Pozdravljeni!
Saj ne vem kako in kje naj sploh začnem, vem pa da je to dafinitivno moja zadnja možnost. Sem dijakinja 3. letnika gimnazije, in že od osnovne šole imam pogoste panične napade. Povod za panične napade je bilo to, da starša nista bila zadovoljna z oceno, ki bi bila manj kot 3. Hec je še v tem, da v gimnaziji ne zehtevata več, da bi imela same 5-ice, ampak glede na to, da sem tega navajena oz. od njiju pričakujem kazen v nasprotnem primeru, se mi zdi, da je to še en razlog več za tesnobo. Ker pa sem na gimnaziji so panični napadi postali hujši, skoraj že vsak dan, kdaj celo večkrat, predvsem pa tudi trajajo dlje časa. Pri tem me pogostokrat skrbi, da bi izgubila zavest oz. V moji glavi je črni scenarij, smrt. Popolnoma sem izgorela, in dejansko ne morem več. Lep čas sem težave skrivala in se želela soočiti z njimi s pomočjo naše svetovalne službe, ki pa je o tem takoj obvestila moje starše. Ker starši niso vedeli, da imam panične napade, se ne znajo na to odzvati, pogleg tega pa so velikokrat oni tisti, ki so sprožilci le teh oz. njihove besede npr. to je samo v tvoji glavi, pospravi si pod streho, rabiš vsem uničit dan, spet to, nehaj jokat, jaz oz. mi smo s tabo zaključili... Te besede mi zbijejo še tisto malo motivacije oz. volje do življenja, ki jo imam. Lahko rečem, da ob takih besedah velikokrat pomislim, če bi jim bilo bolje, da me ne bi imeli. Res jih prabam čim manj vključevati v panične napade, čeprav mi ravno nekdo, ki me imam rad, ki je miren in mi govori naj diham včasih še kako pomaga. Razumem jih, da ni lahko in da imam vsak še poleg tega svoje težave. Sploh mami. Ta je pod zelo velikim stresom že iz tega stališča, da ima ona sama veliko zdravstvenih težav, poleg tega, pa je bila pred letom in pol moja babi diagnosticirana z demenco. Mami jo vsak drugi dan obiskuje v domu, zato je razumljivo, da ko ji povem, da se ne morem naučiti uporabi to kot trenutek, kjer lahko s kričanjem sprosti vse kar se je nabiralo v njej.
Sploh ne vem, kaj naj naredim, ker v šoli velikokrat manjkam zaradi testov, ker se enostavno z vsem kar prestajam ne morem naučiti snovi, kar pa seveda profesorji ne razumejo. Tako je v bistvu že ob 1. letnika, samo se mi zdi, da je vsako leto težje. Kaj naj storim? Kaj mi predlagate?
Najlepša hvala že v naprej za odgovor.
Uredništvo
Maruša Grešak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Najprej bi te rada podprla pri tvoji odločitvi, da si ponovno poiskala pomoč. Mogoče to zate ni bilo ravno lahko. Takšen korak terja svojo mero poguma in da si to zmogla, si lahko vsaj malo ponosna nase. Preden nadaljujem na razmišljanja o rešitvah za tvoje težave, pa me zanima, kaj misliš s tem, da je to tvoja zadnja možnost? Če mi lahko to objasniš, mi bo pomagalo pri razumevanju tvoje situacije.
Zdaj pa k tvojim težavam. Če te prav razumem, si zaradi določenih situacij v tvojem življenju (pogosto predvsem zaradi staršev), v stiski. Te stiske pa večkrat vodijo do paničnih napadov, ki so zate seveda izjemno neprijetni; za povrh vsega pa imaš še občutek, da pri tem nimaš podpore in da te okolica (zopet predvsem starši), zaradi njih obsoja in zavrača. Praviš tudi, da od staršev čutiš velik pritisk glede uspeha v šoli. Verjamem ti, da čeprav starši ne zahtevajo več dobrih ocen, se jih še vedno bojiš – če je bilo njihovo vedenje do pred kratkim takšno, da si v primeru slabe ocene dobila kazen. Možgani ne pozabijo kar tako, da ta možnost obstaja. Zanima pa me, kakšna so glede ocen tvoja pričakovanja? Kakšne cilje imaš? Starši so pomembna figura v tvojem življenju in zelo ti verjamem, da močno vplivajo nate – tako neposredno, kot posredno. Bi pa rada poudarila, da se bo njihova vloga v tvojem življenju in moč, ki jo imajo nad tvojimi odločitvami z vsakim letom manjšala. Sama boš lahko izbirala, kam boš šla na fakulteto, kaj te zanima, kam želiš vlagati svojo energijo, koliko časa nameniti izboljšanju ocen in koliko morda prijateljem in hobijem. Pomembno je, da o teh stvareh razmišljaš in jim slediš.
Tvoji opisi reakcij staršev na tvoje panične napade pa se mi zdijo problematični. Slišati je, kot da imaš doma neko tiho prepoved, da si slabo. Ne smeš jokati, čutiti močnega strahu, doživeti paničnih napadov (ki niso pod tvojo kontrolo). Verjamem, da se takrat počutiš stisnjeno v kot – kot opisuješ, se ti takrat zdi boljše, da te ne bi imeli. Žal mi je, da si v takšni situaciji. Rada bi ti rekla, da smeš biti slabo, čutiti stisko in pustiti paničnemu napadu, da izzveni v nekem varnem okolju – kot si sama rekla, kjer te nekdo objame in ti da vedeti, da bo vse v redu in bo minilo. Ali imaš dostop do kakšne (odrasle) osebe, ki bi ti lahko predstavljala to varno zatočišče? Lahko je to teta, babica, morda soseda, starši kakšne prijateljice, razredničarka? Praviš, da si se že obrnila na šolsko svetovalno službo, ki je o tvojih težavah obvestila tvoje starše. Zanima me, če si po tem še bila na pogovoru pri svetovalni delavki? Če ne, bi bilo morda smiselno, da se ponovno oglasiš in naredita nek drugačen plan, glede na to, da se prvotni ni obnesel najbolje? Mogoče jo lahko prosiš, da bi rada sodelovala pri tem, kako razrešiti tvojo stisko. Torej, ko me sprašuješ, kaj narediti, kako si pomagati: na tej točki je moj predlog, da najdeš varno odraslo osebo, ki ji lahko zaupaš in se z njo začneš pogovarjati. Po tem pa bosta naprej reševali tvojo situacijo – korak po koraku.
Za konec bi ti rada rekla še to – kar verjetno že veš, pa vseeno – čeprav je občutek pri paničnemu napadu res neugoden, pa paničen napad ni nevaren. Lahko imaš občutek, da ti zmanjkuje zraka ali pa intenziven strah, da boš umrla, a v resnici še vedno lahko dihaš in zaradi paničnega napada res ne boš umrla. Verjamem, da to že veš. Mogoče pa se lahko v primeru, da se ti ponovi, spomniš na moje besede in ti bo to vsaj malo pomagalo.
Če sem kaj spregledala ali kaj narobe razumela ter seveda, če mi želiš odgovoriti na vprašanja, bom vesela tvojega odgovora in potrudila se bom, da se v najkrajšem možnem času ponovno odzovem.
Lep pozdrav
Maruša Grešak, mag. psihologije
Ki
KillingEve
Pozdravljeni. Imam podobne težave. Starši imajo mnenje da so ocene in točke zelo pomembne pri vpisu na dobro fakulteto. In brez tega boš luzer v življenju. Nisem bila pri zdravnici ali kje v šoli ker je zelo strah kaj bo? Pomaga mi pa self compassion. Zavedanje da si več kot samo ocene in da je to zgolj del življenja. Kaj še lahko pomaga?