Pozdravljeni!
trenutno me muči res ogromno stvari o katerih že nekaj časa nisem bila pripravljena govoriti. Že 2 leti nazaj sem poskušala poiskati pomoč saj sem se spopadala z močnimi paničnimi napadi in sem od stresa vsako noč bruhala. Stanje se mi je za nekaj časa poboljšalo, zdaj 2 leti kasneje pa se je vse vrnilo še v hujšem stanju. Zanima me kako lahko najdem pomoč, brez da bi za to izvedeli moji starši ker bi jo res nujno rabila.
• Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Hvala za tvoje zaupanje. Žal mi je, da si v taki stiski. Sem pa vesela, da si se odločila poiskati pomoč, ki je na voljo in ti lahko pomaga. Ni potrebno, da si v stiski sama.
Glede na opisane težave, je najbolje, če pomoč poiščeš v Centru za duševno zdravje otrok in mladostnikov (CDZOM), ki delujejo v zdravstvenih domovih. Na tej spletni strani lahko najdeš seznam CDZOM-jev, ki trenutno že delujejo v Sloveniji. Pri vseh imaš dodane linke, ki te vodijo do kontaktnih podatkov. Najbolje je, če izbereš center, ki je tebi najbližje oz. najlažje dostopen (ni pa nujno da izbereš center, ki je najbližje tvojemu domu; če se šolaš v kakšnem drugem mestu in bi ti bilo tam lažje dostopati do centra, se lahko naročiš v tistem mestu).
Za naročanje v CDZOM ne potrebuješ napotnice osebnega zdravnika, se lahko direktno naročiš. Potek naročanja pa izgleda približno tako:
1/ Prvi kontakt lahko vzpostaviš preko telefona ali e-maila ali pa se osebno oglasiš v CDZOM. Ob tem poveš oz. napišeš, s kakšnimi težavami se trenutno soočaš in da si želiš pri tem strokovno pomoč. Prvi kontakt vzpostavijo diplomirane medicinske sestre.
2/ Naslednji korak je triažni razgovor, ki ga tudi opravi diplomirana medicinskega sestra. Triažni razgovor se lahko opravi po telefonu ali osebno, odvisno kako se dogovorita. Lahko bo triažni pogovor opravljen že ob prvem klicu, v večini primerov pa se medicinska sestra dogovori za termin, ko imata oba čas, da se nekoliko bolj podrobno pogovorita o težavah (kaj točno so težave, kako dolgo se že pojavljajo, ali imaš že kakšno oporo, pomoč…).
3/ Na podlagi informacij zbranih v triažnem pogovoru in po posvetu v timu, se potem naredi načrt, h komu od strokovnjakov bi bilo smiselno, da se vključiš v obravnavo in določi se tudi stopnja nujnosti, ki vpliva na to, kako hitro prideš na vrsto. Za (klinične) psihologe in pedopsihiatre so po celotni Sloveniji čakalne vrste precej dolge. Pomembno je, da čim bolj iskreno spregovoriš o svojih težavah, kolikor boš takrat pripravljena in boš zmogla, da lahko čim bolj realno ocenijo tvoje stanje in poskusijo čimprej zagotoviti pomoč (če bi ti bilo lažje težave zapisati, si jih lahko prej doma zapišeš na list, ki ga pokažeš potem medicinski sestri). Ko te vpišejo v čakalno vrsto, boš obveščena o okvirnem terminu pri posameznem strokovnjaku.
Sprašuješ še, kakšne so možnosti, da ne izvedo starši. V zdravstvu po zakonodaji lahko po dopolnjenem 15. letu sama poiščeš pomoč in prosiš, da se o tem ne obvesti starše. To je informacija, ki je pomembna, da jo poveš že na začetku ob pogovoru z medicinsko sestro.
-----
V primeru stiske, se lahko vedno obrneš tudi na Tom telefon za otroke in mladostnike: 116 111, ki deluje vsak dan od 12. do 20. ure; pogovor lahko zelo ublažiti stisko. V primeru zelo hude stiske pa se lahko za pomoč obrneš na:
- Dežurnega zdravnika v najbližjem zdravstvenem domu ali reševalno službo (112).
- Enoto za adolescentno psihiatrijo v Centru za mentalno zdravje (CMZ) v Ljubljani (Grablovičeva 44b, 1000 Ljubljana; Telefon: (01) 5874 955 ali (01) 5874 942, Spletna stran: https://www.psih-klinika.si/strokovne-enote/center-za-mentalno-zdravje/enota-za-adolescentno-psihiatrijo/)
- Urgentna pedopsihiatrična ambulanta v UKC Maribor (deluje med tednom, 7-15h).
-----
Če bi se zgodilo, da bi na obravnavo v CDZOM mogla čakati daljši čas, se lahko v vmesnem času obrneš tudi svetovalnico Posvet (https://posvet.org/); tudi pri njih ne potrebuješ napotnice. Svetovanje za mladostnike izvajajo v Ljubljani, Celju, Kranju, Portorožu, Slovenj Gradcu, Idriji, Velenju in Zagorju ob Savi.
Prav tako se lahko v vmesnem času obrneš na šolsko svetovalno službo.
Upam, da boš čimprej dobila strokovno pomoč. Če imaš še kakšno vprašanje, smo ti na voljo.
Objem,
Sara Seršen, mag. psihologije