Pozdravljeni,
sem dijakinja, ki je za potrebe statusa vpisana v srednješolski program na centru za izobraževanje odraslih. Šolanje sem na isti ustanovi po treh letih zaključila v lanskem šolskem letu in si pridobila naziv ekonomski tehnik. Izobraževanje je potekalo v veliki meri na daljavo, predavanja pa so bila prilagojena, izvajala so se izključno v popoldanskih urah. Ta način izobraževanja se mi je predstavil kot rešilna bilka, saj sem se pred tem že trikrat prepisala iz ene gimnazije na drugo, probleme pa mi ni predstavljala težavnosti programa pač pa močna socialna anksioznost, ki se je pojavila ob koncu devetega razreda, zato smo bili s starši v tistem času zelo aktivni v iskanju primernega načina izobraževanja, ki me ne bi obremenjeval. V teh štirih letih sem imela bolj borne stike z drugimi, tudi kar se tiče "sošolcev" pri izobraževanju, ki so bili večinoma starejši. V tem šolskem letu naj bi opravila maturitetni tečaj, pa sem se pred novim letom izpisala zaradi neprilagodljivega načina izobraževanja in nesprejetja s strani sošolcev. Trenutno imam zelo omejene stike z ljudmi, edina družba, ki me obkroža so starši in stari starši. Vrstnikov v okolici ne poznam in mi je zato včsih zelo hudo, ker se mi zdi, da se v družbi ne znajdem najbolje. V tem letu pa bi rada aktivno sodelovala pri raznih društvih, krožkih, klubih itd., da bi se ponovno socializirala. Na žalost pa so vsa društva v moji okolici (na Koroškem-mežiška dolina) namenjena predvsem starejšim in so izjemno specializirana (čebelarstvo, plavanje, borilne veščine, lokostrelstvo). Zato imam probleme z iskanjem prave skupine, v katero bi bili vključeni tudi mlajši posamezniki. Zanime me ali obsataja bolj splošna skupinska dejavnost namenjena mladim, prvenstveno za druženje, projektno delo, v poštev pridejo tudi predavanja, skupinski projekti za mlade in delo v manjših skupinah, ki se ne odvija v okviru srednje šole. Prosim za svetovanje pri ponovni vključitvi v družbo in priporočila o izvenšolskih dejavnostih za mlade.
Najlepša hvala
• Uredništvo
Urška Bizjak

Odgovor svetovalke:
Živjo!
Če te prav razumem, se že nekaj let soočaš z občutki socialne anksioznosti in si zdaj želiš postopoma ter na varen način ponovno vključiti med ljudi. To, da o tem razmišljaš in želiš narediti korak naprej preko delavnic, krožkov in podobno, je zelo zrel in pogumen premik.
Praviš, da si občutke socialne anksioznosti začela doživljati pri koncu osnovne šole. Socialna anksioznost se lahko pogosto pojavi ravno v obdobju prehoda iz osnovne v srednjo šolo. Gre za razvojno zelo občutljivo obdobje, ko se identiteta še oblikuje, vrstniški odnosi postajajo vse bolj pomembni, tudi občutek sprejetosti lahko močno vpliva na samopodobo. Socialno anksioznosti lahko tako pogosto spremllja povečana samokritičnost in strah pred negativno oceno drugih. Posledično se posamezniki lahko začnejo izogibati kakršnimkoli socialnih situacijam in druženjem. Res pa je, da dlje kot traja izogibanje socialnim situacijam, težje se je ponovno vključiti. Vendar nikakor ne pomeni, da to ni mogoče.
Tvoj načrt o postopni ponovni vključitvi, preko strukturiranih dejavnosti, je zelo smiseln. Takšne oblike so lahko pogosto lažje kot "spontana" druženja, saj imajo jasno vlogo in omogočajo nekoliko vnaprejšnjo pripravo na pogovor, saj se vrtijo okoli specifične teme.
Ker Koroške res ne poznam dobro, težko svetujem glede zelo specifične skupine, kamor bi se lahko vključila. Lahko pa ti predlagam nekaj smernic, kjer lahko najdeš raznolike dejavnosti:
- Na spletni strani Slovenska mreža prostovoljskih organizacij (https://www.prostovoljstvo.org/) lahko preveriš aktualne možnosti vključevanja v prostovoljstvo, po regijah. Na področje prostovoljstva se vključujejo posamezniki zelo raznolikih starosti, tudi mladi.
- Raznolike dejavnosti lahko najverjetneje najdeš tudi v mladinskem centru. Če se ne motim, na vašem območju deluje KMKC Kompleks https://kompleks.it/).
- Včasih se za raznolike starosti najdejo zanimive delavnice tudi na Ljudskih univerzah. Ponudbo lahko preveriš na Ljudski univerzi Ravne na Koroškem (https://lura.si/).
Ker omenjaš, da socialna anksioznost traja že od konca osnovne šole, me zanima, ali si kdaj morda razmišljala o podpori na strokovni ravni? Morda si lahko pogleda še spletno stran Mira - Nacionalni program duševnega zdravja (https://www.zadusevnozdravje.si/). Morda boš našla še kakšen ustrezen nasvet, podporo in informacije o svetovalnicah po Sloveniji.
Svetujem ti, da si za začetek zastaviš majhne korake. Morda najprej obišči eno delavnico, izobraževanje oziroma karkoli boš našla in ti bo všeč. Postopno si določi realne cilje (na primer "Danes bom ogovorila eno osebo.", ali kaj podobnega). Po vsaki novi izkušnji razmisli kaj ti je šlo dobro, pri čem še morda nisi dovolj sproščena. Kaj ti ustreza in kaj ne. Tako boš tudi sama lažje ugotovila, po kakšni poti boš občutke socialne anksioznosti najlažje obvladovala.
Upam, da sem ti z odgovorom pomagala. Če imaš še kakšno vprašanje, se lahko kadarkoli ponovno obrneš na nas.
Želim ti vse dobro!
Urška Bizjak, mag. prof. pedagogike in dipl. sociologinja