Pozdravljeni,
že pred nekaj časa sem se obrnila na vašo svetovalnico, kjer sem po pogovoru z (izjemno prijazno) svetovalko ugotovila, da potrebujem strokovno pomoč zaradi svoje anksioznosti in na splošno slabega počutja. Kontaktirala sem oddelek za psihohigieno v zdravstvenemu domu v Mariboru, kjer sem dobila termin pri psihiatrinji.
Ko sem na termin prišla, so mi povedali, da ta psihiatrinja dela v drugi stavbi, kot mi je bilo prvotno sporočeno (kar sem izvedela šele, ko sem prispela na svoj termin), zato sem na obravnavo skoraj zamudila. Poleg tega psihiatrinje h kateri sem bila naročena takrat ni bilo, zato sem govorila z neko drugo, ki mi je predlagala zdravilo za anksioznost (Xanax), vendar sem rekla, da bi raje najprej poskusila brez zdravil. To srečanje je trajalo okrog 15 minut. Napisala mi je napotnico za dodatno obravnavo na UKC, ker naj bi tam hitreje prišla na vrsto, vendar sem tam dobila termin šele januarja, zaradi poteka napotnice pa so ga zdaj preklicali.
Na drugem srečanju sem končno govorila s psihiatrinjo h kateri sem bila prvotno naročena. V sklopu srečanja sem ji izročila seznam znakov avtizma, ki sem jih opazila pri sebi in se je strinjala, da je možno, da sem na spektru. Vprašala me je, kaj bi pridobila z uradno diagnozo; mojega odgovora ni komentirala. Predpisala mi je Asentro za depresijo ter omenila možnost obravnave pri psihologu, ki se ukvarja s pogovorno terapijo.
Tukaj pridemo do razloga za to vprašanje. Ko sem pred kontaktiranjem oddelka brala njihovo stran, je pisalo, da te lahko po uvodnem pogovoru k psihiatru napotijo na nadaljno obravnavo k psihologu in pričakovala sem, da se bo to zgodilo. Namesto tega so mi po vse skupaj pol ure pogovora predpisali zdravila in me poslali domov. Ne razumite me narobe, nič nimam proti zdravilom, vendar moje stanje ni tako nujno, da bi bilo potrebno takojšnje izboljšanje. Razlog, zakaj sem poiskala pomoč je, ker potrebujem pomoč pri identificiranju stvari, ki me delajo nesrečne ter nasvet glede spopadanja z anksioznostjo v svojem vsakdanjem življenju. Zdravila sem po tednu dni nehala jemati, saj ne bodo rešilo dejanskega problema tudi, če se bom začasno počutila bolje. Verjamem, da je za nekatere tak pristop bolj učinkovit, vendar menim, da bi meni bolj koristila druga vrsta terapije.
1. Kako naj povem psihiatrinji, da res ne želim jemati zdravil? Skrbi me, da bo to vzela kot dokaz, da zdravljenja ne potrebujem, vendar so moje težave že dlje časa trajajoče (vsaj od 9. leta, takrat sem že obiskovala psihologinjo) in mi povzročajo težave v vsakodnevnem življenju (npr. ne jem kosila, ker je obisk nove restavracije preveč stresen).
2. Ali je smiselno prositi za formalno diagnozo avtizma (oz. za zavrnitev le-te)? Ali lahko to škodi moji karieri (želim biti psihologinja v zasebni praksi ter delati z otroci)? Menim, da bi to pripomoglo k boljšemu razumevanju težav s katerimi se soočam in tudi lažjo obravnavo.
3. Kakšne so možnosti izven javnega zdravstva? Ne morem si privoščiti zasebne obravnave. Obstajajo mogoče kakšne knjige z res učinkovitimi nasveti?
• Uredništvo
Marjetka Gojkošek

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena.
Hvala, da si se nam ponovno javila in z nami delila pomisleke glede ustreznosti obravnave, ki si jo dobila. Žal mi je, da nisi prejela, kar si želela, zato pa se mi zdi dobro, da si nam ponovno pisala, da lahko pogledamo druge vire pomoči za težave, ki jih navajaš.
Napotitev k psihologu bi bila res smiselna, če si tako želela, zato bi ti toplo priporočala, da ob naslednjem obisku prosiš za psihologa in pri tem odločno, a prijazno vztrajaš. Omenjaš, da ti je psihiatrinja sicer ponudila možnost psihološke obravnave, torej se naslednjič pogovorita o tej možnosti. Možno je sicer, da imajo čakalno vrsto, vseeno pa je to zelo dober prvi korak.
Kaj se tiče diagnosticiranja avtizma in preverjanja, ali si na spektru, strokovnjaki to redkeje podpirajo, saj je danes žal tako, da si veliko ljudi na internetu prebere veliko različnih stvari in posledično želi potrditve za diagnoze, ki so si jih sami dali. Ker tako zelo verjamejo v to (samo)diagnozo, začenjajo nehote vedno bolj čutiti te simptome in se istovetiti z njimi, diagnosticiranja pa v zdravstvu niso poceni. To seveda ne pomeni, da ni možno, da bi kdo pravilno ugotovil svojo diagnozo, ampak je pri tem potrebno biti zelo previden, saj se v zadnjih letih žal vse prepogosto dogaja istovetenje s prebranim, zato se temu vse redkeje kar tako ugodi. Vseeno pa vedi, da imaš možnosti, da tudi sama poiščeš pomoč na tem področju, če imaš občutek, da si vseeno želiš diagnoze in da ti je psihiatrinja iz različnih razlogov ne pomaga zagotoviti.
Predlagam, da raziščeš spodnje spletne strani, najdeš kontakte in pri njih iz prve roke preveriš, kako priti do diagnoze:
https://www.csgm-avtizem.si/
https://www.zveza-avtizem.eu/pot-do-diagnoze/
https://www.instavtizem.org/
Večina jih je sicer v Ljubljani, nekatere pa imajo poslovalnice tudi v Mariboru.
Če čutiš, da zaenkrat ali pa sploh ne želiš zdravljenja z zdravili, lahko seveda to kadarkoli zavrneš in poiščeš drugačno pomoč. Pri zdravljenju anksioznosti psihiatri ponavadi res predpišejo medikamentozno terapijo, a če ti najprej želiš psihoterapijo (kar si jim že uvodoma povedala), potem se mi zdi dobro, da temu slediš. Spodaj bom po sklopih odgovorila na tvoja vprašanja v zvezi s tem.
1.) Psihiatrinji povej, da želiš obisk pri psihologu in da zaenkrat ne bi nadaljevala s tabletami. Če misliš, da tega ne bo razumela, jo prosi, da ti svetuje, kakšna je pot do psihološke poti, brez da razglabljata o zdravilih. Psihiatri bodo namreč vedno zagovarjali tovrstno zdravljenje, ki je seveda v marsikaterem pogledu zelo potrebno, koristno in učinkovito, a če ga ti ne želiš, imaš pravico do drugačnega pristopa (to je psihološkega). Če te ne bo razumela ali želela napotiti, lahko sama poiščeš pomoč zase (pod točko 3).
2.) Če misliš, da imaš avtizem, ti toplo priporočam, da uporabiš zgornje linke. Prosila bi te samo, da se poskušaš ne-istovetiti s simptomi, ampak da se raje s pomočjo psihološke obravnave naučiš živeti z njimi. Tovrstna diagnoza ne more škodovati tvoji karieri, saj so vsi podatki, vezani na zdravstveno stanje posameznika, varovani z zakonom o varstvu osebnih podatkov in kot takšni niso prosto dostopni. Prav tako ni dovoljeno diskriminiranje na podlagi zdravstvenega stanja ali diagnoze, dokler le-to ne škodi drugim ljudem, kar pa v tvojem primeru ne bi (razen če bi razvila simptome ali bolezen, s katerim bi ogrožala zdravje drugih).
3.) Povsem razumljivo je, da si težko privoščiš zasebno psihoterapevtsko obravnavo, saj se cene gibljejo od 50 eur na uro navzgor. Vmesnih opcij ni, to pomeni, da ti ostane možnost uporabe javnega zdravstva, vendar ni treba, da ostaneš na psihohigieni v Mariboru, ampak lahko poiščeš psihologe v javnem zdravstvu. Predlagam, da se obrneš na najbližji Center za duševno zdravje odraslih, kjer so obravnave brezplačne, za obisk pri njih pa ne rabiš napotnice. Obstajajo na večih lokacijah po Sloveniji, njihova prednost je, da imajo tim večih strokovnjakov: psihiatre, klinične psihologe, psihologe, socialne delavce, delovne terapevte in medicinsko osebje. Na Centru se lahko dela tudi psihodiagnostika, vendar pri njih ne moreš dobiti, potrditi ali ovreči avtistične diagnoze, saj to ni v njihovem spektru dela. Njihov link je https://www.zadusevnozdravje.si/kam-po-pomoc/centri-za-dusevno-zdravje/odrasli/#seznam
Za zdravljenje anksioznosti bi ti priporočala tudi obisk Centra za krepitev zdravja, kjer izvajajo več programov (link za MB https://www.zd-mb.si/Storitve/Enote/Splo%C5%A1no-zdravstveno-varstvo/Center-za-krepitev-zdravja-CKZ-ZD-Maribor). Najpomembnejše pri njih bi lahko bile delavnice za spoprijemanje s stresom, tesnobo ali depresijo. To so 3 različne delavnice, vsaka traja uro in pol vsak teden, 4 tedne zaporedoma. So brezplačne, moraš pa se naročiti. V sklopu tega centra (jih je tudi več po Sloveniji) lahko dobiš tudi par brezplačnih individualnih svetovanj. Vsi zgoraj omenjeni ti lahko pomagajo s primerno literaturo za predelovanje anksioznosti. Ti pa pošiljam še en koristen link na to temo: https://www.zadusevnozdravje.si/pomagam-sebi/spoprijemanje-s-tezavami-in-stiskami/anksioznost-tesnoba/
Tako, upam, da si dobila vsaj nekaj koristnih informacij, s katerimi si boš lahko pomagala za naprej.
Želim ti vse dobro in da čimprej najdeš pomoč, ki jo potrebuješ.
Srečno!
Marjetka Gojkošek, mag. psihologije