Živjo
Imam problem. Že od malega ponoči nisem morala spati ali pa sem se zbujala sredi noči in nisem morala nazaj zaspati. Z časom se je zboljšalo ampak zdaj se je spet poslabsalo. Drugače ne gledam kakšnih filmov,igric..,ki bi me motili oz. prestrašili. Ampak ko gledam youtube snapchat karkoli shorts( kratke filmčke ) pride kakšen video ki ne kaže grozne vsebine ampak samo npr. Very distrubing movies. In pove samo naslov in sploh ne pokaže slike ali ne omenja nič o filmu. Ampak jaz so zamislim nekaj in potem mislim da film tako je. Zvečer se pokrivam z odejo čez glavo in prižgane imam vsaj 4 nočne lučke. Luč me sicer ne moti. Zvečer tudi berem se pripravim za šolo itd. Telefon pa odložim vsaj 30 minut pret branjem ki večinoma traja okoli 5-15 minut. Probam razmišlati o pozitivnih stvareh. Spat grem od 20:00-22:30 oz. Osmih do desetih. Tako se naspim
Prosim odgovorite v najhitrejšem času
Hvala Lp Uma
Uredništvo
Živa Pirc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Uma!
razumem, kako neprijetno je, ko se ponovno pojavijo težave s spanjem, še posebej, če si že mislila, da so preteklost. Prvi korak si že naredila, ker si prepoznala, da ti določene vsebine na spletu lahko povzročajo nemir in to je super. Velikokrat, kot si že sama ugotovila pa nas tudi nezavedno lahko nekaj vznemiri, tudi če ni neposredno povezano s strahom ali grozo. Verjamem, da ti je težko in ne veš, kaj storiti.
Tvoje navade pred spanjem, ki jih opisuješ: kot so branje in omejitev uporabe telefona, so odlične. To pomaga tvojemu umu, da se umiri pred spanjem. Kar se tiče nočnih lučk, če te svetloba ne moti in ti daje občutek varnosti, ni razloga, da jih ne bi uporabljala.
Morda bi ti lahko pomagalo tudi, če bi se izogibala vsebinam, ki te lahko vznemirijo, zlasti zvečer. Čeprav videi na YouTubu ali Snapchatu morda ne kažejo grozljivih prizorov, samo omemba lahko sproži domišljijo, še posebej zvečer, ko si pripravljena na spanje. Morda lahko nastaviš filtre ali izbiraš vsebine, za katere veš, da so sproščujoče ali pozitivne. Najbolje pa bi bilo, da bi poskusila telefon odložiti še več kot 30 min pred spanjem in bi v tistem času počela prijetne aktivnosti, kot si že sama omenila branje, ustvarjanje itd., kjer bi se poskusila izogibati vsebinam, ki bi ti lahko preprečevale, da bi kasneje lahko zaspala.
Poleg tega je pomembno, da poskusiš umiriti svoje misli. Če opaziš, da tvoje misli uhajajo k strašljivim scenarijam, se zavestno poskusi usmeriti na nekaj pozitivnega ali pomirjujočega. Lahko si pomagaš z vizualizacijo lepih spominov ali prijetnih krajev. Pred spanjem lahko poskusiš tudi tehnike sproščanja. Nekaj prijetnih zvočnih posnetkov lahko najdeš pod zavihkom Razišči-Samopodoba, čustva in psihično počutje-Zvočna gradiva za samopomoč.
Če se težave nadaljujejo, je dobro, da se o tem pogovoriš z odraslo osebo, ki ji zaupaš, morda s starši ali učiteljem oz. s šolsko svetovalno službo. Včasih lahko pomaga že pogovor, včasih pa lahko odrasla oseba pomaga in skupaj poiščeta pomoč za odpravljanje težav. Lahko se obrnete npr. na lokalni Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov.
Zapomni si, da nisi sama s temi težavami in da je popolnoma okej poiskati pomoč. Tvoje dobro počutje je pomembno in s pravimi koraki lahko najdeš pot do mirnega spanca.
Želim ti vse dobro,
Živa Pirc, mag. psihologije
Um
Uma
Hvala za odgovor,
Drugače sem se že pogovorila z starši in so mi pomagali. Ampak zdaj se mi je spet poslabšalo in včasih je mogoče zaradi tega, ker imam veliko dela za šolo. Velikokrat me skrbi, ker mi sošolci ne razložijo kaj so delali in potem ne morem zaspati. Včasih pa me je strah, da me nekdo gleda ( npr. čez okno, za vrati... ) Zvečer ne vem kaj naredim in vsi že spijo.
Prosim odgovorite v najhitrejšem času
Lp Uma
Uredništvo
Živa Pirc
Odgovor svetovalke:
Živjo Uma,
vesela sem, da si se ponovno obrnila na našo svetovalnico. Verjamem, da se ti je težava s spanjem spet poslabšala in vem, kako težko je to, še posebej ko imaš občutek, da te nekdo gleda ali ko se ti misli vrtijo okoli šolskih obveznosti. Želim ti povedati, da nisi sama s temi občutki, in da je veliko otrok in najstnikov, ki se soočajo s podobnimi težavami.
Razumljivo je, da te skrbi za šolsko delo in se počutiš nepripravljeno zaradi tega, ker ti sošolci niso razložili snovi. Čas si poskusi organizirati tako, da boš šolske obveznosti opravila pred večerom. Če ti sošolci ne morejo pomagati, morda lahko učitelju zastaviš vprašanja ali poiščeš dodatne informacije na spletu. Poskusi vzpostaviti umirjeno rutino pred spanjem. Če si že prej načrtovala šolsko delo, boš morda manj zaskrbljena, ko bo čas za spanje. Prav tako se izogibaj aktivnostim, ki te lahko dodatno vznemirijo.
Kar se tiče tvojih strahov, kot je občutek, da te nekdo gleda, je to lahko zelo stresno. Čeprav so to pogosto samo misli in ne predstavljajo resnične nevarnosti, je pomembno, da te vzamemo resno. Strah, da te nekdo opazuje, je lahko zelo moteč. Včasih pomaga, če si rečeš, da so to samo misli in da ni dejanske nevarnosti. Lahko tudi preveriš okno in vrata npr. skupaj s starši, da si zagotoviš, da je vse v redu, kar lahko pomaga pomiriti tvoj um. Napisala si, da zvečer ne veš, kaj narediti, ker že vsi spijo. Mislim, da če bi zbudila starše in jim povedala, da te je strah, da bi ti z veseljem pomagali in skupaj s tabo preverili, kaj se dogaja. Kot sem že napisala prejšnjič, bi lahko poskusila tudi z nekaj tehnikami za sproščanje pred spanjem, kot so globoko dihanje ali poslušanje umirjene glasbe. Tudi vizualizacija prijetnih scen ali spominov lahko pomaga.
Veseli me, da si se s starši že pogovorila in so ti tudi pomagali. Ker ti je pogovor s starši že prej pomagal, se morda spet obrni nanje ali pa se skupaj obrnite na strokovnjaka. Ker lahko iz poslanega razberem, da si v stiski, ki vpliva na tvoje delovanje in spanje pa res toplo priporočam, da se skupaj s starši obrnete k psihologu, npr. v Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov (za katerega ni potrebna napotnica).
In ne pozabi, Uma, da si pogumna, ker si se odločila govoriti o svojih težavah. To je velik korak in si zaslužiš pohvalo.
Želim ti vse dobro,
Živa Pirc, mag. psihologije