Pozdravljeni, s fantom ziviva skupaj v stanovanju, studirava v istem kraju. Jaz sem redoljubna, on ocitno ne. Ko pridem domov s faksa me v koritu caka gora posode, drobtine povsod, razmetano, plosca za kuhanje vsa polita.... Jaz ne prenesem, da se ne pospravi za sabo. Sem mu ze omenila, da me moti, da jaz ne bom pospravljala in cistila za njim, on mi pa rece da nima casa in bo ze potem. Kaj, a pol moram bit jaz v svinjaku, dokler se on ne odloci pospravit?
Kako naj torej zrihtam, da bi pospravljal za sabo? Nocem biti nesramna ali karkoli, ampak me res jezi in ne vem kako mu dopovedat.
• Uredništvo
Tina Rezar

Odgovor svetovalke:
Spoštovana Daša,
hvala za tvoje sporočilo in opis težave. Predvidevam, da s fantom živita skupaj kakšne pol leta, če sta s skupnim bivanjem začela ob začetku študija? Ko pričnemo z ljubljeno osebo živeti v skupnem gospodinjstvu, kar hitro »odkrijemo« vse vrste navad in običajev, ki so nam bodisi všeč bodisi nas spravljajo ob živce. Takrat je nujno potreben odprt, iskren pogovor s partnerjem/sostanovalcem. Navajaš, da si mu že omenila, da ne boš čistila za njim, a to še ni zaleglo. Najverjetneje boš morala to še bolj jasno poudariti in argumentirati. Poskusi mu še enkrat na spoštljiv in asertiven način izraziti, da te ta nered, ki ga pušča za sabo, zelo moti in da pričakuješ, da bo za sabo sproti pospravljal. Povej mu, da te blazno jezi, ko prideš po napornem dnevu študijskih obveznosti domov in je vse razmetano. Nato ga konkretno vprašaj: »kako bi mi lahko pri tem pomagal? Bi se lahko potrudil in pobrisal drobtine in kuhalno ploščo takoj po uporabi?« Razloži mu, da bi mu bila za to hvaležna in ga ob pospravljanju tudi pohvali – tako se bo bolj verjetno njegovo pospravljanje stopnjevalo, dokler ne preide v vsakodnevno navado.
Seveda za pogovor o tem izberi primeren čas in prostor. Lahko ga povabiš na kavo ali sprehod in spontano začneš pogovor o pospravljanju. Pri tem uporabljaj spoštljivo komunikacijo in »jaz-stavke«, s katerimi izražaš svoje doživljanje, razmišljanje, potrebe in želje. Z uporabo jaz-stavkov zmanjšamo potrebo drugega, da se odzove čustveno, da se brani in podobno. Torej, govori o sebi (mene jezi in moti) in ga hkrati prosi za pomoč. Takšno izražanje mu bo pomagalo razumeti tvoje stališče. Nato mu daj prostor in možnost, da ti še on predstavi svoj vidik.- Lahko ga konkretno povprašaš: "kaj pa ti meniš o tem?". Na koncu lahko skleneta dogovor, da poskusita (vsaj eno obdobje) oba redno pospravljati za sabo - vem, da ti to že počneš, saj si bolj redoljubna, a s tem, ko poudariš, da se bosta vzajemno potrudila, zmanjšaš njegov občutek krivde in hkrati povečaš možnosti za izboljšave.
Obilo poguma ti želim in srečno!
Tina Rezar, mag. prof. pedagogike in nemščine in mag. zakonskih in družinskih študij