Zdravo!
Sem študentka psihologije in počasi zaključujem s študijem. Področje, ki me izredno zanima je psihološko svetovanje... Tukaj pa pridem do izziva s katerim se soočam. Komuniciranje s svetovalnimi spretnostmi se mi zdi izjemnega pomena - brezpogojno sprejemanje, empatija, neobsojajoč odnos itd... Ko poslušam podcaste psihologov (npr. dr. Ramani), sem zelo navdušena nad tem, kako znajo komunicirati in kakšen občutek sprejetosti da to osebi na drugi strani. Zelo si želim znati komunicirati na tako sprejemajoč način.
Sem pa jaz zadržana, introvertirana oseba in sem ponavadi med tišjimi v skupini ljudi. Ko smo na faksu vadili spretnosti komuniciranja, me je bilo vedno zelo strah, da ne bom vedela kaj reči in sem čutila pritisk, da je zdaj na meni, da se ustrezno odzovem. Prav tako se mi je zdelo, da ko svetovalne spretnosti uporabljam zvenim umetno, ne pristno. Ko sem se prvič soočila s takimi vajami, je bil moj prvi odziv izogibanje. Začela sem razmišljati, da tega jaz ne morem početi. Ampak sedaj pa sem uspela spremeniti način mišljena na način, da se teh spretnosti lahko priučim, da sem lahko tudi jaz taka psihologinja, ki ob komunikaciji, da sogovorniku občutek sprejetosti.
Zanima me, kako bi lahko komunikacijske spretnosti izboljšala. Bi mi lahko priporočali, kakšno literaturo, ki je praktično naravnava in bi mi lahko bila v pomoč?
Velikokrat se mi zgodi tudi, da v praktični situaciji, ko se znajdem z osebo ena na ena, pozabim kako se odzvati. Pozneje pa razmišljam o pogovoru in se spomnim dobrih odzivov, ki bi bili primerni. Moja največja "težava" je komuniciranje v realnem času. Če imam čas sestaviti odgovor in razmisliti, lahko dam po mojem mnenju relativno dobre odzive. Si pa res želim priučiti pristnega komuniciranja, saj vem, da lahko nekako napredujem in se razvijam.
• __
____
Hej, tukaj še ena študentka psihologije!
Sem imela precej podobno težavo, v glavnem sem razmišljala o tem, da mi komuniciranje sploh ne gre, moji odzivi so neumni, ne znajdem se v trenutku itd. Potem sem pa začela delati na študentskem delu, kjer ogromno komuniciram z drugimi ljudmi, v glavnem zunanjimi klienti/strankami. Ni isto kot terapija, ampak se naučiš biti bolj fleksibilen v pogovoru, odreagirati v trenutku, tako da bi ti jaz predlagala samo vajo:) Mislim, da znamo biti študenti psihologije tudi preceeej strogi do samih sebe in mislimo, da smo manj kompetentni, kot smo.
Si probala morda delati prostovoljno na TOM-u, ali pa Samarijanu? Tam te naučijo določenih tehnik, veliko se pogovarjaš z ljudmi, ki kličejo, bi si predstavljala da precej dobro povadiš te spretnosti.
Good luck!!
• Ma
Maja
Hoj
Tukaj pa študentka psihosocialne pomoči, jaz pa imam malo drugačen problem. Že od nekdaj razmišljam o tem da bi rada pomagala drugim, se posebej otrokom, ker sem imela sama stisko hodim na terapije kjer pa imam občutek da me terapevtka hoče odvrniti od tega poklica, ker meni da želja po pomoči drugim izhaja iz tega, ker sama rabim pomoč, Oz. Ker bi rada otrokom dala občutke sprejetosti, slišanosti, moči, ker naj sama tega nebi imela v otroštvu. Zaradi tega sem začela dvomit vase v svojo odločitev kljub temu, da sama veliko delam že sedaj sem 1.letnik z otroki, mi delo gre zelo dobro, sošolci me med vajami vidijo kot dobro osebo, in bodočo svetovalko, pravtako imam zelo lepe ocene saj me stvari res zanimajo.
Tudi jaz bi prosila za kakšno mnenje, nasvet .
• Uredništvo
Tina Rezar

Odgovor svetovalke:
Spoštovana motivirana študentka psihologije,
hvala, da si svoj izziv delila na našem portalu. Zelo lepo je slišati, da te področje psihološkega svetovanja zanima v tako veliki meri. Prav vsi ljudje v vsakodnevnem življenju in delu uporabljamo svetovalne veščine, vendar pa psihološko svetovanje zahteva posebno formalno strokovno izobrazbo in usposobljenost. Komunikacija med ljudmi je venomer prisotna in je proces, ki poteka na več ravneh (verbalno, neverbalno…), v katerem se urimo celo življenje, tako na medosebnem kot na profesionalnem nivoju.
Navajaš, da si bolj zadržana, introvertirana in tiha oseba. S tem ni nič narobe, ljudje smo si različni in prav vsak izmed nas je edinstven in neponovljiv. Obstaja veliko literature s področja pridobivanja komunikacijskih veščin in hkrati premagovanja strahu/treme pred govorom, odzivanjem. Veseli me, da si prišla do ugotovitve, da se teh spretnosti zmoremo priučiti in to drži kot pribito. Sama tudi že omenjaš tiste ključne spretnosti, ki jih potrebuješ kot svetovalka: brezpogojno sprejemanje, empatija, neobsojajoč odnos, občutek sprejetosti ipd.
Psihološko svetovanje je znanstveno utemeljena disciplina, ki temelji na specifičnih teorijah, metodah in tehnikah. Pri tem se mi zdi najpomembneje, da najprej okrepiš svojo samopodobo in samospoštovanje, kar bo pripomoglo k pozitivnemu osebnostnemu razvoju in izboljšalo kvaliteto življenja. Nato boš v svetovalnem procesu lažje pomagala posameznikom, da usvojijo veščine, ki jim bodo v prihodnosti olajšale spoprijemanje z različnimi življenjskimi situacijami in težavami.
Priporočala bi ti literaturo naslednjih avtorjev:
·         Dr. Mirjana Ule, socialna psihologinja (npr. knjiga z naslovom Psihologija komuniciranja in medosebnih odnosov. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 2009 in Psihologija komuniciranja. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 2005.)
·         Dr. Zdenka Zalokar Divjak, psihologinja in logoterapevtka (knjiga z naslovom Jaz in ti – medosebni odnosi v sodobnem času. Krško: Gora, 2001.)
· Dr. Tomaž Vec, psiholog (članek dostopen na spletu: https://www.revija.zzsp.org/2002/02-4-405-429.pdf
·   Saša Einsiedler, novinarka, voditeljica, trenerka javnega nastopanja in avtorica priročnikov (eden izmed posnetkov na spletu: https://www.youtube.com/watch?v=lTYD65aSqj0&t=218s
Navedla sem le nekaj avtorjev, sicer obstajajo še številni drugi, ki se ukvarjajo s treningi različnih komunikacijskih veščin. Glede na to, da študiraš psihologijo, zagotovo poznaš izraz asertivna komunikacija, zato bi ti svetovala tudi obisk kakšnega treninga asertivne komunikacije. Na ta način boš spoznavala tudi sebe in razvijala pristno komuniciranje. Dandanes obstajajo številni ponudniki raznoraznih treningov komuniciranja. Če boš pobrskala po spletu, jih boš našla precej.
Navedeno literaturo malce preglej in si nato naredi načrt za razvijanje svojih komunikacijskih veščin. Saj veš kako pravi star angleški pregovor: »Kjer je volja, je tudi pot«. Iz tvojega zapisa lahko razberem, da imaš neverjetno voljo in energijo za svoj osebnostni in profesionalni razvoj in prepričana sem, da ti bo to tudi uspelo.
Verjamem vate. Zmoreš. Le pogumno naprej.
Vse dobro ti želim,
Tina Rezar, mag. prof. pedagogike in nemščine in mag. zakonskih in družinskih študij
• Uredništvo
Tina Rezar
Odgovor svetovalke:
Spoštovana Maja,
študentka psihosocialne pomoči, hvala tudi za tvoj opisan izziv. Navajaš, da imaš že od nekdaj željo pomagati drugim, kar je zelo plemenito. V procesu terapije običajno spoznavaš in odkrivaš tudi stvari o sebi, svoji osebnostni strukturi, svojih potrebah in željah… Od kod izhaja ta občutek, da te tvoja terapevtka poskuša odvrniti od želenega poklica? Si morda poskusila to direktno nasloviti? Menim, da bi bilo dobro to izraziti in odkrito spregovoriti o tvojem občutku, v tem smislu: »Imam občutek, da mi sporočate, da ta poklic ni primeren zame – ali me občutek vara? Ali lahko spregovoriva par besed o tem?« Poskusi se s terapevtko iskreno pogovoriti in zagotovo bo obema lažje, ko bosta to ubesedili in razčlenili, mogoče gre resnično le za občutek. Nikoli ne dvomi vase, kadar ti srce veli drugače. Navajaš, da se ob delu z otroki in sošolci dobro znajdeš in si motivirana za omenjeno študijsko pot, kar se odraža tudi pri tvojih uspehih.
Glavo gor in nadaljuj s tem, kar te osrečuje in veseli. In ne pozabi, da se v pojmu pomoč skriva besedica MOČ.
Prijazen pozdrav,