Pozdravljeni, obiskujem 7. razred in sem sicer odlična učenka. Nekje 2 ali 3 leta imam strah pred nastopi, zato se jih izogibam. Postaja me strah tudi govornega nastopa pred velikim številom sošolcev, ki se med nastopom smejijo in pačijo, kar me zelo ovira, učitelji pa mi kljub temu, da jim poskušam dopovedati, da me je strah, ne želijo prisluhniti, niti pomiriti sošolcev in se na moje težave ne ozirajo. izjavili so da brez potrdila zdravnika o moji motnji delajo po protokolu pravil ki je zapisan za take primere. to so rekli tudi staršem. Ne vem kaj naj, strah se kaže tako, da me v šoli po vseh obrokih boli trebuh in mi je slabo, jemala sem tudi že tablete za želodec, ki jih predpisuje zdravnica, bila sem na urgenci zaradi izredno močnega glavobola, ki ga ni pomirilo jemanje tablet. Jočem pred uro, ko sledi nastop in občasno bruham. Nekaj sošolk mi pomaga in me miri, vendar je to med odmori, pri uri pa ne. Nimam pravice povedati seminarske pred manj sošolci kot nekateri, ki imajo ADHD, ker nimam potrdila za panični napad. Ali obstaja pomoč za rešitev od tega?
Uredništvo
Urška Koštomaj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
vidim, da te strah pred nastopi res obremenjuje. Praviš, da te boli v želodcu in pred uro govornega nastopa jočeš.
Govorno nastopanje je enosmerno ustno sporočanje. Z njim si se srečala že v nižjih razredih osnovne šole, ko si pripovedovala o svojem doživetju, opisu sebe, obnovi knjige, opisu predmeta itd. Z vsakim letom se počasi spoznavaš s tem, kaj je govorno nastopanje in kako ga najbolje izpeljati. Trema pred govornim nastopanjem je povsem normalna. Vsakega je že kdaj črvičilo v želodcu, se pojavilo znojenje ali tresavica. Stati pred drugimi ljudmi in jim predajati informacije ni enostavno. Trema se pojavi v situacijah, ki so za nas pomembne, predstavlja pa negotovost glede tega kako bomo z nalogo opravili. Običajno trema mine v prvih minutah nastopa. Lahko nas spodbudi, da nastop dobro izpeljemo, včasih pa nas lahko tudi ovira. Trema je čustvo, ki se ga lahko naučimo obvladovati.
Prilagam povezavo do naše spletne strani, kjer boš našla več informacij o tremi pred govornim nastopanjem: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/imam-tremo-pred-govornim-nastopanjem-kaj-pa-zdaj/
Ali gre v tvojem primeru za pojav paničnega napada težko rečem. V vsakem primeru bi bilo dobro o tem govoriti z osebnim zdravnikom. Vsekakor pa se nastopu ni smiselno izogibati, ampak se je z občutki potrebno sprijazniti in se s situacijo spopasti. Situacija od tebe zahteva novo učenje prilagajanja, kar je v življenju povsem normalno. Nekaj vprašanj za razmislek: ali slabost in neprijetni občutki tekom nastopanja izginejo? Se občutki pojavi pred vsakim nastopom ali samo pred določenim? Česa pravzaprav te je strah? Kako boš opravila, kakšna bo ocena, kaj bodo drugi rekli? Kako zelo ti je sama situacija pomembna? In zakaj?
Praviš, da te moti, ko se drugi učenci med tvojim nastopanjem pačijo in smejijo. Razumem, da to ni odziv občinstva, ki bi si ga želela in je lahko res moteč. A na žalost lahko na to le malo vplivaš. Lahko pa si občinstvo predstavljaš na smešen način, ki ti ne predstavlja grožnje. Ne osredotočaj se nanje, saj zelo verjetno niti ne poslušajo in se pogovarjajo o povsem drugi stvari, ki ni povezana s tabo.
In še nekaj idej v pomoč: samemu govornemu nastopu poskusi pripisati manjši pomen kot ga imaš trenutno. Vsak nastop je le eden od nešteto nastopov, ki jih boš opravila. V mislih imej to, da je vsak nastop trening za morda res pomembno nastopanje kdaj v prihodnosti in z vsakim nastopom krepiš svoje sposobnosti javnega nastopanja. Glej na to kot na vajo, ne na ocenjevalno situacijo od katere je odvisno tvoje življenje.
In seveda, večkrat si glasno povej sama sebi, da zmoreš nastopati pred drugimi ljudmi in da je trema povsem normalna. Uporabi tehnike sproščanja in umirjanja, stresi telo stresa, malo poskoči, globoko dihaj, da dobiš vase kisik. Najti moraš le način, kako se s tem spopasti. Verjamem da ti bo uspelo!
Poročaj, kako se spopadaš s tremo in ali je kaj boljše.
Če se situacija slučajno poslabša, takoj obišči zdravnika.
Želim ti vse dobro!
Urška Koštomaj, mag. psihologije