Živjo!
Zadnje čase imam tržave v družini.
Nova partnerka mojega očeta mi stalno ukazuje kot da bi bila moja mami. Včasih se jezi name brez razloga. Nevem kaj naj naredim, saj ne želim povedati očetu.
Hvala za odgovor!
Uredništvo
Lucija Krajnc

Odgovor svetovalke:
Zvezdica, pozdravljena,
hvala za tvoje sporočilo.
Opisuješ, da imaš zadnje čase težave v družini, natančneje v odnosu do očetove nove partnerke.
Ker imam o tebi bolj malo podatkov, si želim izvedeti nekoliko več, da bom čim bolj razumela tvoje doživljanje in ti lahko bolj točno svetovala. S tem namenom ti bom v nadaljevanju sicer zapisala nekaj usmeritev, hkrati pa tudi postavila več vprašanj.
Kadar v našo družino »vstopi« nov družinski član, se spremeni veliko stvari. Včasih zna biti prilagajanje na spremembo nekoliko bolj naporno, običajno traja tudi nekaj časa. Vse to je pričakovano. Posebna situacija pa je seveda tudi ta, ki jo opisuješ ti, ko iz takšnih ali drugačnih razlogov pride do tega, da ima kateri od naših staršev novega partnerja ali partnerko. Pogosto je, da je prilagajanje na nastalo situacijo povezano z mešanimi občutji in tudi potencialnimi težavami v komunikaciji.
Mi lahko na kratko opišeš spremembe v vaši družini v zadnjih letih? Kako je prišlo do trenutne situacije, ko ima tvoj oče novo partnerko? Kako dolgo sta že skupaj? Živiš pri očetu ves čas, ali se seliš?
Napisala si, da ti nova partnerka »stalno ukazuje«. Mi lahko pojasniš, kakšna pričakovanja ima do tebe? Kaj konkretno ti reče, ko se »jezi nate brez razloga«? Ob branju tvojega zapisa sem dobila občutek, da morda težko sprejmeš, da ti »nova oseba« postavlja pravila in omejitve, saj ona vendarle ni tvoja mama. Sem te prav razumela?
Napisala si, da o svojih občutjih ne želiš povedati očetu. Slišim, da imaš določene zadržke, vendar pa me hkrati zanima, kaj točno je razlog. Kaj misliš, kako bi se odzval tvoj oče? Kako se sicer razumeš z njim? Kateri drugi odrasli osebi zaupaš do te mere, da bi lahko z njo govorila o tem, kako se počutiš?
Vesela bom, če se odzoveš, da lahko skupaj raziskujeva naprej.
Vse dobro,
Lucija Krajnc, mag. psihologije
Zv
Zvezdic
Ojla!
No ja moj oče je prevaral mojo mami pred približno 5 leti. Kregala sta se pred mano in mojo starejso sestro. Oba starša imata zdaj novega partnerja in otroka. Najprej sem živela pri mami 3 leta, kasneje pa mi ej učni uspeh padal pogrešala sem očeta in prišla za dva meseca k njemu. Zdelo se mi je uredu zato sem se odločila ostati pri njemu. Trenutno sem ševedno tukaj. Pogrešam mami zaradi šole nimam prav veliko časa biti pri njej. Nova partnerka pričakuje preveč od mene. Cele dneve se učim in trdo delam za šolo vendar tega nihče ne opazi. Kar naredim ne opazijo, vidijo samo ko sedim na kavču ali pa se pogovarjam po telefonu. Ves čas pazim pol bratca saj očetova partnerka hodi ven kadit ali pa se pogovrjat s prijateljicami. Ima slabe dneve in ja se jezi ko sedim na kavču tistih 5 minut da si bi spočila. Po šoli sem utrujena nemorem cel dan samo delati kar mi drugi rečejo rabim čas zase. Ja imam občutek kot da želi igrati mamo v mojem življenju čeprav jo imam. Ne želim povedati očetu ker bi se pogovoril z partnerko, ona pa bi mi pridigala, da nerabim vsega povedati. Posodila sem ji 100€ malo pa po malo in mi sevedno ni vrnila vsak mesec mi govori da bom dobila nazaj pa sekar čakam. Z očetom se razumem vredu, res pa je da veliko dela v svoji delavnici in nimava kaj preveč skupnega časa. Res si želim da bi lahko imala kak dan samo midva. Nikomur prav res ne zaupam vsega občasno kaj mami ali ap kakšni učiteljici v šoli morda kakšni sošolki drugače pa nikomur. Počutim se na nek način ujeto, včasih je v družini vredu ampak prevladuje tisti slab del. Bliža se moj rojstni dan in upam da bo vsaj takrat vse vredu.
Uredništvo
Lucija Krajnc
Odgovor svetovalke:
Zvezdica, pozdravljena,
hvala za tvoj odgovor!
Vidim, da je v vaši družini prišlo do precej sprememb. Kot berem, so bile nekatere stvari tudi manj prijetne in žal mi je za to. Seveda je težko, ko se starša odločita za ločeno pot. Ti imaš namreč rada oba in bi z obema želela preživljati svoj čas. Ko pa pride do ločitve, je tvoj čas drugače razporejen in običajno je tudi potrebnega več truda, da se usklajujejo obveznosti šole, prostočasne dejavnosti in stiki z obema staršema.
Kako daleč narazen pa živita tvoja starša? Sedaj, ko živiš pri očetu, kako pogosto vidiš svojo mamo? Napisala si namreč, da mamo pogrešaš, ker je zaradi šole ne moreš videti tako pogosto. Bi bila morda kdaj možnost, da bi mamo videla med tednom in recimo šla po pouku do nje? Kje pa živi tvoja starejša sestra?
Glede na vse, kar si napisala, bi ti vsekakor še vedno svetovala, da se skušaš iskreno pogovoriti s svojim očetom. Zaupaj mu, kako se počutiš. Povej mu, da si želiš več časa preživljati z njim in raziskujta različne načine, kdaj bi vama to lahko uspelo. Povej mu, kako se počutiš v odnosu do nove partnerke in tudi, da želiš, da te stvari ostanejo med vama. Zdi se mi pomembno tudi, da očetu poveš, da si partnerki posodila denar. Starši si večinoma zelo želimo razumeti svoje otroke in narediti, kar lahko, da se počutijo dobro. Čeprav najbrž oče ne bo mogel upoštevati vsega, kar boš povedala, pa je pomembno, da sliši tvoj vidik.
Hm, ja, predstavljam si, da je zate težko sprejeti vlogo očetove nove partnerke. Kar naenkrat je na mestu, ko ti postavlja pravila in omejitve in kot si napisala, želi »igrati tvojo mamo«. Vendar pa je dejstvo, da sta tvoja starša samo dva in vedno bo tako. Nihče od partnerjev tvojih staršev ne more nadomestiti ne tvojega očeta ne mame. Oba partnerja sta zaradi okoliščin sicer vstopila v tvoje življenje in tega se ne da spremeniti. Verjamem, da ti je to težje sprejeti, vendar bi ti svetovala, da jima daš priložnost, da si sčasoma izoblikujeta svojo vlogo. To ne pomeni, da bosta nadomestila tvoja starša, ampak se postavila njima »ob bok«. Verjamem, da ti je trenutno težko in zaznavaš nekatere negativne vidike le-tega, vendar pa si skušaj predstavljati, kaj vse lahko »pridobiš« z njima, ko bosta pridobila tvoje zaupanje. Bi to šlo? Se lahko spomniš kakšnega pozitivnega vidika obeh partnerjev tvojih staršev?
Zato bi ti tudi glede očetove partnerke svetovala, da ji skušaš pojasniti, kako čutiš. Povej, da ti je pomembno, da opazi tvoj trud, ki ga vlagaš za šolo. Povej, da včasih potrebuješ odmor in počitek. Povej ji tudi, da te moti, da moraš biti večkrat varuška polbratu. Kako se ti to sliši? Morda bi ti bili pri tem v pomoč JAZ stavki, jih poznaš? Sestavljeni so iz 4 delov: v prvem delu poveš, kako se počutiš (npr. počutim se spregledano); v drugem opišeš, kaj druga oseba naredi (ko se začneš jeziti name); v tretjem opišeš situacijo (kadar sedem po šoli na kavč); v četrtem pa izraziš svojo željo (želela bi, da mi pustiš, da si za nekaj minut po šoli spočijem, saj sem utrujena). Kakšen meniš, da bi bil odziv na drugi strani, če bi tako izrazila svoje občutenje?
Tako, pa si se prebila do konca mojega dolgega pisanja.
Če je slučajno vmes že nastopil tvoj rojstni dan, ti želim vse najboljše! Sicer pa vse dobro do naslednjič????
Lucija Krajnc, mag. psihologije
zv
zvezdic
Oj!
starša živita oba dovolj blizu, vendar pri mami nimam tistega pravega fokusa na šolo kot pri očetu. Sestra živi skoraj v sredini med obema. Vsi smo v eni majhni občini in med nami ni več kot 10 km. Mami vidim bolj malo videvam jo ko gre po polbrata v vrtec drugače pa bolj malo. Po pouku grem težje do nje saj se ponavadi vsak dan odkar pridem iz sole dokler ne grem slat učim čeprav imam ocene vendar slabše. Ne spomnim se nič dobrih vidikov. Momentalno je veliko pritiska in stresa ob meni saj gre oče na operacijo, 9. Razred sem in me čaka odločitev srednje šole. Če bi svoje občutke izrazula na tak način bi bila oseba kateri bi izrazila občutke na tak način brez besed. Nihče se vendar ne zaveda da sem močna najstnica in vse to še dokaj dobro sprejemam.
Moj rojstni dan pa še ni nastopil bo pa kmalu (4.aprila)
hvala za odgovor.
Uredništvo
Lucija Krajnc
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala za odgovor.
Kaj pa med vikendi, si takrat pri mami?
Iz tvojega pisanja prepoznam, da v šolsko delo vlagaš veliko časa in truda, hkrati pa si napisala, da imaš ocene vedno slabše. Je možno, da bi ti pri šolskem delu kdo pomagal? Morda potrebuješ samo kakšno usmeritev, na kakšen način se učiti in si strukturirati čas. Si že kdaj razmišljala o tem?
Napisala si sicer, da se ne spomniš nič dobrih vidikov in iz napisanega sem začutila, da ti je težko razmišljati o tem. Zato bi morda zgolj ponovila to, kar sem napisala že zadnjič, daj jima priložnost in morda boš sčasoma zmogla videti še kakšen njun pozitivni vidik.
O, vidim, da te v kratkem času čaka res veliko stvari. Že zaključevanje osnovnošolskih obveznosti zna biti naporno, hkrati pa je v zraku več sprememb. Upam, da si že sprejela odločitev glede srednje šole, s katero si pomirjena in v prihodnjih mesecih ti želim čim manj stresa v povezavi s tem. Tvojemu očetu pa želim vse dobro na operaciji.
Kaj pa meniš o tem, da očetu poveš, kako se počutiš?
Meniš, da bi bila oseba na drugi strani brez besed, če bi ti svoje občutje izrazila z JAZ stavki. Kaj misliš s tem, da bi bila brez besed, neprijetno presenečena ali zgolj zmedena? Kako pa se tebi zdijo JAZ stavki?
O, zelo všeč mi je bil del, ko si napisala, da si "močna najstnica in vse to še dokaj dobro sprejemam". Bravo za to! Žal mi je, da misliš, da se tega nihče ne zaveda in upam, da boš sčasoma dobila drugačen občutek.
Vse dobro!
Lucija Krajnc, mag. psihologije
Zv
Zvezdic
Za vikende sem bolj malo pri mami. Poizkušam se čimveč učiti in osredotočati na šolo.
velikokrat mi pri šolskem delu pomaga sestra vendar tudi njo bolj malo vidim in mi nemore pomagati veliko, ima pa tusi veliko dela za svoj faks tako da ji nočem težiti še z mojimi šolskimi problemi. Velikokrat razmišljam o tem in tudi gledam po internetu najboljše učne metode pa ni skoraj nikoli drugače.
Morda bi jima res morala dati priložnost čeprav se s tem ne strinjam najbolje. Seveda si vedno vsak zasluži priložnost.
Hvala za vse želje
Ne želim ga ravno spravljati v stres, saj imamo zadnje čase nekakšne tako rečeno finančne ovire. Čeprav se ne zavedajo, da jaz take stvari razumem jih nekako podpiram, kakor se le da ko vidim da je oče slabe volje ga poizkušam spraviti v boljšo.
Ko rečem brez besed mislim predvsem obmolkla saj si nihče ne predstavlja da bi jaz kaj takšnega rekla. Mislim da so zeli uporabni stavki.
Tudi jaz upam da bom dobila ta občutek.Hvala za odgovor.
Uredništvo
Lucija Krajnc
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
razmisli, če bi vikende morda strukturirala na način, da si določiš čas, ko si pri mami (lahko je to recimo nekaj ur v soboto dopoldne) in preostali čas posvetiš učenju. Slišim te, da učenju posvetiš veliko časa in se trudiš za lepe ocene (kar je seveda pohvalno), vendar pa se mi zdi pomembno, da vseeno postaviš neko ravnotežje med vsemi aktivnostmi in pomembnimi področji v tvojem življenju. Tudi druženje in čas, posvečen odnosom, sta pomembna. Kako se ti to sliši?
Bi ti lahko pri šolskem delu pomagal kdo drug? Bi lahko prosila učiteljico, da ti kakšno stvar še dodatno razloži, morda v okviru dopolnilnega pouka? Lahko prosiš tudi šolsko svetovalno službo za nasvete o produktivnem učenju, ki je najbolj prilagojeno tebi.
Vem, da jima boš zmogla dati priložnost, to terja svoj čas. Gre za proces, ko si morata tudi onadva na nek način "priboriti" mesto v tvojem življenju. Bi te pa želela zgolj nežno usmeriti, da skušaš poiskati kakšen njun pozitivni vidik in biti potrpežljiva z njima. To ne pomeni, da ne smeš povedati, kadar se z njima ne strinjaš ali ti kaj ni všeč - k temu te še vedno spodbujam;)
Napisala si, da očeta ne želiš spravljati v stres, da ga poizkušaš spraviti v dobro voljo. Čutim, kako dobronamerna in prisrčna želja je to. Hkrati pa ti želim sporočiti, da ni naloga otrok ali mladostnikov, da bi starše čustveno "regulirali", jih spravljali v dobro voljo. Je pa naloga odraslih, da podpirajo in razbremenjujejo svoje odraščajoče otroke in jim privzgojijo čustvene ter druge veščine, ki so pomembne za premagovanje izzivov v našem življenju. Seveda te lahko razumem, da si želiš, da bi bil tvoj oče dobre volje, vendar ti po drugi strani želim "odvzeti" del tega bremena (občutka, da si ti odgovorna za njegovo počutje), saj smo navsezadnje za svoje počutje odgovorni odrasli sami in tako finančne kot druge skrbi sodijo v svet odraslih. In zato te po drugi strani spodbujam k pogovoru z očetom; tudi, ko ti ne bo lahko, ko boš potrebovala njegovo podporo in pomoč. Kako se ti to sliši, kaj misliš o tem? Vem, da je to, kar sem napisala, lahko zelo drugačno od tvojega mišljenja, zato si želim, da napišeš tako, kot čutiš.
Glede JAZ stavkov pa: čeprav se ti mogoče zaenkrat zdi neverjetno, da bi kaj takšnega uporabila, se mi zdi vseeno pomembno, da zanje veš. Sama menim, da so uporaben način, da svoja pričakovanja do drugih, da spremenijo svoje vedenje, naslovimo na spoštljiv način. To pa je pomembna veščina v življenju, saj bomo vedno vpeti v odnose in velikokrat primorani izraziti tudi takšna, nekoliko zahtevnejša sporočila.
Lepo bodi in vse dobro.
Lucija Krajnc, mag. psihologije
Zv
Zvezdic
Ojla,
Ja o tem sem že razmišljala vemdar me je strah da bi bilo pretežko za polbratca da bi me gledal le tistih nekaj ur. Ko vidim da joka ko odhajam nazaj k očetu se mi kar srce para. Ja vem in se zavedam da preveč časa posvečam učenju in premalo sama sebi in družino.
Ja najbrž da ja. Med sošolci in sošolkami ne ravno preveč saj sem malo oddaljena od vseh skupaj. Zdi se mi kot da ne želijo moje družbe. Vprašala bom učiteljice za pomoč ali pa razrednika.
Vem da očetovo počutje ni moja skrb ampak vseen vidim kako ima slabe dneve kako je pod stresom vidim da si želi več časa za družino in tudi vem da smo bolj na tesnem z denarjem zato večino dneva dela v delavnici zunaj. Trudi se priti na zeleno vejo in vem da mu bo uspelo ampak mislim da samo če bo imel mojo podporo in seveda od vseh ostalih družinskih članov.
Jutri imam rojstni dan in pišemo test zgodovine. Malo me je strah da mi nebo šlo dobro. Oče kar precej pritiska name naj se potrudim in ne popustim v šoli. Vem da želi le najbolse ampak mislim da pričakuje preveč od mene.
Lp
Ar
Arči
Draga Zvezdica, vse najboljše za rojstni dan.
Ne vem točno kdo je rekel, da je življenje izziv, polno lepih in manj lepih trenutkov pa tudi trenutkov za katere bi si želela, da jih sploh be bi bilo.
Želim ti, da bi dosegla vse postavljene cilje, da bi se ti uresničle vse sanje in seveda, da najdeš pravo ljubezen, ki te bo osrečila.
Pa da omenim še test iz zgodovine. Test kot test. Veliko si jih že pisala še več jih verjetno boš. In če ti ne bo šlo najbolje, bodo pa druge priložnosti. Iz osebnih izkušenj govorim. veliko testov nisem pisal najbolje, na kar nekaj izpitih kasneje sem padel, upravičeno ali pa tudi ne, posledica je bila neprijetno počutje, ki je trajalo kar nekaj časa. Na koncu pa sem le zaključil fakulteto (sem starejši od tebe), dobil službo s katero sem še kar zadovoljen. In danes razmišljam ali je bila slaba ocena vredna toliko slabe volje.
Pa še mogoče glede obnašanja partnerke tvojega očeta. Saj so ti bolj strokovno usposobljeni kot sem jaz povedali kaj ti je storiti. Moje laično mnenje pa je, da si ne bi dovolil, da bi bil strelovod bilo koga, ki je slabe volje in to stresa na mene. Povej to tej osebi in očetu.
Uredništvo
Lucija Krajnc
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej oprosti za zamudo: čestitke za včerajšnji rojstni dan! Upam, da si preživela prijeten dan in, da ti je šlo dobro na testu.
Glede stikov z mami te v vsakem primeru spodbujam, da skušaš najti še kakšen termin. Verjamem, da vidiš stisko polbratca, vendar pa je kljub temu bolje, da vzdržuješ stike z mamo (in njim), kot da se zaradi njegove potencialne stiske temu izogibaš. Ko bo nekoliko večji, bo zmogel razumeti, da kljub odhodu vedno prideš nazaj in se bo lažje soočal s tem.
Super, da boš za pomoč vprašala učiteljice ali razrednika! Navijam zate!
Kako to, da misliš, da si ne želijo tvoje družbe? Na tem mestu bi ti rada predstavila, da se naši možgani pogosto ujamejo v past negativnega razmišljanja. Naše misli, ki jih doživljamo v konkretni situaciji, so zelo povezane z našim čustvenim doživljanjem in oboje vpliva na naše vedenje. A čeprav slepo verjamemo, da so vse naše misli resnične, za nekatere to ne drži. Lahko se na primer ujamemo v past, da predvidevamo, kaj si mislijo drugi, si naslikamo njihove negativne odzive in ob tem se lahko hitro počutimo neprijetno. Spodbujam te, da več o tem prebereš v priročniku: https://live.editiondigital.com/e/221cpgqsc/prirocnik-kaj-lahko-naredim-da-mi-bo-lazje#!povezanost-misli-custev-in-vedenja (posebej od strani 16 naprej). V kolikor boš o tem brala, bom vesela tvoje povratne informacije.
Super se mi zdi, da prepoznavaš pomen povezanosti v družini in podpore vseh družinskih članov. Kljub temu pa ponavljam, da so nekatere skrbi stvar odraslih in da je pomembna tudi podpora, ki jo tvoji starši namenjajo tebi. Tudi ti imaš svoje skrbi in izzive in prav se mi zdi, da si dovoliš s staršema o tem spregovoriti.
Vse dobro,
Lucija Krajnc, mag. psihologije