Moja mama nima pametnega telefona, ker ga noče imeti, ima pa laptop in uporablja računalnik in vse. Rekli so, da naj ne bi več izdajali papirnatih računov, ampak naj bi račun lahko prevzel samo v aplikaciji za pametni telefon. Posluje pa vedno samo z gotovino, ker se boji zlorab kartic. Naj bi želeli odpraviti tudi gotovino kao? Torej, sploh ne bodo tisti brez pametnih telefonov mogli dostopati do računov, želi država s tem "prisiliti ljudi" v nakup in uporabo pametnih telefonov, ne samo za račune, ampak za vse mogoče državne in komercialne storitve, od pošte do milijon stvari ...?
• Ar
Arči
No, to v zvezi z računi sem razumel tako, da ne bo potrebno v vsakem primeru izdati račun. Na zahtevo kupca pa ga prodajalec mora izdati. Saj račun n. pr. potrebujemo, ko uveljavljamo garancijo. Vedno in povsod pa res ni potrebno. Za vsako kavo na primer. Čeprav utemeljeno sumim, da bo sedaj, ko ni potrebno več izdajati račune, marsikdo poskušal to zlorabiti. Seveda v svojo korist, da uporabim ta izraz.
Je pa res vedno manj poslovanja z gotovino. V ZDA kot sem slišal se v večini uporabljajo samo plačilne kartice. Zaradi tega je v obtoku za več kot polovico manj gotovine kot je je bilo pred leti. To je tudi eden izmed prihrankov države.
• sb
sbalšk
Vem, da na zahtevo naj bi izdajali še vedno račune, ampak vprašanje koliko časa še, ker to ne bo v nedogled trajalo, čez 5, 10 let tega ne bo več in bo vse digitalno? Da kao pri manjših nakupih je nesmiselen račun, pri večjih pa?
Kot rečeno, moja mami posluje z gotovino, ker da lahko dvigneš toliko gotovine kot rabiš, za sproti in se boji zlorab kartic. pravi, da sicer zlorabo lahko prijaviš banki ali policiji, ampak tega zlorabljenega denarja najbrž ne vidiš nikoli več in da tudi s kartico lahko zapraviš več kot pa z gotovino, kar je tudi eden izmed ciljev brezgotovinskega poslovanja, potrošnja? in da tudi brez gotovine ima država popoln nadzor nad državljani, ker gotovina zagotavlja anonimnost. In recimo tudi brezdomci ipd. lahko uporabljajo gotovino. ker je bolj preprosta.
Kolikor sem brala, je stroške tiskanja gotovine in poslovanja s karticami tam, tam? Da gotovino je potrebno natisniti, s karticami pa rabiš elektriko, ker je to elektronsko poslovanje, podjetja, ki se ukvarjajo z bančnimi karticami, banko, računalničarje ...
• Ar
Arči
Meniš, oziroma tvoja mama je prepričana, da ima država preko negotovinskega poslovanja popoln nadzor nad državljani. Draga sbalšk, verjemi mi, da če država (mišljene so njene agencije, uradi in drugi) lahko vzpostavi popoln nadzor nad državljani. Ne preko plačilnih kartic, so drugačni mehanizmi, na desetine jih je. Vendar tvoja mama, ti ali pa jaz verjetno nismo toliko zanimivi za te institucije, da bi nas spremljale. Zato predlagam, da se mama počasi privadi na kartice. Ali telefon. Jaz osebno imam banka net na mobilniku. Dvakrat je zavarovano, skoraj nemogoče je mobilnik zlorabiti. Če pa nekdo pozna kako se tej stvari streže, kot se reče, pa ga seveda lahko. Še državne rezerve v trezorjih niso povsem varne. Ne morem pa si misliti, da bi se bilo kdo trudil in mučil da bi razbil moje šifre, potem pa mi z računa odnesel 100 ali mogoče 200 EUR. Več pa tako nikoli nimam.
Je pa zagotovo dražje tiskanje denarja kot bančnih kartic. Pa še kartice so strošek banke, na koncu seveda bremenijo tebe, ne pa države.
• sb
sbalšk
no, vem, da že v preteklosti so se med drugim tudi upokojenci zgražali, da država dejansko noče, da bi ljudje varčevali, ker daje za privarčevan denar na banki zelo visoke davke in namesto varčevanja spodbuja kredite, ker od kreditov pač banke živijo.
kot sem napisala, mami noče imeti pametnega telefona, ker pravi, da je na telefonu samo zapravljanje časa, da ga lahko kje še izgubiš in ima pa laptop doma in ga uporablja. in pač kao, da hoče država prisiliti ljudi v nakup pametnih telefonov s tem? na kartici imaš lahko edino potem varnostni sms, ki je na mesečno nadomestilo. In z brezstičnim plačevanjem je pa več zlorab s strani družinskih članov dejansko banke ugotavljajo.
• Uredništvo
Klara Oraze Spasic

Odgovor svetovalca:
Živjo,
iz sporočila lahko razberem, da si zelo informiran/a glede novosti. Večje spremembe, kot je ukinitev tiskanja računov, se ne bodo zgodile čez noč, gre pa vse v smer "negotovinskega" poslovanja in verjetno bodo v naslednjem desetletju potrebne prilagoditve, a ta hip ni razloga za skrb.
Kartično plačevanje je varno, sicer ga ne bi pogumno uporabljali po celem svetu. Gotovino je bolj tvegano nositi s seboj kot bančno kartico iz več razlogov (napačno vrnjena razlika, izguba denarnice, higijena). Trend potrošnje se počasi spreminja, v veliki meri prestavlja na splet, kjer potrebujemo "virtualno" denarnico za plačevanje. Torej namen je drugje in ne gre za "siljenje" v kupovanje naprav. To je zaenkrat le želja posameznika.
Kako ti vidiš mamino odločitev in kako se ob tem počutiš?
Lep pozdrav,
Klara Oraze Spasic, univ. dipl. inž. teh prometa, edukantka Psihoterapije