega redko kam greš, razen, če je to obvezno (npr. v okviru šole). Opažaš, da zaradi tega strahu veliko stvari zamudiš, vendar zaenkrat še nisi ugotovila, kako strah premagati.
Občutki, ki jih opisuješ, so povezani s tesnobo oz. anksioznostjo, ki je v tvojem primeru vezana na zapuščanje doma. Kot praviš, takšne občutke doživljaš že vse življenje, kar je sčasoma pripeljalo do tega, da si se začela izogibati situacijam, v katerih se sprožajo. Takšno izogibalno vedenje je pri osebah, ki se soočajo z anksioznostjo, zelo pogosto, saj je izogibanje neprijetnim situacijam naš naravni odziv. Ko se takšni situaciji izognemo, se naša tesnoba začasno zniža. Žal pa se občutki tesnobe ponovno pojavijo takoj, ko smo naslednjič soočeni z enako ali podobno situacijo. Izogibanje tako na dolgi rok vodi v stopnjevanje težav, kadar se neprijetnim (sprožilnim) situacijam ne moremo izogniti. Strah in tesnoba se na ta način krepita in ne obratno. Prav zaradi tega je najpomembnejši ukrep, ki je učinkovit pri zmanjševanju tesnobe, ta, da se oseba neprijetnim situacijam preneha izogibati oz. se jim začne (postopno) izpostavljati. Če namreč želimo spremeniti naše doživljanje teh situacij (tj. želimo zmanjšati tesnobo ob odhodu od doma), je potrebno namerno izkusiti to, čemur smo se izogibali.
Ker pa je izpostavljanje neprijetnim situacijam, ki nam sprožajo tesnobo, lahko zelo neprijetno, to navadno poskušamo početi postopno. To pomeni, da se ne izpostavimo takoj situaciji, ki je za nas najbolj strašljiva, ampak začnemo s takšno, za katero menimo, da bi jo lažje zdržali. To se imenuje postopno izpostavljanje. Gre za to, da cilj, ki ga imamo (npr. da bi zmogli iti s prijatelji na potovanje), razdelimo na manjše korake oz. cilje in jih skušamo dosegati enega za drugim. Lahko si npr. kot prvi korak zadamo enodnevni izlet, nato izlet za vikend, sčasoma pa pridemo do zadnjega koraka, npr. dvotedenskega potovanja v tujino. Za vsakega od korakov ocenimo, kako močno tesnobo bi sprožil (npr. ocena 0 pomeni, da nam korak ne bi sprožil tesnobe, ocena 10 pa, da bi sprožil največjo možno tesnobo). Ko razvrstimo korake od najlažjega do najtežjega, se lahko lotimo izpostavljanja pri najnižji intenzivnosti tesnobe. Vsak korak ponavljamo tolikokrat oz. tako dolgo, dokler nam ne povzroča več tesnobe. Ko to dosežemo, se lotimo naslednjega. Pri oblikovanju načrta postopnega izpostavljanja ti je lahko v pomoč delovni list Izpostavljanje. Če bi bila tesnoba ob izpostavljanju zelo močna, pa si lahko pri lajšanju pomagaš tudi z izvajanjem sprostitvenih tehnik - več o tem si lahko prebereš na tej spletni strani. V naši rubriki pa so ti na voljo tudi različna zvočna gradiva za samopomoč pri lajšanju anksioznosti.
Opisana metoda postopnega izpostavljanja je zelo učinkovita pri privajanju na neprijetne situacije in nam sčasoma lahko omogoči, da se nam ni več treba izogibati takšnih situacij. Tako lahko izkusimo marsikaj novega in se  nasploh počutimo bolje.
Upam, da bo odgovor zate koristen. Vesela bom tvojega odgovora, kako ti je šlo z izpostavljanjem!
Želim ti veliko poguma in vse dobro,
Anja Rakovec, mag. psihologije