Zanima me, zakaj je pornografija primerna samo za starejše od 18 let? Zakaj ni primerna za mlajše osebe?
Ima kakšne negativne učinke na ljudi, ki niso dopolnili 18 let? Lahko tudi starejši razvijejo odblvisnost od pornografske vsebine?
LP
Lu
Lukas
Zdravo!
Pornografija je, vsaj v mojih očeh dokaj zahtevna tema za pogovor, saj imajo ljudje o njej res veliko različnih mnenj in pogledov. Pa vendar menim, da je prav zato o tem tako pomembno govoriti in se zavedati določenih dejstev.
Kot si sam omenil, je v večini držav starostna omejitev za pornografijo vsaj 18 let, v veliko državah pa je tudi višje ali je celo prepovedana. Če te zanima kaj več malo pobrskaj po spletu, lahko si pogledaš tudi ta članek na Wikipediji. Minimalna starost je tako največkrat povezana s starostjo, ko oseba postane polnoletna.
Zdaj pa bi želel opredeliti razloge za takšne zahteve po starosti. Kot sem omenil, je starost povezana s polnoletnostjo, ta pa je poveza z "odraslostjo" osebe in njeno dozorelostjo. Možgani mladih se namreč kar nekaj časa še razvijajo in sprejemajo impulze in informacije iz okolja. In tako kot sprejemajo vse dobre, sprejemajo tudi vse slabe izkušnje. In prav med te spada pornografija. Mladi možgani v fazi razvoja večkrat še namreč niso dorasli zahtevnosti in posebni naravi pornografskih posnetkov. Glavna težava pornografije je namreč to, da spolne odnose prikažejo na drugačen, ponavadi nerealen način. In ko si mladi s pomočjo nerealnih, zelo grafičnih in včasih tudi nasilnih prikazov izoblikujejo mnenje o določeni stvari, v tem primeru o spolnem odnosu, je to zelo težko spremeniti. Najboljša obramba je tako to, da s tem sploh ne prideš v kontakt.
Negativni učinki pornografije se seveda razlikujejo od osebe do osebe. Na določene osebe takšni posnetki mogoče sploh ne vplivajo, pri drugih pa so lahko posledice katastrofalne in potrebujejo celo zdravljenje pri strokovnjakih. Kot sem omenil prej, je pornografija navadno nerealen in "izprijen" prikaz spolnosti, posnet z namenom zabave in užitka gledalca. Vendar marsikdo, sploh mladi, na pornografijo gleda kot prikaz realnosti in se ne zaveda, da so osebe v filmih igralci in, tako kot v Hollywoodskih filmih, le igrajo dodeljene vloge. Poleg tega pa je pornografija, z namenom pritegnitve pozornosti, večkrat tudi pretirano glasna, nasilna, ter nevarna, v kolikor bi ljudje poskušali ponazoriti videno.
Vse omenjeno lahko seveda povzroči tudi odvisnost od pornografije, ki se kaže v nezmožnosti erekcije ali zadovoljstva brez teh vsebin, nezanimanju za partnerja, depresiji ali poželenju po vedno več in bolj grobih vsebinah. Omenjeni simptomi se lahko pojavija tako pri mljaših kot starejših osebah obeh spolov, pa vendar se večkrat to zgodi moškim. Za kaj več, pa prepustim strokovnjaku, saj sam o tem nimam tako veliko znanja.
Upam, da sem s tem odgovoril na tvoja vprašanja in ti vsaj malo približal problematiko pornografskih vsebin. V kolikor te še kaj zanima vprašaj, drugače pa ti želim varno brskanje po spletu in veliko užitkov.
Lukas
ni
nizak
pravijo, da je pornografija prosto dostopna tudi mlajšim od 18 let, ker je na internetu prosto dostopna in lahko vsakdo klikne da je starejši od 18. tudi te starševske filtre če so nastavljeni se zlahka izobide. tako, da je skoraj vsakdo mlajši od 18 že kdaj gledal pornografijo? Če se ne motim, ni nekega zakona, da ne sme biti dostopna mladoletnim? Da ni to tako kot alkohol in cigareti, kjer se tudi dopušča dostop mladoletnim v praksi, ampak je zakon tak, da se ne sme in je vseeno bolj regulirano če en drugega zaradi inšpekcije ki preverja to? Bolj politično liberalni tudi pravijo da je pornografija samo pornografija in je pomemben gledalec kakšne vpliv bo imela nanj? da ima lahko tudi pozitiven vpliv na spolnost, omogoča raziskovanje, učenje novega in nima samo negativnega vpliva. da na tiste ki ima negativen vpliv so lahko že tako osebnostno bolj ranljivi za negativne učinke?
Uredništvo
Ana Lampret

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen,
na vprašanje ti je že zelo dobro odgovoril Lukas. Kot že povedano, so znanstveniki napravili kar nekaj raziskav, s katerimi so preučevali negativne učinke pornografije. Ugotovili so, da gledanje pornografskih videoposnetkov vodi v oblikovanje negativnih prepričanj o ženskah, poveča možnost za agresivno vedenje do žensk in vodi v njihovo objektivizacijo (t. j. zaznavanje žensk kot predmetov oz. pripomočkov za lastno spolno zadovoljitev). Druge raziskave pa so ugotovile, da naj bi pogosto gledanje pornografskih videoposnetkov bilo povezano z nerealno visokimi standardi glede spolnosti in spolnega partnerje t. j. prepričanji o tem, kako izgleda spolni odnos ter kako naj bi izgledal in se obnašal spolni partner. Takšni posamezniki so veliko pogosteje imeli težave pri sodelovanju v spolnem dejanju ter bili nezadovoljni s svojim spolnim življenjem in spolnim partnerjem.
V nekaterih študijah uporabniki pornografskih storitev poročajo o pozitivnih učinkih pornografije, kot npr. manjša spolna zavrtost, večja tolerantnost do spolnosti drugih, večja usmerjenost na partnerjevo zadovoljstvo v spolnem odnosu in pomoč pri izoblikovanju lastne spolne identitete. Pornografija lahko ima torej tudi pozitivne učinke za določen delež posameznikov, seveda ob zmerni uporabi.
Gledanje pornografije lahko vodi v odvisnost ne glede na starost in spol posameznika. Odvisnost od pornografije je pogostejša pri samskih moških, ki imajo težave z vzpostavljanjem medosebnih odnosov.
Ena izmed novejših raziskav je ugotovila tudi, da je odvisnost od pornografije pomembno višja pri tistih, ki so ji bili izpostavljeni že v mladih letih. To lahko predstavlja še eden vidik, zakaj je pornografija neprimerna za otroke oz. mlajše posameznike.
Upam, da so ti naša sporočila pomagala odgovoriti na tvoje vprašanje.
Lepo bodi,
Ana Lampret, mag. psihologije