Zdravo.
Moja bivša sošolka je v eni piramidni shemi. V to jo je potegnila njena mama in njena celotna družina je v tem. Njena sestra, mama, babica in njen fant. Brala sem, da učijo da je cela družina notri v tem ker je ro cel kult? In takr stvari so psihološko zelo škodljive? Imajo tudi tak big brother nadzor na socialnih omrežjih. Celo depresijo so eni imeli? Tudi podcenjujejo pomen fakultete in diplome in je to standard? Je v zadnjem letniku srednje in je že polnoletna zato je to legalno. Kolikor sem brala, so te legalne zato, ker v zameno za denarno plačilo ponujajo nek izdelek ali storitev, to pa je definicija prodaje? V glavnem izkusila sem to, da so zelo, zelo nesramni in je to tak bullying. Kako se upreti takemu skrajnemu bullyingu?
V ameriki se počasi že izvajajo preventivne delavnice. Zakaj se pri nas ne izvajajo preventivne delavnice na to temo? Ker se šole zelo bojijo staršev?
• Uredništvo
Lea Prinčič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Marry!
V piramidne sheme ali druge sumljive oblike zaslužka (verjetno si zasledila tudi izraz multi level marketing) so včasih res vključene celotne družine. Pritegne jih mamljivost obljub, kot so hitrost zaslužka, delo od doma, za povrh pa ti delo sploh ne vzame veliko časa. Iskalci novih članov piramidne sheme te pogosto premamijo s takšnimi obljubami, ki se morda res slišijo sanjske, a so v resnici vse prej kot to. Pogosto najprej premamijo le enega člana družine ali družbe, ta pa posledično navduši še preostale člane. Če ti idejo o hitrem zaslužku predstavi nekdo, ki ga poznaš in mu zaupaš, je še toliko bolj verjetno, da se boš priključil tudi sam.
Vidim, da si o multimrežnem marketingu in piramidnih shemah že kar veliko prebrala. Veseli me, da si prepoznala različne pasti, ki pretijo v teh modelih. Verjamem, da si ravno zato lahko pozorna na ponudbe, ki lahko na vsakodnevni bazi priletijo v poštne predale na naših socialnih omrežjih (Instagram, Facebook itd.). Ključno je, da se zavedaš, da takšne oblike zaslužka ne morejo nadomestiti prave formalne izobrazbe, ki ti lahko omogoči redno delo s plačilom, ki si ga zaslužiš.
Svetujem ti, da sporočila, ki te dosežejo preko socialnih omrežij, preprosto ignoriraš. V kolikor oseba, ki te vabi zraven, ne odneha, jo lahko blokiraš. Pozorna bodi tudi na to, koga sprejmeš med prijatelje oz. sledilce na socialnih omrežjih. Pogosto te lahko neznana oseba 'doda' ravno z namenom, da bi te novačila v eno izmed takšnih shem. V kolikor pa naletiš na vabila, ki so žaljiva, vsiljiva ali neprimerna, lahko uporabiš tudi funkcijo prijave profila.
Zelo mi je všeč tvoja ideja o preventivnih delavnicah. Menim, da bi prav zares lahko koristile mladim pri prepoznavanju spletnih prevar o zaslužku in zagotovo bi bili rezultati dobri. Kot je meni znano tovrstnih delavnic pri nas res ni in morda bi bilo dobro, da to poskušamo spremeniti. Mogoče se lahko obrneš na šolsko svetovalno službo in jim predstaviš to idejo. Držim pesti, da bodo proaktivni in bodo ideji dali priložnost. Odgovora, zakaj tovrstnih preventivnih delavnic pri nas ne izvajamo, sicer nimam. Predvidevam pa, da se strokovnjaki morda slabo zavedamo razsežnosti tovrstnega dogajanja. Pomembno je torej, da se o tem pogovarjamo, saj lahko le tako prepoznamo aktualno stanje in potrebo po morebitnih preventivnih aktivnostih.
Lea Kopač, mag. psihologije
• Ma
Marry
Te zadeve so v Sloveniji legalne. In sem brala, da pri nas nočejo karkoli regulirati, ker potem bi že preveč spominjajo na socializem, tega pa nočejo. In, da v kapitalizmu se vsak odloča zase. In če nekdo želi zapraviti denar ali je v piramidi ali  npr.v igralnici je to njegova odločitev? In podobno kot šole ne učijo, otroci ne hodit v igralnice (ker je to odločitev posameznika), tako nočejo učiti o piramidah, ker to ni pristojnost šole? In v šolah se ne uči nikjer finančne pismenosti, ker to niti ni v interesu šole. Poleg tega nekatere firme sploh nimajo registriranih podružnic v Sloveniji in je zato težje regulirati. Da tudi, pri nas je samo dva milijona ljudi, v drugih državah je več prebivalcev in je zato lažje regulirati to? Na splošno to ponujajo ekonomsko depriviligiranim ljudem, ker če je nekdo direktor podjetja ima dovolj resno delo in dovolj dobro plačo, da se s takšnimi stvarmi ne bo ukvarjal.
Če že zaznam kake sumljive poslovne aktivnosti, kam se to prijavi?
S strani te sošolke sem izkusila pa to ali se pridružiš ali pa ne hodi v mojo hišo. In na splošno precej ljudi to izkusi? Pa tudi tehnike kultov, npr.da sprašujejo koliko je bil tvoj račun za elektriko ta mesec, toksična pozitivnost, Tudi tehnike verbalnega nasilja, itd. Potem je to že nasilje? Kako postopati v takem primeru, nasilja? Komu prijaviti?
Tudi "grozila" mi je, da če ti to tebi ni všeč, ni treba tega govoriti drugim in na ta način odganjti potencialne stranke. Ker se bo pač razvedelo, da ti to govoriš okoli.
Žalostno je to, da kaj bodi asertiven in tudi znnce s katerimi bi želel imeti vljuden odnos, moreš odstraniti iz svojega kroga?
• Uredništvo
Lea Prinčič
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Ponovno hvala za tvoje razmišljanje. Res je, vlaganje denarja v bilo kaj je (in mora biti) odločitev vsakega posameznika. Denar, ki je naš in ga zaslužimo, lahko zapravimo, kjerkoli želimo. Tudi v piramidnih shemah, če presodimo, da nam bo to koristilo. Res pa je, da vlagatelji v te sisteme navadno ne poznajo pasti, ki stojijo za idealističnim prikazom tega posla.
Morda je vprašanje o tem, zakaj v šolah ne opozarjajo na tovrstne pasti, res širše. Pa vendar sem mnenja, da je glavni razlog prav to, da vodilni na področju vzgoje in izobraževanja niso dobro osveščeni o tem, da mlade na vsakem koraku (predvsem na socialnih omrežjih) določen kontakt vabi v modele multimrežnega marketinga ali v piramidne sheme. Zavedati pa se moramo, da je še veliko drugih perečih tem, o katerih pa se v šolah načeloma dobro ozavešča – npr. (medvrstniško) nasilje, alkoholizem in droge, varna vožnja, varnost na spletu itd. O vseh teh tematikah se izvajajo aktivnosti, s katerimi naj bi se srečali učenci.
Opisuješ vedenje sošolke, ki deluje precej zagreta in zaverovana v shemo, kateri se je pridružila. Včasih se zgodi, da nekatere člane prav zares zmanipulirajo do te mere, da jih ne prepoznamo več. K temu so nagnjeni bolj naivni in osebnostno manj čvrsti posamezniki. Res je, ko praviš, da lahko delujejo zelo toksično. Ta dejavnost lahko prevzame njihovo življenje v tolikšni meri, da se ne uspejo osredotočiti na nič drugega več. Na vsakem koraku razmišljajo o tem, kje in kako bodo dobili nove člane za sistem, del katerega so, oz. kako bodo prodali produkte, če ti sploh obstajajo. Od tega je seveda odvisen njihov zaslužek. Verjamem, da se lahko pri osebi, ki je bolj nagnjena k takšnemu načinu ravnanja, zgodi, da pri tem uporabi tudi nekonstruktivne strategije, kot je npr. izsiljevanje in nasilje. Tvoji sošolka je dober primer. Njihovi odnosi s posamezniki, ki razmišljajo drugače, se skrhajo, hkrati pa bi naredili vse, da pridobijo nove člane.
Sprašuješ se, kam zadevo prijaviti. V kolikor si ali boš priča kateremukoli nezakonitemu ravnanju, lahko prijaviš na policijo. Prijava je lahko tudi anonima. Prvi korak pa je zagotovo to, da postaviš jasno mejo, da se takšnemu gibanju ne nameravaš pridružiti.
Lea Kopač, mag. psihologije
• Ma
Marry
Obstaja pri nas kkšen inšpektorat za delo kamor se lahko prijavi (podobno kot vAmeriki)? Obstaja namreč tudi razlika med kazenskim in civilnim pravom.  Če prijaviš policiji in ni kaznivega dejanja policija ne more nič. To podjetje je sicer podjetje, ki se ukvarja s prodajo beljkovinskih čokoladic. Ta sošolka ni bila naročena na malico v šoli, ker da kao šolske malice niso zdrave, ampk si je hodila  za malico v trgovino kupovati beljakovinske čokoladice. Po mojem videnju je tako, da si prijatelje inaš pravico sam izbirati in lahko tudi kakšnega sošolca ne maraš in je to tvoja izbira? Če postaviš mejo, da ne boš del tega, bodo oni rekli, da se s tabo ne družijo več in s tabo nimajo nobenega opravk več in je to njihova svobodna volja?
Zdi se mi, da dokler se opravlja šolske obveznosti, šola v zvezi z nekom takim ki je v piramidnih zadevah ne bo ukrepala? Ker tudi ona novači člane iz šole v svojem prostem času. V prostem času pa lahko delaš kar želiš in to ni svar šole? Zdi se mi tudi, da bolj deluje vabiti znanc kot pa neznance z interneta? Nisem videla, da bi to delala na šolskem okolišu, če bi to delala na šolskem okolišu, potem je to problem šele in šele takrat bi šola ukrepala?
• Uredništvo
Tadej Jezernik
Odgovor svetovalca:
Mary pozdravljena,
v svojem pisanju sprašuješ po tem, ali v Sloveniji obstajajo institucije (inšpektorati), kamor lahko posamezniki prijavljajo nepoštene poslovne prakse, ki jih izvajajo podjetja in posamezniki. Izpostavljaš morebitne razlike med civilnim in kazenskim pravom, ter sprašuješ po tem, zakaj šola v navedenem primeru ne ukrepa. V nadaljevanju ti podajam nekatere pojasnila s področja inšpekcijskih nadzorov, ki jih vršita Inšpektorat Republike Slovenije za delo in Tržni inšpektorat Republike Slovenije, pa tudi nekatere odgovore na tvoja vprašanja.
Inšpekcijski nadzor nad delovnimi razmerji vrši Inšpektorat Republike Slovenije za delo. Omenjen inšpektorat izvaja nadzor nad izvajanjem zakonskih in podzakonskih aktov, ki sta jih dolžna upoštevati tako delodajalec kot delojemalec (delavec). Morebitna neskladja nad izvajanjem predpisov ugotavlja inšpektorat v postopkih, ki jih uvede zoper pravno, oziroma fizično osebo.
Omenjen inšpektorat opravlja nadzore tudi s področja varnosti in zdravja pri delu. V praksi to pomeni, da ugotavlja ustreznost delovnih pogojev za delo, ustreznost delovne opreme, varovalne opreme itd.
Nadzor nad upoštevanjem predpisov s področja varstva potrošnikov pa vrši Tržni inšpektorat Republike Slovenije. Tržni inšpektorat je torej tisti, ki ugotavlja nepoštene poslovne prakse pravnih in fizičnih oseb v odnosu do potrošnikov, nadzore pa opravlja tudi s področja nepremičninskega posredovanja, gostinstva, trgovine, turizma... Koristno je tudi vedeti, da nadzor nad zaposlovanjem na črno vrši Finančna uprava Republike Slovenije (FURS), nad delom na črno pa FURS in Tržni inšpektorat.
Morebitno prijavo na inšpektorat, oziroma na posamezne izpostave inšpektorata lahko poda fizična, oziroma pravna oseba osebno, priporočeno po pošti, oziroma preko varnega elektronske portala e-uprava.
Glede tvoje navedbe, da obstaja razlika med civilnim in kazenskim pravom pojasnjujem, da dejanska razlika res obstaja. Poleg kazenskega in civilnega prava, poznamo še delovno pravo, upravno pravo, davčno pravo itd. Posamezna pravna področja so tako urejena s področnimi predpisi. Pojasnjujem pa, da kršitve posameznih predpisov z nekega pravnega področja preverja in ugotavlja organ, ki je v pravnem redu Republike Slovenije zato pristojen in zato vnaprej določen.
Nazadnje naj še dodam, da morajo imeti šole v internih aktih (npr: hišni red, Pravila šolskega reda) jasno določena pravila, ki določajo pravice in obveznosti učencev, zaposlenih in drugih obiskovalcev šole, oziroma šolskega okoliša. V kolikor v šoli, oziroma v šolskem okolišu opažaš aktivnosti, ki bi lahko bile v nasprotju, na primer s Pravili šolskega reda, lahko o tem najprej obvestiš svojo razredničarko, oziroma svetovalno službo.
Upam, da sem ti uspel odgovoriti na nekatera tvoja vprašanja. Želim ti vse dobro in te lepo pozdravljam.
Tadej Jezernik, dipl. upravnih ved
• Ma
Marry
Hvala. ❤️❤️❤️
Želim povedati/vprašati v kolikor novači sošolce v svojem prostem času, izven šolskega okoliša šola ne more kaj veliko ukrepati?
• Uredništvo
Tadej Jezernik
Odgovor svetovalca:
Marry pozdravljena,
potrebno bi bilo jasneje definirati kakšne so okoliščine dejanja »novačenja« kot ga opisuješ, da bi ti lahko podal celovit odgovor.
V kolikor imaš glede svoje sošolke skrbi, jih lahko izpostaviš svoji razredničarki - za katero sem prepričan, da ti bo prisluhnila. Morda skupaj z razredničarko pripravita vsebino za delavnico, ki jo kasneje skupaj izvedeta v razredu. Tudi na takšen način, lahko šola spodbuja kritično miselnost mladih in opozarja na morebitne pasti, ki se pojavljajo v poslovnem svetu.
Lepo te pozdravljam,
Tadej Jezernik, dipl. upravnih ved
• Ma
Marry
Hm.. Da hodi s par sošolkami skupaj v trgovino (torej izven šolskega okoliša) po te beljakovineke čokoladice in s tem jih namami, da bi kupovale beljakovinske čokoladice od te firme oz.se včlanile v piramido. Na socialnih omrežjih objavlja objave in kdor jih všečka (tudi sošolci) jih povabi k sebi domov, da jim to predstavi. Da se samo s temi sošolkami torej potencialnimi strankami, druži na šolskem hodniku, z ostalimi dijaki se ne druži. Da njena mama in ona vabi ostale starše in dijake, in s tem namenom dobi njihove telefonske številke, k sebi domov, da bi jim predstavila to piramido.
Njena mama je tudi skregana z eno svojo sodelavko, ker tega ni želela kupiti.
Ena punca iz paralelke je rekla, da pač s take ljudi se pusti pri miru, ker so prepričani v svoj prav in se jih izogiba v velikem loku. Torej, da se ne prijateljuje z njimi, se ignorira njihova vabila k njim domov in je s tem problem rešen. Da ne rabiš biti nesramen, ampak vljudno odkloniš.
Torej tukaj ni nič spornega ali pač?
• Uredništvo
Uredništvo
Pozdravljena Marry,
odgovorili smo že na več tvojih vprašanj. Tukaj iz strokovnega vidika nimamo več kaj dodati. Na tem mestu to temo zaključujemo.
Vsekakor bo najboljše, da se o vsem, kat te skrbi, pogovorite v šoli.
Lep pozdrav iz uredništva.